InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hand-, voet- en mondziekte: symptomen, oorzaak & behandeling

Hand-, voet- en mondziekte: symptomen, oorzaak & behandeling

Hand-, voet- en mondziekte: symptomen, oorzaak & behandeling Wat is hand-, voet- en mondziekte bij kinderen en volwassenen en hoe wordt het veroorzaakt? Hand-, voet- en mondziekte is een relatief veelvoorkomende en vrij onschuldige virusinfectie die meestal begint in de keel. Deze virusinfectie veroorzaakt blaren in de mond en op handen en voeten. Vooral kinderen worden door het virus getroffen, maar volwassenen die veel met kinderen werken, kunnen op de werkvloer ook besmet raken. De uitbraken hand-, voet- en mondziekte treden meestal in de zomer en de vroege herfst op. Soms ontstaan er kleine uitbraken van hand-, voet- en mondziekte in kinderdagverblijven of scholen. Er wordt wel eens gedacht dat hand-, voet- en mondziekte gevaarlijk is voor zwangeren, maar volgens de de GGD is er voor zwangere vrouwen geen verhoogd risico. Nadat een kind (of volwassene) de ziekte doorgemaakt heeft, kunnen de nagels groeistoornissen vertonen en zelfs loslaten. Dat is vaak even schrikken, maar de nagels groeien gewoon weer aan.

Hand-, voet- en mondziekte

Hand-, voet- en mondziekte op de voet van een volwassene / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Hand-, voet- en mondziekte op de voet van een volwassene / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Wat is hand-, voet- en mondziekte?

Niet verwarren met mond- en klauwzeer

Hand-, voet- en mondziekte (afgekort HVMZ), niet te verwarren met mond- en klauwzeer (MKZ), dat uitsluitend bij vee voorkomt en veroorzaakt wordt door een ander virus, is een relatief veelvoorkomende en vrij onschuldige virusinfectie die meestal begint in de keel. Deze ziekte wordt in vrijwel alle gevallen veroorzaakt door het coxsackievirus, hetgeen een enterovirus is. Enterovirussen worden vooral aangetroffen in de darmen en de ontlasting. De naam van de ziekte is gegeven aan een verzameling ziekteverschijnselen, welke zich voordeden tijdens een ziekte-uitbraak veroorzaakt door het coxsackievirus in 1949.

Kinderziekte?

Deze virusinfectie veroorzaakt blaren in de mond en op handen en voeten. Vandaar ook de naam van de aandoening. De ziekte duurt vaak maar enkele dagen. Als ook de keel is aangedaan, spreekt men van herpangina. De ziekte treedt vooral op bij kinderen, maar volwassenen die beroepsmatig veel met kinderen in contact komen, kunnen in de werksituatie geïnfecteerd raken met het virus.

Hand-, voet- en mondziekte op de handen van een volwassene / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Hand-, voet- en mondziekte op de handen van een volwassene / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Vaak lichte klachten

Veelal verloopt hand-, voet- en mondziekte onschuldig, met zeer lichte klachten. Voor zwangere vrouwen is er geen verhoogd risico, maar baby’s hebben de eerste tien dagen na de geboorte een grotere kans op een ernstiger verloop. Doch in geval de moeder antistoffen heeft, is het kind ook voldoende beschermd. Wanneer het kindje hoge koorts krijgt en/of suf wordt, waarschuw dan onverwijld je huisarts. Let erop dat je kindje genoeg drinkt, want door de blaasjes in de mond kan door vrij pijnlijk zijn. Uitdroging ligt dan op de loer.

Is hand-, voet- en mondziekte gevaarlijk voor zwangeren?

Als je verder gezond bent is de aandoening meestal niet gevaarlijk. Volgens de de GGD is er voor zwangere vrouwen geen verhoogd risico. Sommige bronnen spreken van een licht verhoogde kans op een miskraam bij besmetting in het eerste trimester.

Is hand-, voet- en mondziekte gevaarlijk voor een baby?

