InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Afte in de mond: oorzaak en behandeling

Afte in de mond: oorzaak en behandeling

Afte in de mond: oorzaak en behandeling Een pijnlijk wit puntje dat om de randen rood is en zich in je mond bevindt? Dat kan bijna alleen maar een afte zijn. Een afte in de mond komt bij veel mensen eens in de zoveel tijd voor en de een heeft er meer last van dan de ander. Gelukkig zijn er middeltjes die je snel van die vervelende aften af kunnen helpen. Denk eens aan Aftamed, Pyralvex of Teejel. Wat de oorzaak van de vervelende mondzweertjes is is zeker maar bepaalde factoren vergroten de kans op het ontstaan ervan.

Afte in de mond

Een afte in de mond: wat is een afte?

Een afte of aft is een wit plekje of zweertje binnen in de mond. Bijna iedereen heeft er wel eens een of meerdere gehad. Ze zijn meestal tussen de 2 en 6 millimeter in doorsnede, maar kunnen in sommige gevallen ook groter zijn. Rondom het witte plekje is het vaak rood en doet het ontstoken aan. Ze komen op allerlei plekken in de mond voor: op het tandvlees, het wangslijmvlies, verhemelte of de onderkant van de tong. Het gaat dan om het niet verhoornende plaveiselepitheel. Normaal heb je er maar eens in de zoveel tijd een keertje last van, maar er zijn ook mensen bij wie het telkens terug komt. In dit geval noem je het recidiverende orale ulceraties (R.O.U.).

Verschillende soorten aften

Aften bestaan in drie verschillende soorten en formaten. Een kleine afte heeft een omvang van zo'n 2 tot 6 millimeter. Het duurt ongeveer één tot twee weken tot deze afte volledig verdwenen is. De grote afte kan groter dan een centimeter worden. Deze aften zijn bijzonder pijnlijk en het kan wel twee maanden duren voor deze volledig is verdwenen. In de meeste gevallen hou je hier een litteken aan over. Een derde soort is de herpetiforme afte. Dit heeft niks te maken met herpes, zoals de naam wellicht doet vermoeden. Dit is een vorm waarbij de aften in zeer grote aantallen tegelijk voorkomen. Het kunnen er wel honderd worden. Ze genezen net als de kleine aften in één tot twee weken. Omdat ze door de hele mond verspreid voorkomen is het wel zeer pijnlijk en is het vaak lastig om vast voedsel te eten. Drinken door een rietje geeft dan vaak de minste pijn.

Hoe kom je aan aften?

De oorzaak van aften in de mond is heden nog niet bekend. Wel zijn er een aantal zaken waarvan gezegd kan worden dat het de kans op de vorming van aften bevorderd. Het gaat om:
  • Tekort aan vitamines (voornamelijk vitamine B tekort, en niet een vitamine C-tekort)
  • Letsel aan de mond
  • Overblijfsel van tandheelkundige behandeling
  • Stoppen met roken
  • Stress en angst
  • Overgevoeligheid of allergie voor benzoëzuur of bepaalde bestanddelen van mondspoeling of tandpasta
  • Hormonale schommelingen tijdens de menstruatie

Dit wil niet zeggen dat mensen die met geen van bovenstaande factoren te maken hebben nooit last zullen krijgen van aften in de mond. Het zijn enkele zaken die de kans erop waarschijnlijk vergroten.

Hoe kom je van een afte in de mond af?

