InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nagels en gezondheid, een belangrijke indicatie

Nagels en gezondheid, een belangrijke indicatie

Nagels en gezondheid, een belangrijke indicatie Onze nagels groeien heel ons leven. We willen dat ze er verzorgd uitzien. De ene kiest er dan ook voor om valse nagels te laten zetten bij een styliste terwijl een andere ze lakt met nagellak of ze gewoon naturel houdt. Toch hebben onze nagels een zeer belangrijke functie. Ze vertellen veel over wat er zich in het lichaam afspeelt. Het is dus de moeite waard om af en toe je natuurlijke nagels eens goed te bekijken.

Hoe ziet een gezonde nagel er uit?

Om te weten wanneer er iets mis is met onze nagel, moeten we natuurlijk ook een gezonde nagel herkennen. Een gezonde nagel is mooi roze. Verder is hij volkomen glad. Op het einde van onze nagel zit een witte rand. Deze kan ook een beetje doorzichtig worden als onze nagel nat is. Door in bad te gaan bijvoorbeeld.

Nagelafwijkingen

Er zijn heel veel verschillende afwijkingen in je nagel. De kleinste verandering kan dus een indicatie zijn voor je gezondheid. Bekijk je nagels daarom zorgvuldig.

Zeer bleke nagels

Zeer bleke nagels zijn vaak zichtbaar wanneer het aantal rode bloedcellen in je bloed niet zo hoog is. Ook wanneer je het koud hebt zal je merken dat je nagels bleek worden en er een blauwe plek zichtbaar wordt aan het begin van je nagel. Hier hoef je je geen zorgen over te maken. Toch kunnen bleke nagels ook wijzen op bloedarmoede, leverfalen of een hartziekte. Bij deze ziektes zal er net zoals wanneer je het koud hebt minder bloed naar je nagels gaan waardoor deze bleek worden. Zeker in combinatie met andere symptomen moet zeker de huisarts geconsulteerd worden.

Gele nagels

Een gelige kleur van nagel kan ontstaan doordat je vaak nagellak gebruikt en deze de originele kleur van de nagel weg neemt. Denk hierbij voornamelijk aan kleuren zoals zwart, donkerblauw of rood. In dit geval zal het gele gedeelte van je nagel gewoon moeten uitgroeien. Vaak zie je na een paar weken al een mooie roze rand ontstaan onder het gele gedeelte.

Verder kan een gele kleur op je nagel ook wijzen op een schimmelinfectie. Meestal gaat het dan om een gele plek op de nagel en dus niet de volledige nagel. Wanneer de schimmelinfectie lang duurt zal de nagel dikker worden en makkelijker breken. Wanneer je een schimmelnagel knipt komt er soms ook een onaangename geur vrij. Om jezelf te verlossen van een schimmelnagel heb je medicatie nodig en kan je beter langsgaan bij je huisarts.

Er bestaan ook ernstige aandoeningen die gele nagels geven. Denk hierbij voornamelijk aan een longaandoening. In uitzonderlijke gevallen kan het ook gaan om een schildklierprobleem, diabetes, een leveraandoening, psoriasis, sinusitis en artritis.

Nagels met blauwverkleuring

Wanneer je nagels een blauwe schijn krijgen wil dit meestal zeggen dat je nagels niet genoeg zuurstof krijgen. Een longprobleem kan hier de oorzaak zijn, maar ook een hartprobleem moet in het achterhoofd gehouden worden.

Zwarte nagels

Nagels kunnen zwart of donkerblauw zijn omdat er gestold bloed onder zit. Meestal weet je dan zelf wel dat je je nagel geplet of gestoten hebt. Dan hoef je je geen zorgen te maken. De verkleuring groeit langzaam uit je nagel.

Wanneer er een zwarte plek onder je nagel staat die niet uitgroeit moet je zo snel mogelijk naar de dokter gaan. Dit verschijnsel kan namelijk wijzen op een melanoom onder je nagel. Dit is een zeer agressieve vorm van huidkanker die zo snel mogelijk behandeld moet worden.