Baby's tot 10 dagen hebben niet voldoende afweer en om die reden meer kans op een ernstiger beloop van hand-, voet- en mondziekte. Dit gebeurt niet vaak. Slechts in zeldzame gevallen kan een boreling hoge koorts krijgen en/of suf worden. Waarschuw in dat geval direct de huisarts. Indien de moeder antistoffen heeft, is het kind vaak ook voldoende beschermd. Let erop dat de baby voldoende drinkt, want door de blaasjes in de mond kan dit vrij pijnlijk waardoor je kindje minder drinkt.

Hand-, voet- en mondziekte op de hand van een volwassene / Bron: Mrradiostar82, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Hand-, voet- en mondziekte op de hand van een volwassene / Bron: Mrradiostar82, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Oorzaak, incidentie en risicofactoren hand-, voet- en mondziekte

Coxsackievirus

Hand-, voet- en mondziekte wordt meestal veroorzaakt door door coxsackievirus A, type 9 of 16 en soms door enterovirus, type 71.

Hoe verspreidt het virus zich?

De ziekte wordt verspreid van persoon tot persoon. Iemand kan besmet worden met het virus via aanhoesten en niezen (door druppeltjes die door hoesten en niezen in de lucht komen) direct contact met neus- en/of keelslijm, vocht uit blaren en ontlasting van besmette personen, maar ook de toiletbril, spoelknop, kraan, deurkruk en lichtknop van het toilet en via andere dingen waar een zieke mee heeft gespeeld of gewerkt, ook van hen die asymptomatisch zijn; dat wil zeggen dat ze geen ziekteverschijnselen vertonen. De ziekte is reeds besmettelijk voor anderen voordat iemand zelf klachten heeft. Tijdens de eerste week van de ziekte, is de hoeveelheid virus die uitgescheiden wordt groot. Daarna neemt de hoeveelheid mettertijd af en is de persoon steeds minder besmettelijk.

Incubatietijd

De tijd tussen de besmetting en de ontwikkeling van de eerste symptomen - incubatietijd genoemd - is ongeveer 3 tot 7 dagen. Het is zeer besmettelijk.

Leeftijd

De belangrijkste risicofactor is iemands leeftijd. De infectie komt het meest voor bij kinderen jonger dan 10 jaar, maar kan ook af en toe aangetroffen worden bij pubers, adolescenten en volwassenen. Vooral volwassenen die beroepsmatig veel met kinderen in contact komen, kunnen op de werkvloer geïnfecteerd raken met het virus. De uitbraken treden meestal in de zomer en de vroege herfst op.

Vervelling van de voet van een kind met hand-, voet- en mondziekte / Bron: Gzzz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Vervelling van de voet van een kind met hand-, voet- en mondziekte / Bron: Gzzz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Klachten en symptomen hand-, voet- en mondziekte

Ziekteverschijnselen

De klachten en symptomen die kunnen optreden zijn:
  • Na één of enkele dagen van ongesteld zijn in de zin van flauw en slap met eventueel koorts ontstaan er in de mond en op de handen en voeten rode plekjes die allengs overgaan in blaasjes. In de mond gaan deze blaasjes vaak stuk en vormen dan pijnlijke zweren die wel wat weg hebben van aften.
  • Blaasjes op handen en voeten ontstaan meestal na één of twee dagen na die in de mond en na drie tot vier dagen verdwijnen deze weer vanzelf.
  • De blaasjes op de handen, voeten jeuken eerst (jeukende handen en jeukende voeten) en doen daarna veel pijn en geeft een trekkerig gevoel.
  • Na de zesde dag, beginnen handen en voeten te vervellen. Vingertoppen en tenen vervellen als eerste en daarna de gehele (onderkant van de) voet en hand(palm).
  • Vaak gaat het gepaard met koorts en algeheel ziek-zijn.

Aangedane nagel bij tweejarig kind met hand-, voet- en mondziekte / Bron: Martin SulmanAangedane nagel bij tweejarig kind met hand-, voet- en mondziekte / Bron: Martin Sulman

Blaasjes en zweren

Kinderen met zweertjes in de mond willen vaak niet eten. Blaasjes zijn vaak na enkele dagen weer over, maar zweren kunnen drie tot vier weken aanhouden.

Billen

Eén op de drie kinderen met hand-, voet- en mondziekte krijgt ook uitslag op de billen in de vorm van kleine rode bultjes en pukkeltjes.