Er is geen wondermiddel dat zorgt dat je binnen een uurtje van een afte in de mond af bent. Het is echter wel zo hinderlijk dat er gelukkig producten op de markt zijn die het leed kunnen verlichten. Voorbeelden van zaken waarmee je de afte kunt behandelen zijn:
  • Evisense Pro Aften Gel (op basis van hyaluronzuur) werkt pijnverlichtend en genezend
  • Pyralvex (op basis van salicylzuur, alcohol en rabarberextract)
  • Chloorhexidine (antiseptica) om de mond mee te spoelen
  • Aftamed (op basis van hyaluronzuur, zowel verkrijgbaar als mondspoelmiddel en mondspray)
  • Teejel (op basis van salicylzuur)
  • Aloclair Gel (op basis van aloë vera extract) tegen pijn en verspreiding
  • Neomycine crème (ter afdichting van de zenuw die de pijn veroorzaakt)
  • Tetracycline (antibiotica) tevens om te spoelen
  • Lotagen (coagulerende agentia)
  • Kenacort A (steroïden) mondzalf
  • Lidocaïne gel (anesthetica) enkel tegen de pijn, ter verdoving
  • Hydrall (vloeistof aan te stippen met een wattenstaafje)
  • Natriumperboraat ter ontsmetting

Waarschijnlijk helpt de inname van extra vitamine B zowel bij het voorkomen als verhelpen van aften. Vitamine C heeft hier ondanks vele fabeltjes hoogstwaarschijnlijk geen enkele invloed op. De meeste van de genoemde producten zijn via drogist, apotheek of webshop verkrijgbaar.
Gerelateerde artikelen
Aften in de mond, op de tongAften in de mond, op de tongAften in de mond, op de tong. Aften zijn zeer pijnlijk. Het zijn zweertjes die in de mond voorkomen. Ze veroorzaken voor…
Aften in de mond: oorzaken, behandeling, tips & middeltjesAften in de mond: oorzaken, behandeling, tips & middeltjesHeb je vaak last van een afte in je mond? Dan bestaat de kans dat je immuunsysteem verzwakt is. Een verminderde weerstan…
Aften; oorzaken, verschijnselen en behandelingAften; oorzaken, verschijnselen en behandelingAften zijn pijnlijke zweertjes die in de mond voorkomen. Ze zijn rond of ovaal van vorm en zijn rood van kleur, met een…
Aften of afteuze zweren & oorzaak en behandelingAften of afteuze zweren & oorzaak en behandelingAften of afteuze zweren zijn kleine, pijnlijke kratervormige zweertjes in het mondslijmvlies (orale mucosa). Er kan één…
Wanneer is het nodig aften te behandelen?Ongeveer één op de vijf mensen heeft wel eens last van aften. Een aft is een pijnlijk zweertje in de mond, op de tong of…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Afte in de mond: oorzaak en behandeling"

Reacties

Ruün, 28-05-2018 21:51 #43
Ik wou nog één ding hieraan toevoegen voor bij de oorzaken. Ik gebruik namelijk medicijnen tegen astma en krijg soms als ik mijn mond niet erna spoel ook aften daarvan. Dus je kan ook aften krijgen door de medicijnen die je gebruikt.

Senna, 18-01-2016 18:53 #42
Hoi ik ben Senna 13 jaar en heb hier vaak last van maar poets gewoon goed en een ook gewoon voldoende fruit enzo.Meestal krijg ik aftes na het zwemmen ik snap niet helemaal waarom.Kan iemand zeggen wat voor eten de afte sneller laat genezen gr Senna 13 jaar

Flokkie, 13-05-2015 01:43 #41
Ik gebruik vaak het middel Aftamed. Echt een wondermiddel! (Wel duur spul) ik spoel altijd twee keer op een dag en daar heb je genoeg aan. Gelijk van de pijn af.

Daimy, 21-02-2015 13:13 #40
Heb altijd al regelmatig last gehad van aften. Maar vind dit heel vreemd hoop dat ik een reactie erop terug krijg. Maandag avond heb ik gestoeid, kreeg een harde klap tegen mijn bovenlip, kids voelde ach schuldig. Mijn lip bloede zag aan de binnenkant witte velletjes de volgende dag was mijn lip wat dikker en me lip deed veel pijn. Zaten er 3 aften op die plaats, vrij grote zijn erg pijnlijk. Kan bijna niks eten of drinken. Lijkt wel of ze nu groter worden werd vanmorgen zelf wakker van de pijn. Vind het raar om hiermee naar de huisarts te gaan.

