InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De hospice: een bijna thuis huis

De hospice: een bijna thuis huis

De hospice: een bijna thuis huis Voor mensen die hun laatste momenten willen slijten in een huiselijke sfeer, met constante zorg aanwezig.

Wat is een hospice?

Een hospice is een instelling waarin terminaal zieke mensen worden verzorgd. Dit kan bij de instelling zelf, maar ook bij de mensen thuis. Een hospice heeft een huiselijke sfeer, met een woonkamer, keuken etc. Er zijn continue vrijwilligers aanwezig, maar de huisarts en wijkverpleging verzorgen de medische en specifieke verpleegkundige hulp. Voor mensen die niet in een ziekenhuis willen sterven is een hospice een goed alternatief, met constante zorg in een fijne omgeving. In een hospice gelden geen vaste bezoektijden zoals in het ziekenhuis, en is er ook de mogelijkheid voor de naasten om een maaltijd te nuttigen. Familie en vrienden kunnen dus net zoals thuis altijd op bezoek komen.

Opname in een hospice

Het is niet mogelijk om zomaar aan te kloppen bij een Bijna Thuis Huis. Om voor opname in een hospice in aanmerking te komen is een PTZ-indicatie noodzakelijk. Een PTZ-indicatie kan alleen worden afgegeven door een huisarts, specialist of de transferverpleegkundige uit het ziekenhuis. Zo'n indicatie wordt afgegeven wanneer iemand een levensverwachting van minder dan 3 maanden heeft.

Bij een hospice krijgt de gast een eigen kamer met alle benodigdheden, waarbij de gast ook eigen spullen mee mag nemen. Er is in een hospice veel mogelijk kwa medische en verpleegkundige handelingen, zoals infusen, cadd-pompen, maaghevel, per-sonde etc. Ook zijn er bij veel instellingen decubitus luchtmatrassen aanwezig om doorliggen te voorkomen. De eigen huisarts van de gast komt (meestal) ook naar de hospice. Het grote voordeel van een hospice is dat er altijd iemand aanwezig is, er is 24 uur per dag zorg.

Vrijwilligers

Een hospice kan niet zonder vrijwilligers. Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat zijn de vrijwilligers actief in een hospice. Van de boodschappen doen, tot de tuin onderhouden en natuurlijk alle voorkomende zorg (geen medische) voor de gasten. 's Nachts is er altijd een verpleegkundige aanwezig. Overdag komt de wijkverpleging en de huisarts voor de medische zorg.

De vrijwilligers doen eigenlijk alles. Zij zorgen ervoor dat het verblijf in de hospice zo aangenaam mogelijk is. Kort gezegd doet een vrijwilliger dat wat een naast familielid ook zou doen, namelijk:
  • Het waken bij de stervende
  • Het geven ondersteuning bij de dagelijkse verzorging
  • Een praatje maken met de gast en de familie
  • Aanwezig zijn wanneer de partner, familie of vrienden even weg moeten

Bijna thuis

Wanneer je niet thuis wilt of kunt sterven, is een hospice een hele mooie plaats om de laatste dagen door te brengen. De gasten worden als koningen behandeld, om de laatste dagen zo mooi en pijnloos mogelijk te maken.
© 2011 - 2019 Revelation, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zelfstandig behandelcentrum en hospiceZelfstandig behandelcentrum en hospiceNet als in een privé kliniek, dat voorbehouden is aan niet-verzekerbare zorg, staat de clientèle in een zelfstandig beha…
Joods Nederland: maatschappelijk, gezondheid en persJoods Nederland: maatschappelijk, gezondheid en persOp het gebied van maatschappelijke- en gezondheidsorganisaties en de pers heeft Joods Nederland haar eigen instellingen.…
Stalling voor je paard: weide, manege, aan huisStalling voor je paard: weide, manege, aan huisEr zijn talloze stallingsmogelijkheden voor paarden: een weide met schuilstal, paarden aan huis, je paard op een pension…
RoPaRun  Run van Rotterdam naar Parijs of andersomRoPaRun Run van Rotterdam naar Parijs of andersomDe RoPaRun met de Ro van Rotterdam en de Pa van Parijs is een estafetteloop van meer dan 500 kilometer. De eerste editie…
Bronnen en referenties
  • http://www.hospicehaarlemeo.nl/index.php

Reageer op het artikel "De hospice: een bijna thuis huis"

Infoteur: Revelation
Gepubliceerd: 15-10-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!