Verlies van nagels

Soms komt het voor dat kinderen (of volwassenen) die hand-, voet- en mondziekte hebben doorgemaakt hun vingernagels en teennagels (gedeeltelijk) verliezen. Dit fenomeen doet zich meestal voor binnen 4 weken nadat ze de ziekte hebben doorgemaakt, maar later kan ook. Het verlies van de nagel is tijdelijk en de nagel groeit normaal gesproken zonder medische behandeling weer aan.

Diagnose en onderzoek

Viruskweek

De diagnose wordt vaak gesteld op het oog. Ter bevestiging van de diagnose kan een viruskweek worden gedaan.

Differentiële diagnose

De volgende aandoeningen kunnen veel gelijkenis vertonen met hand-, voet- en mondziekte:
  • Erythema exudativum multiforme (EEM);
    Waterpokken als differentiële diagnose / Bron: Camiloaranzales, Wikimedia Commons (Publiek domein)Waterpokken als differentiële diagnose / Bron: Camiloaranzales, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Varicella (waterpokken);
  • herpangina (een goedaardige infectie van de keel die veroorzaakt wordt door het coxsackievirus);
  • herpes simplex;
  • Stomatitis aphtosa (en ziektebeeld gekenmerkt door het optreden van meerdere aften); en
  • Vesiculopustuleuze bijwerking van chemotherapie.

Behandeling hand-, voet- en mondziekte

De ziekte verloop over het algemeen vrij mild en soms zelfs asymptomatisch. Er is geen inenting om de ziekte te voorkomen. Een specifieke behandeling ontbreekt. De symptomen kunnen met een aantal maatregelen verlicht worden. Bij koorts kan men paracetamol geven. De huisarts kan indien nodig iets voorschrijven om de zweren te verzachten. Let erop dat het zieke kind voldoende drinkt. Neem contact op met de huisarts bij tekenen van uitdroging, of als de toestand van het kind niet verbetert.

Moeten kinderen met hand-, voet- en mondziekte thuisblijven?

Als een kind zich goed voelt kan het volgens de GGD gewoon naar het kindercentrum of de school. Het kind is reeds besmettelijk voordat duidelijk is dat het kind hand-, voet- en mondziekte heeft. Een kind kan dus al andere kinderen hebben besmet en daarom helpt thuishouden van het zieke kind niet om verspreiding van hand-, voet- en mondziekte te voorkomen.

Gebruik altijd een schone handdoek om besmetting met hand-, voet- en mondziekte te voorkomen / Bron: Pexels, PixabayGebruik altijd een schone handdoek om besmetting met hand-, voet- en mondziekte te voorkomen / Bron: Pexels, Pixabay

Tips om besmetting te voorkomen

Hoe kun je besmetting met het virus voorkomen?
  • Gebruik bij hoesten en niezen een papieren zakdoek, gooi dit na gebruik direct weg en was daarna je handen.
  • Maak ten minste eenmaal per dag, maar afhankelijk van de situatie vaker, het toilet schoon. Je kunt daarvoor gewone schoonmaakmiddelen gebruiken.
  • Ventileer je woning voldoende.
  • Verschoon ten minste eenmaal per dag de handdoek in het toilet, papieren handdoekjes hebben de voorkeur.
  • Houd je nagels kort.
  • Vermijd gemeenschappelijk gebruik van washandjes en handdoeken.
  • Vermijd contact met vocht uit de blaasjes van kinderen met hand-voet-mondziekte.
  • Reinig regelmatig speelgoed wat kinderen in de mond nemen.

Prognose

Een kind of volwassene met hand-, voet- en mondziekte geneest normaal gesproken binnen twee weken vanzelf. Je houdt er geen littekens aan over.

Blaasjes op de hand van een kind met hand-, voet- en mondziekte / Bron: Gzzz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Blaasjes op de hand van een kind met hand-, voet- en mondziekte / Bron: Gzzz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Hand-, voet- en mondziekte voor de tweede keer

Kan je hand-, voet- en mondziekte voor de tweede keer krijgen? Je lichaam wordt immuun tegen die bepaalde virusstam die de aandoening bij jou heeft veroorzaakt. Het is evenwel mogelijk dat je voor een tweede keer besmet raakt door een andere virusstam.