Remon8980, 03-12-2014 10:25 #39
Redactie, ik heb een vraag over aften. Over hoeveel dagen gaat de aft weg als je met zoutig water spoelt?

Kirsten, 02-12-2014 23:52 #38
Er is maar 1 ding wat echt werkt Paradontax!
Na jaren ellende, alles geprobeerd alcohol om maar een beetje de pijn te verdoven, zout, gel, alle middeltjes uit de winkel. Sinds ik elke dag 2x poets met Paradontax geen enkele aft meer! Een VERLOSSING!

Remon8980, 02-12-2014 15:33 #37
Ik had er 1 gehad maar nu is die terug en is hij al 3 dagen in mijn mond echt irritant he? ja het is irritant maar toen ik de eerste had was die al weg binnen 2 dagen. hoe vraag je. nou met zout water is die weg over 2 dagen. de beste optie dus!

Enrique, 06-11-2014 23:18 #36
Hallo, ik heb vaak last van aften zoals meerdere mensen die deze pagina bezoeken. De allerbeste oplossing vind ikzelf Pyravlex, dit is een klein flesje met een kwastje om de aft aan te stippen. Het kwastje zorgt ervoor dat de vloeistof de aft goed binnendringt. Als je het erop stipt prik het even, maar dat is na 30 seconden zeker weg. Het mooie is dat het ook een soort van plaatselijke verdoving geeft aan de mond rond de aft. Je voelt de aft eigenlijk niet meer zitten en hij gaat ook al zeker na 3 dagen weg!

Suzanna, 27-05-2014 21:10 #35
Zijn aften erfelijk of besmettelijk? Kun je het bv krijgen door zoenen?

Esther, 25-01-2013 15:06 #34
Bij mij zijn de aften ontstaan bij het stoppen met roken. Alle cremetjes en spoelmiddelen gebruikt. Poetsen met zendium. Het enige dat verlichting gaf was spoelen met Meridol voor gevoelig tandvlees. Totdat bij de Etos de verkoopster me paradontax aanraadde en nu voor het eerst in 2 jaar geen aften in mijn mond. Op mijn tong bleven ze nog wel, maar in combi met 1 x per dag spoelen met meridol heb ik er voor het eerst in een jaar ook geen aften op mijn tong. Eindelijk ik kan weer normaal en pijnloos praten. En ik proef weer wat ik eet! Wie weet werkt deze combi ook voor iemand anders. Wel kan ik echt aanraden dat als zendium tandpasta niet helpt of de aften verergeren, om paradontax te gebruiken, het fris met een berg zout, maar het went echt na een paar dagen en je merkt na een1 dag al vermindering en na een paar dagen waren ze weg. Veel sterkte. Groetjes Esther

Marayffa, 22-01-2013 22:54 #33
Ik weet niet wat ik op me tandvlees heb maar het doet heel erg zeer ik kan nauwelijks eten… Mijn moeder zegt dat ik een aft heb maar ik heb er maar een bovenin mijn mond. Wat moet ik doen? Jullie enig raad? Reactie infoteur, 23-01-2013
Ik denk dat je beste even via internet een plaatje van een aft op kunt zoeken om deze te vergelijken met wat jij hebt! Is dat het geval dan is er hier zat te lezen over wat je er zoal tegen kunt doen!

Niels, 15-11-2012 15:42 #32
Ik heb vaak last van aften, op dit moment ook en ik heb van de Etos een flesje tegen mondblaasjes gekregen. Dat helpt wel, maar niet tegen de pijn.

Pelleer, 24-10-2012 23:59 #31
Kruidnagel = geen pijn. Maar gaat denk ik niet eerder weg.

