InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Behandeling, symptomen en oorzaak van aften in de mond

Behandeling, symptomen en oorzaak van aften in de mond

Behandeling, symptomen en oorzaak van aften in de mond Vele mensen hebben wel eens last van aften in de mond. Het zijn pijnlijke zweertjes van een kleine halve centimeter in de mond. De plekjes zijn geel of grijswit met een ontstoken rand die rood is. Aften worden vaak veroorzaakt door een virus of bacterie. Een goede mondverzorging kan aften dus tegengaan.

Symptomen

Aften kan je vinden op verschillende plaatsen in de mond zoals op de wangen, onder de tong en op de lippen. De ontsteking kan zich voordoen als één zweertje, maar het kunnen er net zo goed vele verschillende zijn. Na zeven tot veertien dagen verdwijnen de zweertjes meestal vanzelf. Sommigen zijn echter hardnekkig en blijven langer, of verdwijnen en komen daarna weer terug. Zo'n 20% van de volwassenen heeft last van aften. Aften zijn het vaakst voorkomend van in de kinderjaren tot de leeftijd van 50 jaar.

Oorzaken

Aften worden vaak veroorzaakt door een besmetting met een virus of bacterie. De kans op ontsteking is echter nog groter bij mensen die een verminderde lichamelijke weerstand hebben. Ook mensen met gebitsproblemen en een slechte mondhygiëne lopen meer kans op aften, zoals onder andere rokers. Een kleine wond in de mond is vaak de plek waar een aft ontstaat. Deze wonden kunnen ontstaan door:
  • Te krachtig tanden poetsen.
  • Een slecht passend kunstgebit.
  • Per ongeluk op lip, tong of wang bijten.
  • Eten van heet voedsel.

In tegenstelling tot wat vaak beweert wordt ontstaan aften niet door een gebrek aan vitamine C. Wel is bewezen dat een lage weerstand aften bevorderd. Wie vaak aften heeft en toch een goede mondhygiëne zal dus wellicht een te lage weerstand hebben. Wanneer iemand nooit last gehad heeft van aften kan dit het gevolg zijn van een bepaalde aandoening zoals; inflammatoir darmlijden, coeliakie en virale infecties zoals HIV of herpes. Ook geneesmiddelen, zoals ontstekingsremmers, kunnen een oorzaak zijn. Bij sommige mensen is de oorzaak dan weer een tekort aan ijzer, vitamine B of foliumzuur.

Behandeling

Niet frequente aften

Hoewel een tekort aan ijzer, vitamine B of foliuzuur aften kan veroorzaken, zullen supplementen die deze stoffen bevatten de genezing niet versnellen. Meestal zullen de aften na zo'n veertien dagen volledig verdwenen zijn, een echte behandeling is dus niet echt nodig wanneer de aft slechts éénmaal tevoorschijn gekomen is. Wel is het aan te raden om bepaalde producten te vermijden zoals:
  • Geen harde tandenborstel gebruiken.
  • Geen harde of scherpe spijzen eten.
  • Zuurrijke dranken vermijden, zoals cola.
  • Zuurrijke voedingswaren vermijden, zoals sinaasappel.

Frequente en hinderlijke aften

Pas wanneer aften frequent terugkomen of hinderlijk zijn is een behandeling aangewezen. Of de aften na deze behandelingen echter verdwenen zullen zijn is niet zeker, dat is namelijk verschillend van persoon tot persoon. Niet enkel de doeltreffendheid is twijfelachtig, ook de nevenwerkingen kunnen soms zeer ongewenst zijn. Deze lokale behandelingen gebeuren meestal op basis van één van de volgende stoffen:
  • Lidocaïne: Kan de pijn plaatselijk verlichten zonder prikkelend gevoel of allergische reactie. Gevaar ontstaat pas wanneer de stof overvloedig gebruikt gaat worden. Zolang het mond- en keelslijmvlies gevoelloos zijn bestaat dan het risico van verslikken.
  • Chloochexidine: Gaat de secundaire besmetting van de wondjes tegen. Medicatie is bij de apotheek te verkrijgen in de vorm van een spray (Baxil), een oplossing (Eludril) of een gel (Corsodyl). Het nadeel van chloorhexidine is dat de tanden bruin gaan kleuren na gebruik.
  • Corticosteroïd: Een gingivale pasta zou de pijn doen verlichten en de genezing versnellen.

Bij aanhoudende klachten omtrent aften is het sowieso aangeraden contact op te nemen met uw huisarts. Hij zal u het juiste advies kunnen geven omtrent de verzorging en het vermijden van nieuwe aften.
Gerelateerde artikelen
Aften in de mond, op de tongAften in de mond, op de tongAften in de mond, op de tong. Aften zijn zeer pijnlijk. Het zijn zweertjes die in de mond voorkomen. Ze veroorzaken voor…
Aften in de mond: oorzaken, behandeling, tips & middeltjesAften in de mond: oorzaken, behandeling, tips & middeltjesHeb je vaak last van een afte in je mond? Dan bestaat de kans dat je immuunsysteem verzwakt is. Een verminderde weerstan…
Afte in de mond: oorzaak en behandelingAfte in de mond: oorzaak en behandelingEen pijnlijk wit puntje dat om de randen rood is en zich in je mond bevindt? Dat kan bijna alleen maar een afte zijn. Ee…
Aften; oorzaken, verschijnselen en behandelingAften; oorzaken, verschijnselen en behandelingAften zijn pijnlijke zweertjes die in de mond voorkomen. Ze zijn rond of ovaal van vorm en zijn rood van kleur, met een…
Aften of afteuze zweren & oorzaak en behandelingAften of afteuze zweren & oorzaak en behandelingAften of afteuze zweren zijn kleine, pijnlijke kratervormige zweertjes in het mondslijmvlies (orale mucosa). Er kan één…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Behandeling, symptomen en oorzaak van aften in de mond"

Reacties

Jan, 25-01-2014 19:20 #2
Ik ben nu 60 en heb werkelijk vanaf mijn 18e last gehad van aften. Bijzonder pijnlijk en hinderlijk. Heb nu sinds een half jaar getest om te poetsen zonder tandpasta. En ik kan het nog steeds niet bevatten maar ik heb helemaal geen last meer van aften. Dus mijn conclusie is dat er een smerig stofje in tandpasta zit wat de weerstand van het slijmvlies verminderd waardoor elke beschadiging resulteert in een aft.
Mijn tip is dus: Probeer het eens zonder tandpasta. Ik gebruik nog wel een paar keer per week een polijstmiddel tegen aanslag van thee of koffie.
Groet, Jan

Gill Jans, 03-07-2012 14:20 #1
Ik heb op 25/06 een product gekocht in de apotheek met de naam Oral Medic (zonder recept) en heb het meteen uitgeprobeerd en de aften doen geen pijn meer en gaat met 1 a 2 dagen zijn ze weg. Ik heb meer dan een jaar lang met de aften rond gelopen en ben ze eindelijk kwijt. Proberen mensen het werkt echt.

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 02-02-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!