InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aften in de mond: oorzaken, behandeling, tips & middeltjes

Aften in de mond: oorzaken, behandeling, tips & middeltjes

Aften in de mond: oorzaken, behandeling, tips & middeltjes Heb je vaak last van een afte in je mond? Dan bestaat de kans dat je immuunsysteem verzwakt is. Een verminderde weerstand kan immers het ontstaan van aften bevorderen, net als stress, roken en oververmoeidheid. Aften zijn vervelende zweertjes in de mondholte die het eten van voedsel kunnen bemoeilijken. Je kan de kans op deze vervelende zweertjes verkleinen door met enkele tips rekening te houden. Maar er zijn ook effectieve middeltjes tegen dit probleem verkrijgbaar, zoals speciale tandpasta of gel tegen aften. Wat kan je doen tegen aften en welke tips kunnen helpen om ze te voorkomen?

Afte in de mond

Heelwat mensen hebben ooit al eens last gehad van een afte in de mond. Een afte is een vervelend zweertje in de mondholte, dat vaak pijnlijk aanvoelt. Een afte heeft doorgaans een ronde of ovale vorm en is wit of grijs van kleur. Aften kunnen voorkomen op het tandvlees, in de wang of aan het verhemelte. Doordat een afte pijn bezorgt, kan het eten van een maaltijd erg irriterend zijn. Het in de mond nemen van voedsel en het in contact brengen met de afte kan prikkend, branderig of pijnlijk aanvoelen.

Soorten aften

Aften kunnen onderverdeeld worden in drie soorten, al naargelang de grootte ervan. De kleine afte is 3 à 8 mm groot en verdwijnt vanzelf na een tiental dagen. Dit is ook de meest voorkomende afte. De tweede soort heeft een grootte van 1 cm of groter, is pijnlijker en kan een genezing van 6 à 8 weken in beslag nemen. De derde soort is de herpetiforme afte: hierbij zijn kleine aften verspreid aanwezig in de mond. Deze soort is kleiner dan 1 cm en verdwijnt na een tiental dagen.

Oorzaken aften

Voor het ontstaan van een afte is niet één welomlijnde oorzaak te bepalen. In het algemeen gaat men er wel van uit dat een verzwakt immuunsysteem een belangrijke rol speelt in het ontstaan van een afte. Hoe minder sterk je afweer is, hoe moeilijker het is om bescherming te bieden tegen zweertjes zoals deze. Aften komen dan ook vaker voor bij kinderen en jongeren, omdat hun immuunsysteem nog niet ten volle ontwikkeld is. Ook mensen met een chronische ziekte maken meer kans op het ontwikkelen van aften, vermits hun weerstand op lange termijn verzwakt is. Verder neemt men ook aan dat stress, roken en alcohol het ontstaan van een afte kunnen stimuleren.

Zijn aften besmettelijk?

Aften zijn niet besmettelijk en kunnen dus niet overgebracht worden van persoon tot persoon. Om je gerust te voelen, is het wel aangeraden om zeker te zijn dat het hier om een afte gaat en niet om iets anders. Andere zweren die in de mond ontstaan kunnen in sommige gevallen immers wel besmettelijk zijn. Ga daarom voor alle zekerheid eerst langs bij je arts om de ernst van het probleem beter te kunnen inschatten.

Aften voorkomen: tips

Wil je aften voorkomen dan komt het erop aan om de oorzaken ervan zoveel mogelijk weg te nemen. Stoppen met roken en je alcoholgebruik verminderen zijn op dat vlak nuttige tips. Ook de kwaliteit van je nachtrust is een niet te onderschatten factor in het versterken van je immuunsysteem, net als het eten van voldoende verse groenten en fruit. Hierdoor verkleint de kans op het krijgen van aften in de mond. Tenslotte is het raadzaam om stress zoveel mogelijk te vermijden en voldoende tijd en aandacht te besteden aan een degelijke mondhygiëne. Je tanden tweemaal per dag poetsen kan helpen om eventuele bacteriën en afvalstoffen in de mond tijdig te verwijderen.

Behandeling aften

Zoutwater

Aften kunnen op verschillende manieren behandeld worden. Een klassiek middel uit grootmoeders geneeswijze is om je mond te spoelen met zoutwater. Zout geeft een bijtend gevoel maar het is wel efficiënt omdat het wonden dichtmaakt.