Ruud, 18-10-2012 19:38 #30
Heb ook wel regelmatig aften en dan komt dat voornamelijk door het per ongeluk bijten op de binnenkant van wang en lip tijdens eten. (Wondje dus). Regelmatig op zoek naar hulpjes om die vervelende aften weg te krijgen. Open krabben en dan pure citroensap gebruiken werkt niet! Maar wat wel werkt is het uitwisselen van speeksel. Klinkt vies maar na het zoenen met een vriendin, was de aft weg. Na onderzoek blijkt dat speeksel van andere ( dus niet je eigen speeksel) goed kan zijn voor mondhygiëne.

Eline, 21-09-2012 11:12 #29
Ik lees hier dat een trauma (of wond) nooit de oorzaak kan zijn voor een aft, maar bij mij is het ook op die manier gebeurd. Heel stom uitgegleden met de tandenborstel, 1 dag later een pijnlijke aft op dezelfde plek. Ik denk dus dat het wel kan, zeker als je op dat moment al kampt met vitaminetekort.

Sander, 09-04-2012 18:52 #28
Mijn mond zit nu bom-vol met die aften verspreid over mijn hele mond. Ik wist eigenlijk nooit hoe ik er nou aan ben gekomen. Maar nu ben ik er eindelijk achter gekomen waar die aften doet opwekken.

Ok hier komt ie dan… Ik ben sinds mijn geboorte al helemaal gek op voeten. Ik zat in de klas vroeger met een juffrouw die op een of ander manier haar blote voeten voor mijn neus op mijn tafel zetten en toen vriemelde ze altijd met die tenen van haar voor me neus. Vanaf dat moment merkte ik dat ik een zwak had voor voeten, want ik kon het maar niet laten om effe snel onder de tafel klaar te komen.

Maar na mijn pubertijd wilde ik van de verslaving afkomen en heb tot 3 dagen geleden met mijn neus aan geen voet gesnuffeld. Dus jaren lang geen last gehad van aften al heb ik al die tijd nooit geweten dat aften door bacterien worden veroorzaakt tot eergisteren dan. Ik dacht vroeger altijd van ik ben allergisch van iets maar wat precies wist ik niet, wat dus blijkt helemaal niet zo te zijn.

Hier komt de boosdoener…
Ik heb 3 dagen geleden bezoek gehad van een kennis die ik al sinds mijn kinder jaren heb gekend. We was alleen met haar thuis, het werd laat en toen wilde ze bij mij overnachten, duz ik vond het prima.

Ik had haar voeten al gensuffeld in de kleuter klas tijden, maar die avond werd het weer zo tijd en heb weer na jaren lang aan een voet gesnuffeld dat pas uit haar schoen kwam.

Eergisteren is zij naar huis gegaan, maar ik heb er mooi aften aan overgehouden. Welke ik nog steeds aan vol zit rondom mijn hele mond van binnen. Vandaag werd de pijn zo erg dat ik langs de huisarts moest voor antibiotica. Heb een uur geleden een tablet antibiotica ingenomen en hopenlijk gaat het weer beter over een paar dagenA.

Maar dit is dus de les van vandaag over hoe je aften kan voorkomen en dat is dus "niet overal met je neus aan snuffelen".

En zeker niet aan een zwetende voet van een 22 jarige hollandse dame. Kapish…

Ik hoop dat iedereen hier een leer uit kan halen. En trouwens het verhaal is waar gebeurd en komt niet uit fabeltjes-krant.

Coen, 09-03-2012 17:37 #27
Ik had er last van maar heb kanneel alchol en zout er op gedaan en gelijk de volgende dag weg!

Lotte, 27-12-2011 12:31 #26
Kun je aften krijgen van een ander? bijv. door een kus of gedeelde sigaret of drinkbeker?

