InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ribbels op de nagels zijn een veel voorkomend probleem

Ribbels op de nagels zijn een veel voorkomend probleem

Ribbels op de nagels zijn een veel voorkomend probleem Ribbels op de nagels zijn een vervelend probleem. Met het stijgen van de leeftijd krijgt u soms te maken met kleine nagel- huid- of haarproblemen, waar u voorheen nooit iets van gemerkt hebt. Ze komen soms heel geleidelijk, waardoor u ze ook niet meteen opmerkt. Een paar extra haartjes, een vet bobbeltje onder de huid dat niet meer weg gaat of dus ook ribbels op de nagels. In het begin denkt men vaak dat het tijdelijk is, misschien door en verminderd afweersysteem of iets dergelijks, maar als er steeds meer nagels last van blijken te hebben, maakt men zich vaak toch ongerust. Men gaat er echter niet snel mee naar de huisarts, omdat het geen echt groot probleem lijkt te zijn. Meestal is de ongerustheid ook helemaal niet nodig.

Nagels en het nagelbed

Bij gezonde, jonge mensen leveren de nagels meestal geen probleem. Ze groeien goed, moeten regelmatig geknipt worden en het zijn goede werktuigen om iets open te maken en kleine dingen, zoals naalden en spelden, beet te kunnen pakken. Wie goed en gevarieerd eet, krijgt ook genoeg kalk binnen om stevige nagels te kunnen vormen. De nagels worden opgebouwd vanuit het nagelbed. Is er echter een gebrek aan kalk, dan kunnen de nagels soms zwakker zijn opgebouwd, waardoor ze kunnen breken of splijten.

Mogelijke oorzaken voor een gebrek aan kalk

Er kunnen diverse oorzaken zijn voor een gebrek aan kalk. Zo krijgen bijvoorbeeld mensen met een dieet, waaruit melkproducten zijn verwijderd, soms een tekort aan kalk, want veel van de kalk die wij nodig hebben, komt uit melkproducten. Het is verstandig om dit via een diëtiste uit te laten zoeken en het tekort via kalktabletten aan te zuiveren. Ook mensen die niet gevarieerd eten kunnen een kalk tekort opbouwen. Zorg dus voor een goed gevarieerd eetpatroon.

Het verschijnen van ribbels begint meestal ongemerkt

Soms merkt u pas dat enkele nagels ribbels vertonen als deze steeds op dezelfde plaats aan de top gaan haken, waardoor er een stukje afscheurt. Bij nader onderzoek ontdekt u meestal ook op enkele andere nagels een ongelijke bovenkant. De meeste mensen schrikken daar dan van, maar meestal is het proces tegen die tijd al een poosje aan de gang. Het treft overigens niet alleen oudere mensen, maar ook jonge mensen hebben er soms last van.

Verticale en horizontale ribbels

De ribbels kunnen in twee richtingen voor komen: in verticale vorm en in horizontale vorm. Horizontale ribbels komen slechts zelden voor. Ze komen vaak voor met een verkleuring van de nagels en kunnen dan soms wijzen op een gezondheidsprobleem. Soms ontdekt u ook een horizontale ribbel na een fikse ziekte.

Verticale ribbels bij het ouder worden

Verticale ribbels komen vaak voor en meestal bij het ouder worden. Slechts zelden hebben ze te maken met een echt gezondheidsprobleem. Meestal is er echter niets aan de hand en is het vermoedelijk gewoon een verouderingsproces van de nagels.

De oorzaak van die ribbels is nog steeds niet helemaal helder

Niemand weet exact waardoor de ribbels op de nagels verschijnen. Wie op internet zoekt ziet allerlei mogelijke oorzaken voorbij trekken, vanaf een tekort aan vitamine B tot en met een achteruitgang van de lever. Men zou er bang van worden, maar dat zou beslist niet goed zijn. Wie in de eigen omgeving naar geribbelde nagels vraagt bij familieleden, vrienden en kennissen komt er al meteen achter dat ribbels op de nagels een wijdverspreid probleem zijn, waar niet iedereen moeilijk over doet. Om dan meteen aan erge aandoeningen te gaan denken is dan ook niet verstandig, want meestal is er niets ernstigs aan de hand.

De meest verbreide mening over het probleem

De meest verbreide mening is dat de nagels ribbels krijgen door uitdroging. Dat is mogelijk, want ze komen het meest voor op oudere leeftijd. Ook artritis kan een mogelijke oorzaak voor geribbelde nagels zijn evenals een huidziekte als psoriasis, maar meestal komt het gewoon door veroudering, waardoor de nagels wat meer uitgedroogd raken.

