InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kinderziekte - Handvoet-mondziekte

Kinderziekte - Handvoet-mondziekte

Er zijn veel ziektes die kinderen treffen, omdat zij hun weerstand nog niet voldoende hebben opgebouwd. Helaas zijn kinderen vaak nog niet taalvaardig genoeg om aan te geven waar zij last van hebben. Het is aan de ouder/verzorger om dit op te merken. De handvoet-mondziekte heeft een aantal kenmerken, waardoor het duidelijk te merken is dat het over deze ziekte gaat. In dit artikel komen de belangrijke punten aangaande de handvoet-mondziekte aan de orde. Wat houdt de ziekte in? Waar wordt het door veroorzaakt? Hoe raak je ermee besmet? Hoe wordt de ziekte behandeld?

Wat is handvoet-mondziekte?

Handvoet-mondziekte is een zeer besmettelijke kinderziekte. Vooral kinderen jonger dan 10 jaar raken er vlug mee besmet. Wanneer zij de ziekte onder de leden hebben, hebben zij last van blaasjes in de handen, voeten en mond. Deze blaasjes doen veel pijn. Omdat de handvoet-mondziekte zo besmettelijk is, ontstaat er bij één besmetting dikwijls een kleine epidemie. Wat opvalt bij de ziekte is dat deze vooral ontstaat in de zomermaanden.

De handvoet-mondziekte wordt regelmatig verward met de ziekte mond-en-klauwzeer. Deze verwarring wordt echter ten onrechte gemaakt. Mond-en-klauwzeer is een ziekte die dieren treft en zelden mensen.

Ziekteverwekker

De handvoet-mondziekte kan veroorzaakt worden door meerdere virussen. De virussen entrovirus 71 en coxsackievirus A16 zijn vaak schuldig van de besmetting.

Manier van besmetten

Het virus kan overgedragen worden door te hoesten. Ook via direct contact met neus- en/of keelslijm, vocht uit de blaren en de ontlasting wordt het virus verspreidt. Deze lichaamsvloeistoffen zijn namelijk zeer besmettelijk.

Incubatietijd

Incubatietijd is de tijd tussen de besmetting en het uitbreken van de ziekte. De incubatietijd van de handvoet-mondziekte is 3 – 5 dagen.

Ziektesymptomen

  • Lichte koorts
  • Blaasjes in de mond met een grote van 2 tot 5 millimeter.
  • Zweertjes in de mond (lijken op aften)
  • Minder eetlust
  • Blaasjes op de handen en voetzolen

Verloop van de ziekte

De lichaamstemperatuur van het kind loopt op tot een verhoging of een lichte koorts. Vervolgens ontstaan er kleine blaasjes in de mond. Wanneer deze stuk gaan worden het zweertjes. De zweertjes zien er uit als aften. Een verminderde eetlust is het gevolg van de zweertjes, omdat eten vaak teveel pijn veroorzaakt. Na 1 à 2 dagen verschijnen er op op de huid van de handen en voeten kleine rode vlekjes die uitgroeien tot blaasjes. De blaasjes zijn zeer pijnlijk. Na enkele dagen beginnen de blaasjes te verdwijnen. Een kind kan zo’n 10 dagen last hebben van de handvoet-mondziekte. De zweertjes in de mond kunnen echter wel langer aanhouden (3 tot 4 weken).

Complicaties

In zeer zeldzame gevallen kan de handvoet-mondziekte neurologische problemen veroorzaken.

Behandeling van de ziekte

Er is geen specifieke behandeling voor de handvoet-mondziekte. In feite moet de ziekte uitgeziekt worden. De symptomen kunnen wel enigszins verlicht worden. De koorts kan naar beneden gebracht worden met een paracetamol en wanneer het kind erg veel last heeft van de zweertjes in de mond, dan kan een arts hier een verzachtende zalf voorschrijven. Omdat het kind niet graag iets in zijn mond zal willen hebben, is het erg belangrijk dat er op gelet wordt dat het kind voldoende drinkt. Geef het kind geen zure dranken, aangezien dit erg pijn doet, wanneer het in aanraking komt met de zweertjes.

Melden bij de GGD?

Het is niet nodig om deze ziekte te melden bij de GGD.
© 2012 - 2017 Merelkuiper, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen – Hand-, voet- en mondziekteAls een kindje pijnlijke blaasjes in de mond, uitslag op de handpalmen en voetzolen en daarnaast ook misselijk is en koo…
Hand-, voet- en mondziekte bij volwassenenHand-, voet- en mondziekte bij volwassenenDe hand-, voet- en mondziekte is een virus die vooral voorkomt bij kinderen. Maar ook bij volwassenen komt deze ziekte s…
Kinderziekte - De bofKinderziekte - De bofKinderen zijn veel vatbaarder voor ziektes dan volwassenen. Zij hebben nog geen sterk imuunsysteem opgebouwd. Bij jonge…
Blaasjes in de mond bij baby, kind en volwassene - oorzakenBlaasjes in de mond bij baby, kind en volwassene - oorzakenDoor allerlei oorzaken kunnen blaasjes in de mond of zweertjes in de mond ontstaan. Meestal gaat het om aften. Dit zijn…
Hand-, voet- en mondziekte: symptomen kinderen & volwassenenHand-, voet- en mondziekte: symptomen kinderen & volwassenenWat is hand-, voet- en mondziekte bij kinderen en volwassenen en hoe wordt het veroorzaakt? Hand-, voet- en mondziekte i…
Bronnen en referenties
  • http://www.infonu.nl
  • Rondom het jonge kind; Penny Tassoni e.a.; Uitgeverij SWP Amsterdam

Reageer op het artikel "Kinderziekte - Handvoet-mondziekte"

Infoteur: Merelkuiper
Gepubliceerd: 07-06-2012
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!