Ave-Ego, 03-12-2011 21:04 #25
Hallo Peter en anderen,

Hierbij even een reactie op je vraag.
Zoals je al vermeldde kennen de meeste mensen het eigenlijk als een Aluinblokje voor na het scheren. Echter wordt Aluin voor vele doeleinden gebruikt. Veelal wordt het toegevoegd aan een aftershave, om de wondjes en beschadigingen tijdens het schrapen van mesjes over de huid dicht te trekken. Het is niet alleen maar voor zichtbare beschadigingen.
Dat je erbij ook meld dat het niet bekend is bij de apotheek vind ik eigenlijk wel een beetje vreemd, maar ook niet, want het is een huismiddeltje van vroeger en het lijkt erop dat de medische wetenschap dit niet meekrijgt tijdens hun opleiding. Ook mijn huisarts wist het niet, maar geloofde zijn ogen niet toen ik voor een aantal jaren terug mijn zoontje moest behandelen voor een gigantische aft op zijn tong, nagenoeg helemaal bedekt erdoor (had ikzelf nog niet eerder zoiets gezien). Ik zei hem dat hij de volgende dag maar even langs moest komen om te zien hoe het middel werkt en hij kon zijn ogen niet geloven, de aft was al met zeker 60% geslonken en zeker de pijn en de druk was weg.
---- Nu, heeft Jennifer, 28-10-2011 17:27 al geschreven dat zij het heeft kunnen bemachtigen bij het kruidvat.---
Maar voor de mensen zoals jij Peter, die het niet zo kunnen vinden, kan ik heel eenvoudig zeggen, als men alleen maar zo’n blokje aluin kan krijgen dan is dat geen probleem. Dit heb ikzelf vroeger ook gedaan. Ik verpulverde een stukje tot poeder, opdat het dan beter oplost. Later heb ik bij een apotheek een grote bus kunnen kopen, welke ik voor vele doeleinden al heb gebruikt en anderen ermee heb kunnen helpen.
De wetenschappelijke naam is: Kaliumaluminiumsulfaat
Veel aftenvrije dagen toegewenst, Ave-Ego.

Peter, 26-11-2011 11:21 #24
Beste Ave Ego

ik was naar de drogist om te informeren naar het middel aluin.
hun kennen wel het middel maar dat wordt gebruikt voor na het scheren.dit smeer je op de wang als je bloedingen hebt van het scheren.
voor het behandelen van aften was het niet bekend bij de apotheek.
Is dit het zelfde aluin wat u er voor aanraad

Eric, 14-11-2011 06:24 #23
Wat mij hielp tegen afte in de mond ( dat kreeg ik te horen van een oude chinees buurman)was een teentje knoflook rauw eten dus, ik proberen en warempel het hielp, wel ruzie met mijn vrouw want, je raad het al stinken in huis maar ik was wel een hele dag van de pijn af.

Jennifer, 28-10-2011 17:27 #22
Ik heb het met aluin geprobeerd heel mijn mond zit vol aften en ik kan niet eens praten van de pijn ik ben aluin weze halen bij de kruidvat en heb het gebrobeerd de dokter had me een ander middel voor geschreven dit gebruik ik nu een aantal dagen maar helaas zonder werking net heb ik de aluin volgens onderstaand bericht klaargemaakt en ong 2 minuten mee gespoeld ik voelde dat het wel wat deed in mijn mond doordat er ook veel wondhjes zitten prikte het wel een beetje maar het helpt gegarandeerd ik voel dat het nu al veel schoner is gelukkig dankjewel!

Ave Ego, 13-10-2011 11:32 #21
Hallo allemaal. Opnieuw lees ik nu alle opmerkingen en vind ik het toch wel erg spijtig dat nog steeds niemand het aloude huismiddeltje wil gebruiken. Zoals ik reeds eerder al vermeld heb, durf ik met recht te zeggen dat als men het gebruikt zoals hierna beschreven is men zonder problemen direct van de pijn af is en de zwelling stopt en neemt af. Het huismiddeltje cq. wondermiddeltje is gewoon de mond te spoelen met lauw water met daarin een lichte oplossing van aluin. Goed spoelen met deze oplossing, ± 10minuten niet naspoelen. Men zal merken dat het direct al werkt! Niet iedereen vind het een plezierige smaak, maar het werkt bij iedereen en direct ook nog (binnen één dag zijn ze nagenoeg helemaal weg, kleintjes zeker). Dit middel is bij iedere apotheek te kopen, bij mijn weten ± euro 8.50 per kilo. Een betaalbare oplossing, en jarenlang goed te bewaren. Men neme één kopje lauw water, daarin lost men een half theelepeltje aluin op. En spoelen maar. Men is gegarandeerd van zijn aften af. (zonder alle door iedereen genoemde aanpassingen en vermijdingen.) Houdt men over kan men dit rustig tot de volgende dag bewaren en dan gebruiken. Ik wens U dan van nu af aan een aftenvrije mond. Succes (verzekerd)

