InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Broze nagels en hoe er iets aan te doen

Broze nagels en hoe er iets aan te doen

Broze nagels en nagels waarin scheurtjes voorkomen zijn vervelend. Het is een nachtmerrie voor dames die trots zijn op lange, verzorgde nagels en aldus een esthetisch probleem hebben. Kan men er iets aan doen?

Oorzaken

Er zijn diverse oorzaken mogelijk voor broze nagels.

  • Mensen die te kampen hebben met een ernstige ziekte zoals kanker (chemotherapie), een schildklierprobleem of osteoporose, kunnen ermee te maken krijgen, maar dat komt niet zo veel voor. Ook een slechte bloedsomloop, een verstoorde nierfunctie of diabetes kunnen van invloed zijn.
  • Water is de belangrijkste vijand van nagels. Immers, zij laten meer water door dan de hoornlaag van onze huid. Als je voortdurend met je handen in water zit dan treedt er een permanente afwisseling van hydratatie en dehydratatie op die uiteindelijk de nagel broos maakt. Wie dus huishoudelijk werk verricht en bij het afwassen en poetsen in contact komt met water maar ook met allerlei schoonmaakmiddelen creëert ongewild zelf het probleem.
  • Een tekort aan vitamine A, ijzer of zink of eiwitten, elementen die de bouwstenen vormen van gezonde nagels.
  • Het gebruik van nagellakremover met aceton.

Oplossingen

Uiteraard doe je er best aan een dermatoloog te raadplegen om je specifiek probleem te laten vaststellen. In functie daarvan kan dan een oplossing bekeken worden. De mogelijkheden zijn divers:

  • Een gezonde voeding waarbij zuivelproducten zoals melk, kaas, yoghurt aan bod komen is essentieel om te werken aan de stevigheid van de nagels.
  • Om contact met water en schoonmaakproducten te voorkomen draag je best handschoenen bij huishoudelijk werk.
  • De nagels elke avond verzorgen en behandelen met een crème of een olie op basis van collageen, vitamine E en keratine.
  • Een biotine- of siliciumkuur of cystine wat vaak wordt voorgeschreven voor het haar maar ook heilzaam voor nagels kan werken.
  • Van vitamines A krijg je sterkere nagels. Deze vind je vooral in lever en in beperkte mate in kaas en melk.
  • Gebruik nagellakremovers zonder aceton.

Als je voedingssupplementen gebruikt mag je niet verwachten dat je nagels binnen de week sterker zullen zijn geworden. Je moet rekenen op een periode van zes tot negen maanden vooraleer er een positieve evolutie optreedt. Geduld hebben is dus de boodschap!

Ten slotte

Als je een scheurtje in je nagel hebt, kan je het best afvijlen tot net onder het scheurtje zodat je nagel niet verder kan scheuren. En, vooral: indien je je nagels kort houdt voorkom je dat ze afbreken. Wie dat esthetisch onverantwoord vindt kan altijd kunstnagels overwegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Misvormde of broze nagelverzorgingMisvormde of broze nagelverzorgingWanneer men last heeft van broze nagels betekent dit dat de nagels te uitgedroogd zijn door teveel in het water te hebbe…
Silicium: voor gezond elastisch haar, vol volumeSilicium: voor gezond elastisch haar, vol volumeGezond haar vol volume willen we allemaal. Silicium zorgt voor gezond, elastisch, sterk haar vol volume. Silicium is kie…
Gezonde nagels krijgen: vitamine C, B8, ijzer en zinkGezonde nagels krijgen: vitamine C, B8, ijzer en zinkGezonde nagels krijgen of behouden wil iedereen, vooral als je kampt met probleemnagels zoals broze nagels, vlekjes in d…
Thuismanicure: zelf je nagels verzorgenHeb je last van brokkelende nagels, ruwe nagelranden of een doffe schijn maar vind je dat een professionele manicure tev…
Gespleten nagels: oorzaken gebarsten of splijtende nagelsGespleten nagels: oorzaken gebarsten of splijtende nagelsLast van ingescheurde, gespleten nagels? Veel medische aandoeningen kunnen de vorm of de textuur van je nagels beïnvloed…

Reageer op het artikel "Broze nagels en hoe er iets aan te doen"

Reacties

Ria, 14-10-2016 15:06 #2
Hoe kan dat zijn dat mijn nagels steeds inscheuren? Het is geen pretje steeds de 2 duimen de rest heb ik geen las van. Kunt u mijn daar meer helpen?

M. Huisman, 26-08-2015 10:18 #1
Mijn nagel op de duim scheurt in de lengte, het is erg kort en het gaat steeds verder. Ik heb al veel geprobeerd, zonder succes.

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 04-08-2010
Subrubriek: Beauty
Special: Ziektes en onderzoek
Reacties: 2
Schrijf mee!