Complicaties

Bij minder dan 1% van de infecties die gepaard gaan met klachten, ontstaan ernstige complicaties (vooral bij EV71). Hierbij kan gedacht worden aan:
  • aseptische meningitis (meningitis of hersenvliesontsteking waarbij geen bacteriële infectie kan worden aangetoond);
  • hersenstamencefalitis en/of slappe paralyse (gekenmerkt door extreem zwakke spieren en achteruitgang van spiertonus);
  • myocarditis (een ontsteking van de hartspier);
  • longbloedingen;
  • longoedeem door hersenstamontregeling;
  • hepatitis (leverontsteking);
  • diarree;
  • ernstige polio-achtige complicaties.
  • sporadisch zijn ook van CA16 ernstige complicaties en zelfs overlijden beschreven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen – Hand-, voet- en mondziekteAls een kindje pijnlijke blaasjes in de mond, uitslag op de handpalmen en voetzolen en daarnaast ook misselijk is en koo…
Hand-, voet- en mondziekte bij volwassenenHand-, voet- en mondziekte bij volwassenenDe hand-, voet- en mondziekte is een virus die vooral voorkomt bij kinderen. Maar ook bij volwassenen komt deze ziekte s…
Kinderziekte - Handvoet-mondziekteEr zijn veel ziektes die kinderen treffen, omdat zij hun weerstand nog niet voldoende hebben opgebouwd. Helaas zijn kind…
Blaasjes op voet (en hand): oorzaken voet- & handblaasjesBlaasjes op voet (en hand): oorzaken voet- & handblaasjesEen blaar is een ophoping van vocht in een holte tussen de opperhuid en de lederhuid als gevolg van abnormale wrijving,…
De kinderziektesDe kinderziektesElk ouder maakt weleens een ziek kind mee. De nachten kunnen dan lang en vermoeiend zijn. De weerstand van kinderen zijn…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MidgleyDJ, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Dettol. Hand-voet-mondziekte. http://www.dettol.be/nl/illness-prevention/illnesses/hand,-foot-and-mouth-disease/ (ingezien op 29-3-2017)
  • GGD Brabant-Zuidoost. Hand-, voet, en mondziekte. http://www.ggdbzo.nl/nieuws/Paginas/Hand-,-voet,-en-mondziekte.aspx (ingezien op 29-3-2017)
  • RIVM. Richtlijn hand- voet- en mondziekte. www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Professioneel_Praktisch/Richtlijnen/Infectieziekten/LCI_richtlijnen/LCI_richtlijn_Hand_voet_mondziekte
  • www.ggddrenthe.nl
  • Afbeelding bron 3: Mrradiostar82, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 4: Gzzz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Afbeelding bron 5: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 6: Camiloaranzales, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 7: Pexels, Pixabay

Reageer op het artikel "Hand-, voet- en mondziekte: symptomen, oorzaak & behandeling"

Reacties

Annick, 16-09-2018 19:09 #19
Mag het kind in water spelen ( baden)?

Tobback Stefan, 26-08-2017 21:32 #18
Hallo, ik ben een man van 48j en heb elk jaar meermaals een periode van blaren op de voeten.
De eerste keer knap ziek geweest, hoge koorts en pijn aan handen en voeten dit was in 1997.
Nu heb ik vooral last van vermoeidheid en merk ik later dat mijn voeten uitgedroogde blaren hebben.
Zijn er nog mensen met dit probleem?

Patrick, 31-07-2017 20:05 #17
Ik ben enigszins gerustgesteld dat er meer volwassenen zijn die er last van hebben. Ik (37) en mijn schoonvader (72) hebben er nu een paar dagen last van. Opvallend dat we beide hetzelfde hebben (zelfs zelfde subtype virus, want van (klein)dochter gekregen), maar dat er dan per persoon toch verschillende uitingen zijn. Ik heb ook enorm veel plekjes op mijn hoofd tussen mijn haren. Dit heb ik volgens mij nog nergens gelezen! Maar hier kan het dus ook terecht komen. En het jeukt ook nog eens enorm!

