InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Handpijn: Oorzaken van en symptomen bij een pijnlijke hand

Handpijn: Oorzaken van en symptomen bij een pijnlijke hand

Handpijn: Oorzaken van en symptomen bij een pijnlijke hand Pijn aan de hand is een erg lastig symptoom dat tal van dagelijkse activiteiten verstoort. Handpijn kent heel wat oorzaken, zoals artritis of een beknelde zenuw. Meestal is de pijnlijke hand of zijn de pijnlijke handen goed te behandelen zodat de symptomen verlicht worden en de handfunctie weer hersteld is. In een aantal gevallen is het verstandig om een arts te raadplegen, bijvoorbeeld bij aanhoudende pijn.

Artritis en artrose en pijn aan hand

Artritis is een veelvoorkomende aandoening die pijn en ontsteking in een gewricht veroorzaakt. Artrose is de meest voorkomende vorm van artritis. Deze reumatische aandoening van het gewrichtskraakbeen tast vaak drie hoofdgebieden van de hand aan met name de basis van de duim, de gewrichten het dichtst bij de vingertoppen en de middelste gewrichten van de vingers. De vingers zijn stijf, pijnlijk (vingerpijn) en opgezwollen en soms ontstaan er bultjes op de vingergewrichten. Na verloop van tijd vermindert de pijn om dan uiteindelijk helemaal te verdwijnen. Soms houden de bultjes en zwelling langer aan bij handartrose. De vingers bij de aangetaste gewrichten buigen een beetje zijwaarts. Pijnlijke cysten ontwikkelen zich mogelijk op de rug van de vingers. In sommige gevallen ontwikkelt zich ook een knobbeltje aan de basis van de duim, op de plaats waar deze samenkomt met de pols. Dit is mogelijk pijnlijk waardoor handmatige taken uitvoeren moeilijker verlopen, zoals schrijven en het openen van een blik.

Breuk en handpijn

Een gebroken vinger of pols resulteert in een erg pijnlijke hand. Daarnaast treedt een zwelling of gevoeligheid op rond de plaats van de breuk.

Carpaal tunnel syndroom en pijnlijke hand

Het carpaal tunnel syndroom is een relatief veel voorkomende aandoening die pijn, gevoelloosheid en een tintelend gevoel in de hand en vingers veroorzaakt. Deze sensaties ontwikkelen zich meestal geleidelijk en verergeren tijdens de nacht. Meestal is de duim, wijsvinger, middelvinger en de helft van de ringvinger aangetast. Het carpaal tunnel syndroom resulteert uit een compressie (druk) van de zenuw (beknelde zenuw) die het gevoel en de beweging in de handen regelt. Soms herstelt de patiënt spontaan. Is dit niet het geval, dan is het dragen van een polsspalk aanbevolen. De arts injecteert mogelijk corticosteroïden indien het dragen van een pols niet werkt. Chirurgie is meestal alleen aanbevolen voor patiënten met ernstige klachten of bij patiënten waarbij de symptomen langer dan zes maanden aanhouden of andere behandelingen niet effectief zijn geweest.

Ganglioncyste en hand die pijn doet

Een ganglioncyste is een met vloeistof gevuld zakje dat zich ontwikkelt in de buurt van een gewricht of een pees. De grootte varieert tussen een erwt en een golfbal. De cyste ziet eruit en voelt aan als een zachte, gevoelige bult onder de huid. De ganglioncyste is opgebouwd uit een dikke, geleiachtige vloeistof (synoviale vloeistof) die zich rond gewrichten en pezen bevindt en nodig is voor de smering en buffering (schokken opvangen) tijdens de beweging. Ganglioncysten komen het meest voor op de polsen (met name de achterkant van de pols), de handen en de vingers. Ze zijn over het algemeen goedaardig, maar ze veroorzaken soms veel pijn, vooral als ze zich naast een zenuw bevinden.

Reumatoïde artritis en pijn aan handen

De handen en polsen zijn soms getroffen door reumatoïde artritis. Reumatoïde artritis is een auto-immuunziekte waarbij de organen en gewrichten aangetast zijn. De handpijn geassocieerd met reumatoïde artritis is meestal kloppend en erg pijnlijk. De pijn is vaak erger in de ochtend en na een periode van inactiviteit.

