InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De Quervain tendinitis: Pijn bij bewegen van duim

De Quervain tendinitis: Pijn bij bewegen van duim

De Quervain tendinitis: Pijn bij bewegen van duim De Quervain tendinitis is een aandoening waarbij een ontsteking van twee pezen van de duim plaatsvindt. De pezen lopen door een tunnel, een zogenaamde peesschede. Wanneer de pezen door de ontsteking verdikken, vernauwt de peesschede. Dit leidt tot pijn bij het bewegen van de duim. De patiënt verlicht de pijn met enkele zelfzorgmaatregelen. De arts hanteert ook een conservatief beleid en zet pas chirurgie in wanneer de klachten dan niet minderen. De aandoening is genoemd naar de Zwitserse chirurg Fritz de Quervain (1868–1940), die de gelijknamige aandoening voor het eerst beschreef in de medische literatuur in 1895.

Synoniemen van De Quervain tendinitis

Synoniemen voor De Quervain tendinitis zijn:
  • gamersduim
  • knappende duim
  • syndroom van Quervain
  • tendinitis obliterans
  • tendinitis stenosans
  • tendovaginitis stenosans
  • trigger thumb
  • Quervain-ziekte

Epidemiologie

Volwassenen tussen dertig en vijftig jaar lijden het vaakst aan de ziekte. Vrouwen hebben acht tot tien keer meer last van De Quervain tendinitis dan mannen.

Oorzaken: vernauwing van peesschede

Pezen zijn sterke weefselbanden die spieren aan het bot hechten. Pezen in de duim zorgen ervoor dat een patiënt de duim kan bewegen. Bij De Quervain tendinitis ontstaat een vernauwing van een peesschede. Deze vernauwing is het gevolg van een chronische ontsteking van het synovium. Dit omhulsel omringt de twee pezen die tussen de pols en de duim lopen, met name de korte strekpees en de abductorpees. Naarmate het synovium opzwelt en verdikt, kunnen de pezen niet meer goed door de peesschede glijden. Dit resulteert in pijn bij het bewegen van de duim.

Risicofactoren van een ontsteking van het synovium

Aandoeningen

Mogelijke risicofactoren voor het ontstaan van De Quervain tendinitis omvatten:

Omgevingsfactoren

De aandoening gebeurt meestal nadat de duim of pols te veel is gebruikt (overbelasting), vooral tijdens repetitieve activiteiten waarbij de duim weg van de pols bewogen wordt. Een verstuiking of overmatig gebruik van de pezen door repetitieve bewegingen van de duim op het werk of tijdens de sport verergeren de zwelling en pijn erger. Activiteiten gekoppeld aan De Quervain tendinitis zijn onder andere:
  • een kind dragen
  • golfen
  • herhaalde takken op de werkplek
  • piano spelen
  • racketsporten
  • timmerwerk uitvoeren
  • tuinieren
  • typen

De aandoening komt eveneens vaker voor bij vrouwen dan bij mannen en gebeurt vaak na de zwangerschap.

Symptomen: Pijn bij het bewegen van duim

De belangrijkste symptomen zijn pijn en zwelling aan de basis van de duim. De patiënt heeft namelijk pijn wanneer hij de duim of pols beweegt. Ook het maken van een vuist is pijnlijk. In het beginstadium is de pijn enkel aanwezig tijdens en na een inspanning, maar later is de pijn constant aanwezig. Verder ervaart de patiënt een zwelling aan de zijkant van de pols, of anders is dit gebied gevoelig. Een verminderde grijpkracht is aanwezig bij de meeste patiënten. Voorts hoort of voelt de patiënt krakende of schurende geluiden (gewrichtsgeluiden) wanneer de pezen door het synovium schuiven. Bewegingen waarbij de duim en de pols betrokken zijn (knijpen, grijpen of wringen), maken de pijn erger.