Witte nagels

Nagels met een witte kleur kunnen een teken zijn van diabetes, hartfalen of een voedingsstoffentekort. Wanneer er een donkere rand aan je witte nagel zit kan dit wijzen op een leverprobleem zoals hepatitis.

Verder zijn er ook de Terry Nails. Dit zijn witte nagels met een roze streep aan de top. Dit wordt vaak bij oudere mensen gezien en is een onschuldig ouderdomsverschijnsel.

Zeer droge, broze nagels

Deze nagels zijn zeer droog en barsten of scheuren zeer makkelijk. Dit wordt soms gezien bij mensen met een schildklieraandoening. Ook een schimmelinfectie kan hier de oorzaak zijn als je nagel ook een gelige plek krijgt.

Beau Nails

Bij Beau Nails staan er horizontale strepen op de nagels. Als je over je nagel gaat met je vinger voelt deze ook minder glad aan. Deze nagels worden vaak gelinkt aan stress maar kunnen ook een teken zijn van ernstige ziektes.

Lepelvormige nagels

Nagels die in het midden dun zijn en aan de buitenkant dikker worden zijn lepelvormige nagels. Dit symptoom kan duiden op lupus, een tekort aan ijzer of een hartprobleem.

Putjes en ribbels

Putjes en ribbels kunnen ook in je nagels voorkomen. Dit kan het gevolg zijn van een trauma. Vaak weet je dan zelf wel dat je je nagel gestoten hebt. Als dit vanzelf ontstaan is kunnen de putjes en ribbels wijzen op artritis of psoriasis.

Witte plekjes op je nagels

Witte plekjes op je nagels komen bij veel personen voor. Vaak wordt er verteld dat dit een teken zou zijn van een tekort aan voedingsstoffen. Toch is dit niet het geval. De witte plek in de nagel ontstaat doordat er lucht tussen de cellen in je nagel ontstaat. De witte plek groeit vanzelf weer uit.

Wat als ik een van deze afwijkingen heb?

Wanneer je een van de onschuldige afwijkingen hebt op je nagel, hoef je je geen zorgen te maken. Deze zal in de meeste gevallen vanzelf over gaan. Wanneer je je zorgen maakt dat je een afwijking hebt die kan wijzen op een ernstige aandoening kan je beter een keertje langsgaan bij je huisarts. Deze kan onderzoeken of je nagels een indicatie zijn voor een ernstige ziekte en je doorverwijzen indien nodig.
© 2018 - 2019 Leen0095, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Misvormde of broze nagelverzorgingMisvormde of broze nagelverzorgingWanneer men last heeft van broze nagels betekent dit dat de nagels te uitgedroogd zijn door teveel in het water te hebbe…
NagelafwijkingenNagelafwijkingenMooie, lange en goedverzorgde nagels: welke vrouw droomt hier niet van? Toch zijn er veel voorkomende nagelafwijkingen d…
Broze nagels en hoe er iets aan te doenBroze nagels en nagels waarin scheurtjes voorkomen zijn vervelend. Het is een nachtmerrie voor dames die trots zijn op l…
Broze nagels, hoe krijg je ze sterker?Broze nagels, hoe krijg je ze sterker?Vervelend is het wanneer je broze nagels hebt die bij het minste of geringste afbreken. Wat kun je eraan doen om je nage…
Nagelproblemen: herken een onderliggende ziekteNagelproblemen: herken een onderliggende ziekteAls je last hebt van nagelproblemen, zoals witte, blauwe, gele of brokkelige nagels kan het een aanwijzing zijn dat er s…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lonsainclaire, Pixabay
  • https://www.hln.be/wetenschap-planeet/wat-je-nagels-over-je-gezondheid-zeggen~ae50fa8f/
  • https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=23930
  • https://www.gezondheidsnet.nl/uiterlijk/dit-zeggen-je-nagels-over-je-gezondheid
  • https://www.ingoedendoen.nl/volwassen/verklappen-nagels-gezondheid/

Reageer op het artikel "Nagels en gezondheid, een belangrijke indicatie"

Infoteur: Leen0095
Laatste update: 05-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!