Tenosynovitis

Tenosynovitis is aandoening waarbij pijn en een ontsteking van de schede rond een pees tot stand komen. Het is een relatief zeldzame oorzaak van een pijnlijke hand waarbij de pols of de vingers getroffen zijn. De oorzaak van tenosynovitis is niet altijd bekend. De aandoening is soms het resultaat van diverse kleine verwondingen aan de pees, een eerdere verwonding of overbelasting, een infectie of reumatoïde artritis. Het is belangrijk om de hand te laten rusten of de pezen stil te houden om het herstelproces te bevorderen. Het toepassen van warmte of koude verlicht de klachten. Ook het nemen van niet-steroïdale anti-inflammatoire medicijnen (NSAID's) zoals ibuprofen zijn aanbevolen voor het verlichten van de pijn en ontsteking. Injecties met corticosteroïden (steroïde medicatie) zijn soms nuttig. Tenosynovitis veroorzaakt door een infectie vereist een behandeling met antibiotica. Nadat de hand is hersteld, is het uitvoeren van versterkende oefeningen nuttig. De patiënt moet hierbij de spieren rondom de getroffen pees gebruiken. Hierdoor komt de blessure niet meer terug. De arts of fysiotherapeut geeft informatie over dit soort oefeningen.

Trigger finger of duim

Een trigger finger is een aandoening die zich ontwikkelt wanneer de buigpezen, die de bewegingen van vingers en duim regelen, gaan ontsteken en verdikken. Dit voorkomt het soepel strekken of buigen van de vinger of duim. De vinger of duim gaat plotseling blokkeren bij deze aandoening waardoor de vinger in een vastzittende positie blijft zitten. De exacte oorzaak is niet bekend anno september 2018, maar patiënten met jicht (ziekte met pijn en zwelling aan grote teen en andere gewrichten), suikerziekte en reumatoïde artritis lijden wel sneller aan de aandoening. De symptomen bestaan uit pijn, stijfheid, een klikkend geluid en een kleine knobbel in de handpalm aan de basis van de getroffen vinger of duim. Bij sommige patiënten verbetert de trigger finger zonder behandeling.

Ziekte van De Quervain

Bij de ziekte van De Quervain ontstaat irritatie of ontsteking van de polspezen aan de basis van de duim. Herhaalde activiteiten en overmatig gebruik zijn vaak verantwoordelijk voor de aandoening. De pijn ontwikkelt zich geleidelijk of ontstaat plotseling. Een vuist maken, een voorwerp vastgrijpen of de pols draaien zijn allemaal erg pijnlijk bij de ziekte van De Quervain. De oorzaak is niet bekend van deze aandoening anno september 2018. Sommige milde gevallen verbeteren na een paar weken rust en het vermijden van de activiteit die de aandoening veroorzaakte. Een polsspalk of een injectie met corticosteroïden zijn ook nuttige adviezen. Patiënten met ernstige tekenen moeten mogelijk een operatie ondergaan. De arts vergroot dan de tunnel waar de pees doorheen gaat.

Alarmsymptomen

De patiënt neemt best contact op met de arts in volgende situaties:
  • aanhoudende pijn aan één hand of beide handen aanhoudt, zelfs na het nemen van voldoende rust en het innemen van pijnstillers
  • bijkomende symptomen heeft
  • een onbekende oorzaak van de pijnlijke hand(en)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Artritis psoriatica: symptomen, diagnose en behandelingArtritis psoriatica: symptomen, diagnose en behandelingArtritis psoriatica is een reumatische ziekte die mensen treft die last hebben van de ziekte psoriasis. Dat is een huidz…
Mucoïd cyste: hard bultje rugzijde van de vingers of tenenMucoïd cyste: hard bultje rugzijde van de vingers of tenenEen mucoïd cyste is een solitaire, papuleus verheven, rond-ovale, elastisch aanvoelende symmetrische zwelling die in gro…
Pijn in de handen of pijnlijke hand: oorzaken van handpijnPijn in de handen of pijnlijke hand: oorzaken van handpijnPijn in handen of een pijnlijke hand kan zeer vervelend zijn en interfereren met je dagelijkse bezigheden. Je kunt last…
Stramme, pijnlijke handen: oorzaken van stijve, stramme handStramme, pijnlijke handen: oorzaken van stijve, stramme handLast van stramme handen? Stijfheid in de handen en gewrichten wat zich uit in stramme, pijnlijke handen, hangt waarschij…
Bakerís cyste: Ophoping van gewrichtsvloeistof in knieholteBakerís cyste: Ophoping van gewrichtsvloeistof in knieholteBij een Bakerís cyste (Bakerse cyste) is sprake van een ophoping van gewrichtsvloeistof in de knieholte. De cyste is het…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 1 oktober 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Hand Pain and Problems, https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?ContentTypeID=85&ContentID=P00917
  • Hand pain, https://www.nhs.uk/conditions/hand-pain/
  • Hand pain, https://www.your.md/condition/hand-pain/#chapter-introduction
  • Hand Pain: Symptoms & Signs, https://www.medicinenet.com/hand_pain/symptoms.htm
  • Whatís Causing My Hand Pain?, https://www.healthline.com/health/hand-pain
  • Why Does My Hand Hurt?, https://www.webmd.com/pain-management/guide/hand-pain-causes#1

Reageer op het artikel "Handpijn: Oorzaken van en symptomen bij een pijnlijke hand"

Infoteur: Miske
Laatste update: 05-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn
Medische informatie…
Schrijf mee!