InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Middeltjes tegen blaasontsteking

Middeltjes tegen blaasontsteking

Blaasontsteking is een vervelende en pijnlijke aandoening die bij mannen, maar vooral bij vrouwen voorkomt. Blaasontsteking wordt bijna altijd door een bacteriële bacterie veroorzaakt die via de urinebuis in de blaas komt. Er zijn een aantal middeltjes die je kunt gebruiken om de kans op blaasontsteking kleiner te maken. Lees er in dit artikel alles over.

Hoe ontstaat blaasontsteking?

Een blaasontsteking wordt meestal veroorzaakt door een bacterie. Deze bacterie komt via de plasbuis de blaas in en wanneer het eenmaal in de blaas zit groeit het aantal bacteriën erg snel. De bacteriën gaan zich aan de urinewegen of aan de blaaswand hechten en dit zal uiteindelijk tot een ontsteking leiden. Het is een feit dat vrouwen vaker en sneller een blaasontsteking op kunnen lopen. Dit komt omdat de plasbuis van vrouwen kort is en vlak bij de anus zit. Daarom wordt er bij vrouwen altijd aangeraden om van voren naar achter af te vegen. Zo kunt je voorkomen dat de darmbacteriën in de buurt van de plasbuis komen. Ook vrijen kan bij de vrouw tot een blaasontsteking leiden. Tijdens het vrijen kunnen bacteriën bij de vrouw in de plasbuis komen. Daarom krijgen vrouwen soms een blaasontsteking na het vrijen. Vandaar dat bij vrouwen ook wordt aangeraden om te plassen na het vrijen. Zo plas je als het ware de bacteriën er uit.

Middeltjes tegen blaasontsteking

Water

Het drinken van water is erg belangrijk, ook om blaasontsteking te voorkomen. Wanneer je veel water (1,5 liter) op een dag drinkt, spoel je de urinewegen schoon. Zo krijgen de bacteriën geen kans om zich in de blaas op te hopen.

Yoghurt

Het gebruiken van een 'yoghurtdouche' kan erg verlichtend werken. Bij blaasontsteking kan je last hebben van een branderig gevoel tijdens en/of na het plassen. Wanneer je yoghurt aanbrengt op het destreffende gebied zal het voor verlichting zorgen. Yoghurt bevat namelijk goede bacterieën die de indringende ziektekiemen te lijf gaan.

Water met zuiveringzout

Het kan ook helpen om eens om de drie uur een glas lauwwater gemengd met twee eetlepels zuiveringszout te drinken. Wanneer je dit doet zal de urine minder zuur worden en hebben de bacterieën minder kans om zich te vermeerderen. Verder verlicht deze methode ook bij veel mensen het branderige gevoel bij een blaasontsteking.

Cranberry's

Dat cranberrysap helpt bij het voorkomen bij blaasontsteking, en áls je al een blaasontsteking hebt opgelopen dat het dan ook helpt bij het verlichten ervan, weten veel mensen al. Maar hoe werkt cranberrysap nou precies? Cranberrysap schijnt een stofje te hebben die ercoor kan zorgen dat bacteriën minder houvast krijgen en weggespoeld worden. Zo wordt het voor de bacteriën onmogelijk om zich nog vast te kunnen hechten aan de urinewegen.

Je kunt de cranberry's gewoon eten, of je kunt ze in een blender mixen met wat water erbij. Tevens zijn er in de winkel ook heerlijke kant en klare cranberry sappen te koop. Wanneer je nou helemaal niet van cranberry's houd, zijn er ook cranberrytabletten verkrijgbaar!

Plassen na het vrijen

Blaasontsteking bij vrouwen komt in veel gevallen voor doordat zij niet plassen nadat ze gevreeën hebben. Tijdens het vrijen kunnen er bacteriën in de plasbuis terrecht komen. Wanneer je niet plast na het vrijen, kunnen deze bacteriën in de blaas terrecht komen en een blaasontsteking veroorzaken. Wanneer je wel plast na het vrijen, plas je de bacteriën weer weg.

Tot slot

Wanneer je een blaasontsteking hebt opgelopen zul je van de huisarts een kuur krijgen. Dan zullen de klachten binnen een paar dagen verdwenen zijn.
© 2011 - 2019 Melaniewalker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij een blaasontsteking?Wat is een blaasontsteking? Een blaasontsteking is een ontstekingsreactie binnen in de blaas. Een blaasontsteking is mak…
BlaasontstekingBlaasontstekingWanneer je een blaasontsteking hebt is het zo dat het slijmvlies van de blaas ontstoken is. Ook de urinebuis kan hierbij…
Blaasontsteking genezen met citroensapBlaasontsteking genezen met citroensapBlaasontsteking is een vervelende aandoening aan de urinewegen dat veroorzaakt wordt door een bacterie. De dokter schrij…

Reageer op het artikel "Middeltjes tegen blaasontsteking"

Infoteur: Melaniewalker
Gepubliceerd: 02-02-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!