De nagels extra goed verzorgen

Het kan soms helpen om de nagels te verzorgen met nagelcrème of nagel olie. Dat brengt weer wat vocht en vet op de nagels aan, waardoor ze ook minder snel zullen breken.

Vijlen met een polijstvijl kan de verschijnselen soms verminderen

Wie zich ergert aan de ribbels kan proberen om ze met een polijstvijl vlak te vijlen. Een polijstvijl is niet hetzelfde als een nagelvijl, waarmee u de bovenkant van de nagels glad vijlt, maar een speciale vijl voor deze ribbels. U kunt er de ribbels heel voorzichtig mee weg vijlen, maar de nagel wordt er wel zwakker door. U moet dan ook oppassen dat u er niet teveel van weghaalt en na het vijlen altijd een nagel verharder of nagellak gebruiken om de nagel steviger te maken. Het is niet verstandig om de polijstvijl vaak te gebruiken.

Verzorg de huid rondom de nagels goed

Pas op met losse velletjes, rode randen om de nagels en kapotte plekjes. Trek nooit aan losse velletjes, maar knip ze voorzichtig weg en behandel de nagelranden met een goede crème. Losse velletjes wijzen meestal op een uitgedroogde huid. Dat kan liggen aan winterse kou of aan minder goede werkomstandigheden, zoals het vaak moeten wassen met water en zeep.

Ontstekingen aan de nagelriem beschadigen vaak ook de nagel

Een wondje aan de nagelriem kan al snel een ontsteking worden en dat is niet ongevaarlijk. Behandel een beginnende ontsteking altijd met een aangenaam warm nagelbad van een kwartiertje met soda of badedas erin. Wordt de ontsteking niet minder, ga er dan mee naar de huisarts voor een behandeling.

Voeding is niet altijd het probleem

Wie gevarieerd en gezond eet, voldoende verse groenten en fruit tot zich neemt, hoeft zich eigenlijk geen zorgen te maken over de geribbelde nagels. Ze zijn in dat geval meestal geen uiting van een slechte gezondheid. Verzorg de nagels goed, knip ze regelmatig bij, zodat ze zo weinig mogelijk kunnen inscheuren en verzorg ook de nagelriemen goed.

Neem een goede handcrème

Neem een goede handcrème, waarmee u elke avond de handen en nagels insmeert. Zijn de ribbels erg hinderlijk, neem dan ook een nagelcrème of nagel olie om daarmee de nagels nog eens apart te verzorgen. Smeer de crème of olie goed in. Alleen even over de handen en/of nagels verdelen is niet genoeg. neem even de tijd om het spul goed in te laten trekken.

Is er een combinatie van problemen, ga ook dan naar de huisarts

Echte nagelproblemen hangen vaak samen met huidproblemen en huidziekten en eveneens met haarproblemen, zoals overmatige haaruitval. Merkt u een combinatie op, ga dan naar uw huisarts en laat het altijd even onderzoeken.
Gerelateerde artikelen
Beauty: problemen met de nagelsBeauty: problemen met de nagelsVeel mensen worden geboren met gladde mooie eenkleurige nagels. In de loop der jaren kan dit om allerlei redenen verande…
Misvormde en verkleurde nagelsMisvormde en verkleurde nagelsNagels wil je het liefst zo mooi mogelijk houden, maar soms kan dit niet. Je krijgt een ziekte of een aandoening waarbij…
Nagelstyling: French manicure lakkenNagelstyling: French manicure lakkenFrench manicure lakken doe je door de vrije rand van de nagel met een witte lak en het nagelbed met een transparante lak…
Nagelproblemen: herken een onderliggende ziekteNagelproblemen: herken een onderliggende ziekteAls je last hebt van nagelproblemen, zoals witte, blauwe, gele of brokkelige nagels kan het een aanwijzing zijn dat er s…
Afgebrokkelde gespleten vingernagels; slechte nagelsAfgebrokkelde gespleten vingernagels; slechte nagelsJe nagels brokkelen af en zijn bros. Wat kunnen de oorzaken zijn van afgebrokkelde nagels of lelijke gespleten nagels? B…

Reageer op het artikel "Ribbels op de nagels zijn een veel voorkomend probleem"

Reacties

Inge, 25-10-2017 11:28 #9
Verticale ribbels op de nagels wijzen op opnameproblemen. Zo leert ons de ayurveda, macrobiotiek etc.