Ben benieuwd hoe het verdere verloop er uit gaat zien. Mijn handen en voeten branden enorm, dus kijk een beetje uit naar het vervellen.

Ilse, 27-02-2017 17:35 #16
Hallo, ik ben volwassen vrouw van 39 j en bij mij heeft de dokter ook mond en klauwzeer geconstateerd. veel blaasjes op handpalmen die zich verspreiden naar de vingertoppen.ook op mijn voeten hetzelfde symptoom eerder zijkanten. we zijn nu een week verder en nu begint het te vervellen maar daaronder komen terug blaasjes opzetten.
het jeukt ook wel veel. Niet zo leuke ervaring maar doenbaar. ik heb ook heel veel keelpijn en gelijk aftjes in de mond. hopelijk ben ik er binnen een paar dagen vanaf. toch ff verbaasd dat ik nog een kinderziekte kan krijgen, nochtans niet veel contact met kinderen. Reactie infoteur, 29-03-2017
Ook volwassenen kunnen helaas hand-, voet- en mondziekte krijgen. Beterschap gewenst!

Lieve, 13-10-2014 12:28 #15
Mijn dochter van 12 kreeg na een vakantie in turkije hvmziekte met lelijke blaren in aangezicht, vingers, keel en mond.
na 2weken werd dit beter, maar nu 4 weken verder heeft ze nog steeds pijnlijke vingers en darmproblemen (specifieke stekende pijn steeds weer op dezelfde plaats) vermoeidheid en hoofd-en keelpijn zijn ook nog steeds aanwezig (waardoor schoolgaan zeer moeilijk is) dokters vermoeden dat dit nog steeds een gevolg is van de infectie.
wat kan hier verder nog aan opvolging gebeuren?

Annemarie, 11-08-2014 05:49 #14
Hier vind ik eindelijk wat ik zocht: bij mijn dochtertje van 2 laten haar nagels los. Drie maanden geleden heeft ze mond voet hand ziekte gehad. In geen enkel medisch artikel vind ik dit, maar hier, bij jullie reacties dus wel! Het begon in mei met vlekjes op handen en voeten, ze was er gelukkig niet erg ziek van. Een maand later zijn haar handen en voeten verveld. En nu, na drie maanden laten haar nageltjes los. Vanaf halverwege haar nagel. Het lijkt net of er een blaar onder zit. Dan laat de halve nagel los en valt eraf.

Wendy, 30-06-2014 20:44 #13
Wat begon met een beetje keelpijn werd ik 2 dagen erna niet lekker geen koorts maar niet fit ben die avond vroeg op bed gegaan en was de volgende dag weer fit gelukkig.Maar toen begon de pijn in mn handen en onder mn voeten leek wel of ik onder de blaren zat verschrikkelijke pijn, vervolgens kreeg ik dezelfde dag rode vlekjes en de pijn bleef aanhouden kon niks vastpakken.Bij dokterwacht verdovende creme gekregen en dit hielp wel aardig naar een paar dagen trokken de rode vlekjes en de pijn weg gelukkig, ik dacht nog ben blij dat ik er vanaf ben maar nu 2 weken later zitten mn handen en voeten onder de blaren het ziet er niet uit weet iemand hoelang dit aan blijft houden? Pijn doet het niet echt gelukkig alleen doet het naast de nagels van mn vingers en de vinger topppen wel wat pijn omdat het vel eraf gaat. groeten wendy 30 jaar

Eurosia, 20-01-2014 20:25 #12
Mijn dochter heeft net voor de kerst dit gekregen, koorts, hangerig, blaasjes. Dokter gaf aan een onschuldige huiduitslag wat heel erg jeukt. Haar handen, onderarm, onderbeen, voeten, op haar kin. Gelukkig niet in haar mond. Na oud op nieuw is ze begonnen met vervellen van handen en voeten. Ben naar huisarts geweest en deze heeft mond/hand en voetenziekte geconstateerd. Wilde weten waar de blaren/vervellen vandaan kwam. Handen zijn klaar, voeten nog bij de hak. Net blaren zijn het. Heb ze zo goed mogelijk weggeknipt, zodat mijn dochtertje van 4 er niet aan gaat trekken. Zojuist haar in bad gedaan en heb aan handen geconstateerd dat verschillende nagels aan haar handen half los zitten. Het gaat vanaf haar nagelriem tot halverwege haar nagel. Of een stukje van haar nagel. De nagel is los aan haar nagelriem. Ik denk dat dit ook het gevolg is van deze ziekte. Heb het nog niet kunnen vinden, maar weet niet waar het anders vandaan komt.
Op sommige teennagels wel een witte streep maar gelukkig niet los. Weet even niet wat te doen. Kijk morgen wel en dan beslis ik of ik tape over haar nagel doe of niet, om afscheuren te voorkomen. Heeft iemand anders betreft de nagels mee gemaakt? Dus die 7 dagen is ziek, maar nasleep is toch nog wel een aantal weken.