Marga, 27-08-2011 13:40 #20
Ik had altijd erg veel last van aften, de één was nog niet weg of de ander kwam alweer opzetten. Sinds ik een paar maanden geleden Parodontax Blauw ben gaan gebruiken, heb ik geen last meer van aften gehad. De smaak is even wennen, maar voor mij is het een wondermiddel!

Robin, 05-08-2011 01:28 #19
Ik heb 3 dagen geleden een aft ontdekt. het is nu ong 1 cm - 1,5 cm. ik heb dus een tip gekregen om mijn mond te spoelen met waterstofperoxide. is dit wel verstandig? ook wou ik graag weten: is dit besmettelijk? (overdraagbaar via zoenen) hopen dat ik snel van af ben, pijnlijk eten zo! :(

Tania, 04-07-2011 21:16 #18
Ik gebruik een wattenstaafje gedoopt in zo'n flesje van 96% alcohol. Prikt even, maar het helpt echt enorm tegen de pijn. Ik weet alleen niet of het wel goed is. Je neemt alcohol namelijk ook op in je bloed via je mond. Ik spuug mijn speeksel in ieder geval wel uit, en spoel mijn mond daarna ook wel met water voor de zekerheid.

Wilma, 22-06-2011 16:31 #17
Ik laat mijn aften tegenwoordig laseren door de tandarts. Alleen niet iedere tandarts heeft zo'n duur apparaat. Je voelt er niks van en na ongeveer 3 dagen zijn de aften weg. Mijn tandarts rekent ongeveer 20 euro per behandeling, maar dat heb ik er wel voor over.

Stulen, 09-03-2011 19:41 #16
Ik heb voor het eerst een aft van ongeveer 2cm x 2 mm… heel lang en dun dus tussen mijn tandvlees en wang. Erg vervelend! Ik heb het gevoel alsof ik net bij de kaakchirurg geweest ben. Ik ga zeker jullie middeltjes proberen, want zelf lachen en praten doet pijn! Eten doe ik aan de andere kant van mijn mond en ik wil er erg graag vanaf! Ik ga eerst eens aan de Pyralvex! Ik ben aan de lijn en gestopt met roken (dus ook stress). Grote kand dus dat ik er een zou krijgen! Bedankt allemaal!

Jankees, 07-12-2010 16:51 #15
Een poosje terug kreeg ik een klap op mn lip tijdens sparren bij kickboksen. Sinds dien heb ik een 3 aften onder elkaar aan de binnenkant van mijn onderlip. Ze lijken steeds groter te worden. Kan dat? en kan je een afte krijgen door een wondje? Reactie infoteur, 09-12-2010
Hallo Jankees,

Een trauma is normaliter nooit de oorzaak van aften. Als je wilt weten waar het wel door komt en je het eventueel zou willen verhelpen kan ik je alleen maar adviseren een afspraak bij de huisarts te maken.

Mvg,
Pero

Wim, 29-11-2010 11:23 #14
Ik had ook altijd aften en was constant op zoek naar een oplossing. Bij mij werkt het volgende: ik poets altijd met Parodontax. Zodra ik een aft aan voel komen (zo'n ruw plekje in je mond een paar dagen voordat de aft er daadwerkelijk is) spoel ik zo vaak mogelijk, zeker 4x per dag, met Listerine. Het ruwe plekje is na een paar dagen weg en van de aft geen spoor meer. Dit is mijn oplossing. Ik ben inmiddels een half jaar aft-vrij.