Angelique, 20-08-2016 16:19 #8
Ik heb sinds een jaar ribbels op m'n duimen. Nu loopt er 1 ribbel in het midden die dik is en als m'n nagel langer word dan splijt de bovenkant horizontaal tot m'n nagelbed. Aan kalk tekort kan het niet liggen en m'n nagels zijn stevig en dik. Iemand hier ervaring mee? En weet wat het is? Reactie infoteur, 22-08-2016
Dat is een lastig probleem. Ik zou niet weten wat daar de oorzaak van is. Wel zou ik de betreffende nagel kort houden, zodat hij niet zo gemakkelijk kan splijten en dan eens even afwachten wat er gebeurt.
Een horizontale ribbel is vaak het gevolg van een ziekte. Niet van een gewone griep, maar iets dat meer invloed op uw gestel heeft gehad. Horizontale ribbels verdwijnen vaak vanzelf. Ze groeien eruit. Verticale ribbels zijn vaak blijvend.

Esraa, 28-11-2015 13:29 #7
Hoi.
Ik ben 21 en geb ook hele diepe ribbels in mijn nagels.
Nou heb ik ook wel last van flinke haaruitval. Zou ik wel of niet naar de huisarts moeten gaan. Reactie infoteur, 29-11-2015
Dat zou ik wel doen! Op uw leeftijd hoort u geen last te hebben van meer haaruitval dan anderen van die leeftijd. Haar- en nagelproblemen hebben vaak dezelfde oorzaak. Vermoedelijk ligt het aan een tekort van bepaalde vitaminen en/of mineralen. Er bestaan ook mogelijkheden om een haar analyse te laten doen bij een betere kapperszaak, die daar verstand van heeft. Die kunnen uitzoeken wat eraan mankeert en daar (op natuurlijke basis) behandelingen voor voorschrijven, maar ze zijn niet goedkoop.
Ik zou het in elk geval even laten nakijken, bij de dokter en de dermatoloog, of via een haar analyse.

B., 18-11-2015 22:04 #6
Niet om te zeuren maar dat stukje over kalk uit melkproducten is wel toe aan een opfrisser. Dat is achterhaald. Je kunt calcium beter uit bijvoorbeeld broccoli halen. Reactie infoteur, 19-11-2015
Zo erg achterhaald is het echter nog niet. Specialisten vragen bij botontkalking nog steeds hoeveel melk en andere zuivelproducten men per dag neemt! Het is nog steeds de grootste leverancier van kalk, omdat men meestal wel elke dag zuivel gebruikt, maar niet elke dag broccoli of andere kalkhoudende groenten. Bovendien haalt men uit 100 gram broccoli 100 mg kalk, uit 100 ml melk komt 117 mg kalk en uit kaas per 100 gram zelfs vaak rond de 700 mg kalk.
Met vriendelijke groet,
Anneke

Marjo Joosten, 23-05-2015 17:54 #5
Hoe kun je aan t middel komen voor die pkatte buik. Van de mangopitten. Word het ook in Nederland verkocht op bepaalde plekken. Dat wilde ik graag weten

R. F. Koster, 24-04-2015 08:43 #4
Goedemorgen,

Ben een man van 60 jaar. Sinds enkele jaren (ik denk vanaf 2005 heb ik last van geribbelde en snel brekende nagels. In 2010 is bij mij osteoporose (botontkalking) geconstateerd. Waarna ik dacht dat dat met de nagels in verband zou kunnen staan. Dat de kalk via de nagels Misschien verdwijnt (ja je verzint van alles als je iets gaat mankeren). En dan nu sinds 2 jaar een explosie van vitiligo na een zonvakantie op Kreta. Mijn vraag hebben geribbelde nagels ook te maken met botontkalking en vitiligo? Dank alvast voor uw antwoord. Reactie infoteur, 24-04-2015
Goedemiddag,
Ik denk dat het gebrek aan kalk wel mee zal spelen in het snel breken van de nagels, maar of dat ook te maken heeft met de ribbels, durf ik niet te beweren. Veel mensen die geen
osteoporose hebben, hebben toch geribbelde nagels, dus ik denk niet dat het er niets mee te maken heeft. U hebt vanwege de osteoporose toch wel al kalktabletten gekregen, vermoed ik? Dat zou een deel van het tekort moeten oplossen.
Ook uw nieuwe huidziekte heeft er vermoedelijk niets mee te doen. Deze heeft te maken met het wel of niet plaatselijk aanmaken van pigment, een functie die bij u verstoord is. Naar wat ik ervan weet is deze in aanleg aanwezig, maar kan door diverse oorzaken tot uiting komen.