Daantje, 19-01-2014 20:38 #11
Mijn dochtertje heeft dit eind november gehad. Veel plekjes vooral om de mond en op de handen. Voeten ook, maar wel wat minder heftig. Haar tenen en grote teen nagels vervelden na ongeveer 2 à 3 weken. En nu, eind januari vervellen haar vinger nagels. Dit is bijna twee maanden later! Maar volgens mij hoort dit er echt nog bij.

Jeffry, 05-11-2013 00:37 #10
Hoi,
wij hebben dit vorig jaar gehad met heel het gezin. nu was mijn vraag of je dit meermaals kan krijgen? want het lijkt erop op dat mijn vrouw dit terug heeft.
mvg jeffry Reactie infoteur, 23-11-2013
Dat is mogelijk. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) schrijft hierover het volgende: "Na het doormaken van hand-, voet- en mondziekte ontstaat (langdurige) immuniteit tegen het specifieke virus dat de ziekteverschijnselen veroorzaakte. Hand-, voet- en mondziekte kan door verschillende virussen veroorzaakt worden. Bij besmetting met een ander type virus kunnen daarom dezelfde verschijnselen opnieuw optreden."

Jasper, 09-07-2013 00:11 #9
Ik heb deze ziekte op dit moment. Bah wat is dit smerig! Na twee dagen van 40 graden koorts ontstonden er allemaal witte blaasjes in m'n keel gecombineerd met flinke keelpijn. Ik dacht in eerste instantie dat het aften waren, maar daarvoor verdwijnen ze weer te snel. Het slikken is werkelijk zeer pijnlijk (veel pijnlijker dan bij een normale keelontsteking). Vanaf dag drie ontstonden er allemaal rode en jeukende bobbeltjes (uitslag) op mijn handen en voeten. Opvallend zijn de pijnlijke brandende vingertoppen en tenen (rondom de nagels). Op dit moment zijn de rode bobbeltjes veranderd in blaasjes (zweren) die behoorlijk pijnlijk zijn bij het lopen etc. De koorts houdt aan. Echt een ziekte waar je toch wel gauw een weekje zoet mee bent en die je absoluut niet moet onderschatten. Ik ben zelf een gezonde jongvolwassene van 24 jaar en ik ben in de afgelopen 15 jaar toch echt niet meer zo ziek geweest. Dit is echt niet te vergelijken met een griepje met gewone koorts. Dit is echt een smerige ziekte. Gelukkig duurt het maar ongeveer 7 dagen. Nou dan nog maar drie te gaan. Ik tel ze af :)

Baert Steve, 24-06-2013 15:08 #8
Geachte,

De WHO schrijft dat de plant Spilanthes de tootache plant, met adstringerende, antiflogistische en lokaal anesthetisch effect. In België bestaat de specialiteit Buccaldol en die bevat deze plant. Dus, helpt pijnen en irritaties verzachten bij aften, lichen planus inde mond en bij de menselijke vorm van " mond en klauwzeer" bij mensen. En aangezien er zo goed als niets op de markt is, kan dit een zeer interessant idee zijn.

Met dank voor Uw aandacht.

Steve Baert.

Lonneke, 15-09-2012 22:10 #7
Beste,

Kun je mond/hand en voetziekte ook hebben zonder de blaasjes op handen en voeten en met dus enkel blaasjes/zweren in de mond?