Jeroen, 26-09-2010 02:23 #13
Ik maak ze meestal kapot zodat ze gaan bloeden. Gewoon met je tandenborstel er heel hard over wrijven totdat het gaat bloeden. Doet wel even pijn, maar bij mij helpt het. Meestal voel ik er helemaal niks meer van en ze gaan sneller weg. Reactie infoteur, 27-09-2010
Hallo Jeroen,
Dank dat je deze tip wilt delen. Weet echter wel dat er veel bacterien in de mond zitten. Wanneer je een wondje in de mond maakt heb je dus eerder kans op een ontsteking. Het is daarom niet aan te raden.

Mvg,
Pero

Maaike, 12-07-2010 17:53 #12
Hoi Allemaal,
Ik ben Maaike nu 16 jaar en heb al sinds begin van mijn ongesteldheid last van aften op mijn tandvlees en lipbandje. Alleen mijn probleem is dat ik niet tegen slikken kan of me mond kan spoelen, met bv. een mint smaak ofzo iets. Weet iemand nog een andere manier of van aften af te komen zonder dat ik hoef te slikken.

Rick, 11-07-2010 19:24 #11
Ik krijg altijd aften als ik appels eet. Dat komt door de bestrijdingsmiddelen die op de schil zitten, denk ik. Maargoed, wat ik wel eens deed: zout op de aft smeren. Dat doet pijn, maar daarna zijn de aften direct een tijdje gevoelloos/minder pijnlijk. Dit is helaas niet langdurig.

F. van Alphen, Huisarts, 02-07-2010 10:35 #10
Aften kan een zeer vervelende aandoening zijn. Zeker indien het recidiveert. Ik adviseer de mensen om L-lysine te gaan gebruiken. De aanvallen worden minder frequent en minder heftig. Andere tandpasta zonder schuurmiddel (zendium) blijkt ook effectief te zijn.

Rob Hogenkamp, 14-06-2010 10:33 #9
De tandpasta 'Paradontax' werkt ook erg goed tegen aften. Het heeft een appart smaakje maar het is echt heel erg goed voor je tandvlees.

Koopman, 13-06-2010 11:31 #8
Ik had jaren heel veel last aften. Maar door alleen maar met Zendium (maakt niet uit welke) te poetsen, heb ik hier totaal geen last meer van.

Rick, 22-03-2010 09:32 #7
Bij mij werkt zout waterspoelen erg goed doet wel zeer maar hij blijft schoon en verdwijnt binnen een dag of 5. Je doet gewoon een paar scheppen zout in een bekertje met gekookt water en spoelen maar.

Niels, 25-02-2010 13:58 #6
Ik heb sinds ik me kan herinneren last van Aften. Waar ik wel achter ben gekomen is dat ik het van chocola krijg. En na het lezen op diverse fora's lijkt het erop dat chocola inderdaad een van de oorzaken is bij meerdere mensen. Ik raad dan ook aan, stop met chocola eten, en kijk wat er gebeurd. Mocht je ze al in je mond hebben, dan is het beste poetsen met zendium. na het proberen van diverse middeltjes blijkt zendium bij mij het beste te werken.

Linda, 08-02-2010 20:46 #5
Ik had last van een grote pijnlijke aften rechts op mijn tong.Had echt moeite met eten en drinken.Maar kreeg een geweldige tip ; het middel pyralvex.Het is een bruine vloeistof in een klein flesje met een kwastje erin.Even de aften in de mond droog maken met een papieren zakdoekje en daarna de aften aanstippen met het kwastje.Het bijt de aften gelijk stuk, en desinfecteert het wondje.Het doet heel eventjes zeer maar het helpt direct!Vaak doen op de dag en je bent er zo vanaf.Bij mij duurde het maar 2 dagen.Het middel is te koop in elke drogist in zit in een kleine gele verpakking.Het kost ongv. 7.95.Het middel pyralvex is eigelijk bedoelt voor tandvleesontstekingen.Je kunt er lang mee doen.Het middel smaakt wat bitter.