Hb, 26-10-2014 16:24 #3
Hallo,
Als je langdurig te weinig vocht tot je neemt dan worden je vingertoppen dun.
Dit zie je vooral na een periode van ziekte.
Ook bij mensen met een lang sterfbed en bij oude mensen verschijnen de verticale richels.
Hoe ontstaat dat volgens mij: Heel simpel, de nagel groeit vanuit de basis weet niet beter dan dat je nagelbed een bepaalde kromming heeft.
Maar je nagelbed is ingezakt door te weinig vocht, daardoor gaan de nagels zich "plooien "hierdoor past de nagel weer in het nagelbed.
Ga je nu meer drinken dan zie je vrij snel de richels verdwijnen. De pink heeft de meeste moeite om zijn richels te verliezen, de pink is ook het dunst.
Zomaar meer drinken kan ook wel weer een probleem opleveren, wees beducht dat je wat meer zout moet nemen en suiker. Het water management van mijzelf had ik dus verwaarloosd had het te druk met vet management. wie weet word ik weer geheel gezond. Eet goed en drink goed en je kan alle schoonmaak middelen van de industrie achterwege laten maar goede vetten heb je wel nodig. De industrie maakt zich meer zorgen om je afwasmachine en de vaat, dan om je vaten. Vet management kan niet zonder water management. Reactie infoteur, 27-10-2014
Beste meneer/mevrouw,
Ik kan niet zeggen dat veel drinken de vorming van ribbels op de nagels zou verminderen. Ik ken mensen genoeg die veel drinken en toch ribbels op hun nagels hebben. Er is wel al onderzoek gedaan, maar de precieze oorzaak van die ribbels schijnt men nog niet uitgevonden te hebben.
Met vriendelijke groet,
Anneke

Nathalie, 18-12-2013 12:59 #2
Hallo.
Ik heb ribbels, diepe groeven punten op mijn nagels. Mijn beroep is poetsen, kan dat van de producten zijn? Ik word wel 48 jaar, dak zie van ouderdom (lees in jullie artikel).
Met vriedelijke groetjes.
Nathalie Reactie infoteur, 18-12-2013
Beste Nathalie,

Ja, ook poetsmiddelen kunnen van invloed zijn, zeker als het de moderne, agressieve middelen zijn. Oudere middelen, zoals groene zeep, zijn vaak wat minder agressief. Het is dan ook verstandig om bij het poetsen handschoenen te dragen.
Veel succes,

Anneke

Caro, 03-12-2013 15:52 #1
Ik heb al jaren last van horizontale ribbels op mijn rechter duim. Ik ben er nu wel achter dat het komt door vermoeidheid, stress, en een slecht/ ongezond leef patroon. Een paar wijntjes te veel in het weekend = rimpel erbij, Oververmoeid = rimpel erbij. Paniekaanval= diepe rimpel erbij. Dood in de familie = krijg ik zelfs rimpels in mijn linker duimnagel. Dus als ik alle rimpels er uit wil hebben leef ik een tijdje heel gezond. Na 2 maanden is mijn nagel dan weer glad. En zo ijdel ben ik meestal niet dus een totaal rimpelloze duim heb ik niet gehad sinds mijn zwangerschap, 5,5 half jaar geleden. Daarna kwamen slapelozenachten en borstvoeding en zag ik de rimpels terug komen. Bij mij ligt het dus aan weerstand en gezondheid.
Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft.
Caro. Reactie infoteur, 03-12-2013
Zo precies als u het hier beschrijft is dat niet altijd na te gaan, maar het is een feit dat vooral stress en zorgen veel invloed hebben op het welzijn van haren en nagels. Wie echter kinderen heeft en daarnaast een druk leven leidt, zal echter niet altijd stress en zorgen kunnen vermijden. Wat u inderdaad wel kan doen is zorgen voor een gevarieerd voedingspatroon met voldoende groenten en fruit. Ook kan het soms goed zijn om te laten onderzoeken of u genoeg vitamine B binnenkrijgt (van alle soorten).
Overigens staat het middel echinaforce van Dokter Vogel bekend om het weerstandsverhogend effect. Ik neem het zelf al jaren.

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 25-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!