Ons zoontje heeft hoogstwaarschijnlijk het virus te pakken. Zijn mondje staat vol met zweren, heeft koorts, wilt niet eten of drinken, maar heft geen huiduitslag/blaasjes op de handjes of voetjes…

Groeten,
Lonneke

Lisette, 02-09-2012 12:26 #6
Mijn zoontje en ik hebben het ook gekregen. Hij had een midden-oor ontsteking en ik een keelontsteking en veel blaasjes op onze handen en voeten. Voor de jeuk kregen we een Koelzalf mee van het apothekers-huismerk, dit werkte niet. Ook hadden we calandulan van vsm geprobeerd. Het hielp wel een beetje, maar goed genoeg.

Nu -een maand later- begon mijn zoon zijn nagels uit te groeien. Ik dacht dus dat het met zijn groei te maken had en dat zijn lichaam zo iets had van ik vervang, heel leuk, even een paar nagels. Nu begint het ook bij mij. Nou lees ik dat het dus bij het virus hoort, het stelt me wel gerust, maar het ziet er niet fraai uit. Ik mag nu wel hopen dat dat het laatste symptoom is wat bij dit virus hoort, ben er wel klaar mee :)

Jorrit, 07-08-2012 16:01 #5
Mijn zoontje heeft hetzelfde gehad. Ook mond hand en voet zeer, de complete zolen en tenen van zijn voet kwamen los nadat de jeuk voorbij was. Hij had ook blaasjes in zijn mond waardoor hij niets wou eten. na een zalf van de dokter was de ergste jeuk weg. dat duurde 2 dagen.

Nu 3 weken verder beginnen zijn nagels los te laten, we schrokken wel maar blijkbaar hoort dit bij het virus.

Gio, 08-07-2012 16:36 #4
Ik heb het virus opgelopen op vakantie op Mallorca. Is nu 2 weken geleden, had in het begin inderdaad blaasjes onder mijn voeten, handpalmen, rond mijn mond en neus. Nog steeds zijn deze blaasjes aan het vervellen en zijn er al 6 teennagels verveld en volgens mij volgen de andere 4 ook. Ik heb ook erg vreemde bijverschijnselen gehad, zoals futloos, pijn op borstkas, pijn aan testikels, bloed bij ontlasting. Volgens huisarts niks om zorgen over te maken. Vind het maar een vreemde ziekte!

Marit, 28-06-2012 17:08 #3
Ruim een maand geleden heeft mijn zoontje dit gehad. Twee vreselijke nachten vanwege de jeuk, zoals hij dat noemde, aan zijn voeten. Fenestril via doktersdienst gekregen en dit hielp! Zijn handen en voeten zijn helemaal verveld. En inderdaad twee van zijn nagels laten los en nieuwe groeit er gelukkig onder. Het arme schaap, rare ziekte hoor! Hij had trouwens geen blaadjes in zijn mond alleen op zijn lip.

Koen, 23-06-2012 23:47 #2
Mijn zoontje heeft het ook gehad. Niet willen eten was het eerste probleem, maar verder niets aan de hand. Pas na enkele dagen was het duidelijk en na 3 dagen alles terug normaal. Daarna was ikzelf aan de beurt. Ik kan het beter verwoorden: een halve dag grieperig in bed, compleet uitgeput. Na een pijnstiller en voldoende nachtrust alles terug ok. In de namiddag erop blaasjesvorming op voeten en handen. Het voelt alsof je handen en voeten verbrand zijn door de zon. Lichte vorm van keelpijn heb ik ook nog. Vooral in de eerste dagen had ik ook weinig of geen smaak. De blaasjes in de mond zijn er idd pas nu, na 4 dagen. Hopelijk kan dit helpen om de problemen bij de allerkleinsten te begrijpen. Vooral geen paniek dus!

Tamara, 01-06-2012 21:43 #1
Mijn zoon van drie heeft enkele weken geleden hand, voet en mondziekte gehad. Gelukkig had hij een milde vorm en heeft er weinig last van gehad. Nu, inmiddels een paar weken verder, beginnen zijn nagels te vervellen. Ook dit zijn symptomen die kunnen optreden nadat de ziekte voorbij is. Dit is weinig tot niet te vinden op het internet!

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 04-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Reacties: 19
Medische informatie…
Schrijf mee!