Ave Ego, 06-02-2010 21:38 #4
Hallo,
Na dit artikel over aften te hebben gelezen, vond ik het toch wel erg spijtig dat een aloud huismiddeltje er niet tussen wordt vermeld. zoals jullie hier schrijven, ik quote:"… Er is geen wondermiddel dat zorgt dat je… ", vind ik dan ook in het geheel niet passen, zelfs het tegendeel durf ik te beweren.
Het huismiddeltje cq. wondermiddeltje is gewoon de mond te spoelen met lauw water met daarin een lichte oplossing van aluin. Goed spoelen met deze oplossing, ± 10minuten niet naspoelen. Men zal merken dat het direct al werkt!
Niet iedereen vind het een plezierige smaak, maar het werkt bij iedereen en direct ook nog (binnen één dag zijn ze nagenoeg helemaal weg, kleintjes zeker).
Dit middel is bij iedere apotheek te kopen, bij mijn weten ±? 8.50 per kilo. Een betaalbare oplossing, en jarenlang goed te bewaren.
Men neme één kopje lauw water, daarin lost men een half theelepeltje aluin op. En spoelen maar. Men is gegarandeerd van zijn aften af. (zonder alle door iedereen genoemde aanpassingen en vermijdingen.)
Houdt men over kan men dit rustig tot de volgende dag bewaren en dan gebruiken.
Ik wens U dan van nu af aan een aftenvrije mond.
Succes Reactie infoteur, 06-02-2010
Hoi Ave Ego,

Bedankt dat je deze tip met ons wilt delen. Persoonlijk had ik nog niet van dit wondermiddeltje gehoord, maar zoals je het omschrijft lijkt het me zeker het proberen waard!

Mvg,
Pero

Fabienne, 03-08-2009 23:25 #3
Het spoelen met kamillethee werkt ook erg goed!

Willem C., 20-05-2009 17:52 #2
In het verleden heb ik zeer veel last gehad van aften in mijn mond. Vanaf ongeveer mijn 15e tot mijn 40 ste zeer veel. Het beheerste mijn leven totaal, met praten, met eten, met vrijen, met bewegen, kortom niet leuk. Vele dingen geprobeert om er van af te komen. De middeltjes via de huisarts hielpen niet, deze waren vaak om het weg te krijgen. Ik zocht een middel en oplossing om het te voorkomen. Uiteindelijk heb ik het zelf gevonden, een combinatie van dingen en zaken:
mate met bier en verdere alcohol;
geen chips of aanverwante artikelen;
geen pure en melk chocolade;
geen varkensvlees;
poetsen met paradontax tandpasta (ff er doorheen, en nu zou ik niet meer zonder kunnen);
gezond eten;
gezond levenswijze.
Ik ben nu 50 en sinds ruim 10 jaar geheel aften vrij!

Veel succes ermee, gr Willem Reactie infoteur, 21-05-2009
Bedankt voor de tip Willem. De aanbevelingen die je noemt zijn natuurlijk goed voor je gezondheid in het algemeen dus zeker aan iedereen aan te raden en zo sla je twee vliegen in één klap!

Groetjes,
Pero

Ida Kerkstra, 18-05-2009 15:21 #1
Voor mij is appelazijn een GEWELDIG middel tegen Aften: 1 eetlepel appelazijn en 1 eetlepel bronwater: de vloeistof ongeveer 1 minuut goed laten bewegen in de mond en dit 2 keer per dag doen! ochtend-avond. Geloof me de Aften verdwijnen binnen een paar dagen!

Infoteur: Dessal
Laatste update: 16-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 43
Medische informatie…
Schrijf mee!