Diagnose en onderzoeken

Wanneer de pijn verergert bij inspanning of de pijn na vier tot zes weken nog niet verdwenen is, is het belangrijk om een arts te raadplegen. De arts bekijkt de hand en oefent druk uit op de duimzijde van de pols. De arts gebruikt voorts een ‘Finkelstein-test’ om De Quervain tendinitis te diagnosticeren. De patiënt moet dan zijn duim in de handpalm leggen en een vuist maken. Vervolgens moet de patiënt de pols in de richting van de pink buigen. De test voor De Quervain tendinitis is positief als de pijn hierdoor verergert.

Behandeling van aandoening

Zelfzorg

De patiënt stopt het best met het uitvoeren van de activiteit(en) die de aandoening veroorzaakt hebben. Het regelmatig toepassen van warmte- of koudepakken helpt eveneens. De patiënt moet bovendien voldoende rust nemen. Voor het verlichten van de pijn mag hij ontstekingsremmende pijnstillers nemen. Blijven bewegen is tot slot wel nodig.

Professionele medische zorg

De patiënt draagt een spalk gedurende enkele weken zodat de pezen voldoende rust krijgen. Ook is fysiotherapie aanbevolen. Ervaart de patiënt nog steeds klachten na de behandeling, dan past de arts steroïde injecties toe in de peesschede om de zwelling te verminderen. Als de symptomen na de behandeling nog steeds niet verminderen, zet de arts een echografie in om vast te stellen of er een andere reden is voor de pijn. In sommige gevallen verbetert de aandoening via een chirurgische ingreep. Chirurgie is enkel aanbevolen bij patiënten met ernstige of aanhoudende klachten waarbij andere behandelingen niet of onvoldoende effectief zijn. De patiënt draagt na de operatie nog enkele dagen een verband. Daarna mag hij geleidelijk de pols weer bewegen. Bij meer dan 90% van de patiënten levert de operatie succesvolle resultaten op.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Trigger thumb of knappende duim: ziekte van De QuervainTrigger thumb of knappende duim: ziekte van De QuervainEen "trigger thumb" wordt ook wel knappende duim genoemd of ziekte van De Quervain. Hierbij is er een ontsteking in de p…
Duimpijn: Oorzaken van en symptomen bij pijnlijke duimDuimpijn: Oorzaken van en symptomen bij pijnlijke duimSoms ervaren patiënten pijn in of aan de duim. Veel oorzaken zijn bekend voor duimpijn, zoals bijvoorbeeld artritis of h…
Geen kracht in handen: oorzaken van krachtverlies in handenGeen kracht in handen: oorzaken van krachtverlies in handenGeen kracht in je handen? Krachtverlies in de hand of krachtvermindering van de hand is een zeer vervelende klacht, wat…
Peesontsteking: tendinitis in schouder, pols, knie of dijPeesontsteking: tendinitis in schouder, pols, knie of dijPeesontsteking of tendinitis kan optreden in schouder, pols, knie of dij. Een peesontsteking (tendinitis) ontstaat door…
Pijn in de pols: oorzaken en symptomen van pijnlijke polsPijn in de pols: oorzaken en symptomen van pijnlijke polsPijn in pols en polsklachten, wat zijn de mogelijke oorzaken van pijn aan de pols? We bespreken een aantal mogelijke oor…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 23 april 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • De Quervain tendinitis, brochure UZ Leuven, https://www.uzleuven.be/sites/default/files/brochures/de_quervain_tendinitis.pdf
  • DE QUERVAIN TENDINITIS, http://www.orthopedielier.be/3-kinesist/55-de-quervain-tendinitis/
  • De Quervain Tendinitis, http://www.orthopediemiddelheim.be/nl/lichaamszones/pols-hand/de-quervain-tendinitis
  • What is De Quervain's tenosynovitis?, https://www.medicalnewstoday.com/articles/320914.php
  • What’s de Quervain's Tenosynovitis?, https://www.webmd.com/rheumatoid-arthritis/guide/de-quervains-disease#1

Reageer op het artikel "De Quervain tendinitis: Pijn bij bewegen van duim"

Infoteur: Miske
Laatste update: 01-07-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vinger- en teenafwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!