Middeltjes

Voorts zijn er ook allerlei mondspoelmiddelen op de markt die de genezing van de afte kunnen versnellen, net als speciale tandpasta. Een andere mogelijkheid is het aanbrengen van een pijnstillende gel op de afte, zodat de genezing sneller kan verlopen. Enkele voorbeelden van nuttige middeltjes tegen aften zijn:
  • Evisense Pro Aften Gel
  • Oralmedic
  • Dag Aft! Gel
  • Oxyfresh Gel

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afte in de mond: oorzaak en behandelingAfte in de mond: oorzaak en behandelingEen pijnlijk wit puntje dat om de randen rood is en zich in je mond bevindt? Dat kan bijna alleen maar een afte zijn. Ee…
Aften in de mond, op de tongAften in de mond, op de tongAften in de mond, op de tong. Aften zijn zeer pijnlijk. Het zijn zweertjes die in de mond voorkomen. Ze veroorzaken voor…
Aften, hoe komt het en wat doe je eraan?Aften, wie kent ze niet. Het zijn kleine pijnlijke plekjes in de mond, zo'n drie tot vier mm groot en vaak wit gekleurd.…
Aften of afteuze zweren & oorzaak en behandelingAften of afteuze zweren & oorzaak en behandelingAften of afteuze zweren zijn kleine, pijnlijke kratervormige zweertjes in het mondslijmvlies (orale mucosa). Er kan één…
Huismiddeltjes tegen aftenAften zijn nare blaasjes in de mond die ondanks hun geringe grootte veel pijn kunnen veroorzaken. Aften behandelen kan m…
Bronnen en referenties
  • http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/algemeen/32473/afte-15-tips-om-aften-te-behandelen-en-te-voorkomen
  • http://www.gezondheidsplein.nl/dossier/200/212396/oorzaak-aften.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Afte
  • Foto: Wikipedia (bronnen geraadpleegd op 25/06/2016).

Reageer op het artikel "Aften in de mond: oorzaken, behandeling, tips & middeltjes"

Reacties

Rudy, 24-11-2014 17:06 #4
Mijn zoon had jaren aften soms wel 30 tot in zijn keel om gek van te worden
De geneeskunde doet niks tenzij wat lapmiddeltjes op de markt gooien die veel kosten en niks helpen.
Een 2 tal jaar geleden ben ik samen met mijn zoon systematisch beginnen zoeken of het niet aan voedingsmiddelen lag.
Gedurende een maand at of dronk hij 2 voedingsmiddelen niet en keken we of er geen reactie kwam in de zin van minder of of geen aften
Na 2 jaar van proberen was er eindelijk een doorbraak, door geen melk meer te drinken en ook nergens meer in te mengen zoals aardappel puree bleven de aften weg, dus proberen zou ik zeggen want op de geneeskunde moet je niet wachten

Kay, 30-09-2014 16:43 #3
Bedankt voor de tip! Ik poets namelijk 2 tot 3 keer peer dag me tanden en heb er nog last van. Ik heb het gekregen van witte chocolade met hazelnoten. Heb spoelwater gekocht, dat helpt niks. Ik ga eens water met zout proberen. Want alles doet me namelijk pijn in de mond.

Rianne, 03-07-2014 17:17 #2
Bosbessensap hielp mij, toen ik bestraald werd tegen keelkanker. Het deed wel zeer, maar dat duurde 3 minuten en dan zakte de pijn wel weer.De mondhygieniste was zeer verbaasd dat ik pas in een erg laat stadium last kreeg van aften in mijn mond, maar toen was mijn immuunsysteem ook bijna nul!

May Goossens, 11-05-2014 10:41 #1
Ben inmiddels 73 jaar oud en heb altijd last gehad van aften. Zelfs zo erg dat mijn tandarts hiervan schrok. Via hem werd ik proefpersoon bij (Zendium) Akzo in Arnhem, welke een nieuwe tandpasta had ontwikkeld tegen Aften. Ook deze tandpasta werkte niet. Op internet heb ik vervolgens een artikel gelezen dat chocola bij velen de oorzaak kan zijn van Aften. Met het eten hiervan ben ik gestopt, en na enkele weken had ik geen last meer van Aften. Het proberen waard. Reactie infoteur, 14-05-2014
Hallo May,

Alvast bedankt voor de tip!
Al te vaak denken we dat we de oorzaak van een fysiek probleem ver moeten zoeken, maar even vaak ligt deze eenvoudigweg in ons voedingspatroon. Gelukkig kan een mondprobleem, zoals aften, ook worden opgelost door onze voeding aan te passen. Het niet eten van chocolade is op die manier dus een simpele maar efficiënte remedie tegen aften.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 02-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mondproblemen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!