InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Peesontsteking duim: symptomen, oorzaken en behandeling

Peesontsteking duim: symptomen, oorzaken en behandeling

Peesontsteking duim: symptomen, oorzaken en behandeling Peesontsteking van de duim staat bekend als De Quervain tendinitis. Het dankt zijn naam aan de arts die deze voor het eerst heeft beschreven, de Zwitserse chirurg ‘De Quervain’. Een peesontsteking van de duim is een pijnlijke aandoening waarbij de strek- en spreidspier van de duim zijn ontstoken of geïrriteerd. Bij een peesontsteking van de duim zul je waarschijnlijk pijn ervaren wanneer je je pols draait, iets vasthoudt of een vuist maakt. Hoewel de exacte oorzaak van De Quervain tenosynovitis anno 2019 niet bekend is, kan elke activiteit waarbij je repetitieve hand- of polsbewegingen maakt, zoals werken in de tuin, golfen of racketsporten of het optillen van je baby, het verergeren.

Peesontsteking van de duim

Peesontsteking van de duim staat bekend als De Quervain tendinitis en het treedt op wanneer de pezen rond de basis van de duim geïrriteerd of ontstoken zijn. Het woord 'tendinitis' verwijst naar een zwelling van de pezen. Zwelling van de pezen en de peesschede kunnen pijn en gevoeligheid veroorzaken langs de duimzijde van de pols. Dit is vooral merkbaar bij het vormen van een vuist, het vastgrijpen van iets, of bij het draaien van de pols.

Wie krijgen er last van?

Een peesontsteking van de duim komt vooral voor bij vrouwen tussen 35 en 55 jaar, vrouwen die zwanger zijn en bij vrouwen die borstvoeding geven.

Oorzaken

De Quervain tendinitis kan worden veroorzaakt door overbelasting door het herhalen van steeds dezelfde beweging, zoals grijpen, kneden en wringen. Het wordt ook geassocieerd met zwangerschap en reumatoïde ziekten. Het komt het meest voor bij vrouwen van middelbare leeftijd.

Een gezwollen pols / Bron: Istock.com/maska82Een gezwollen pols / Bron: Istock.com/maska82

Symptomen

Een peesontsteking van de duim kenmerkt zich door de volgende symptomen:
  • De pijn wordt over de duimzijde van de pols gevoeld.
  • De pijn kan geleidelijk of plotseling verschijnen.
  • Pijn wordt gevoeld aan de zijkant van de pols, direct onder de duim en kan naar de onderarm uitstralen.
  • De pijn is meestal erger wanneer je je hand en duim gebruikt, vooral bij het krachtig vastgrijpen van voorwerpen of het draaien van de pols.
  • Zwelling kan worden gezien over de duimzijde van de pols.
  • Deze polszwelling kan gepaard gaan met een met vocht gevulde cyste in deze regio.
  • Een knappend gevoel kan ontstaan bij het bewegen van de duim.
  • Pijn en zwelling kunnen het moeilijk maken om de duim en pols te bewegen.

Onderzoek en diagnose

Om te bepalen of er al dan niet sprake is van De Quervain tendinitis, kan de huisarts je vragen om de Finkelstein-test uit te voeren door een vuist te maken met de vingers over de duim, waarna je de pols in de richting van de pink moet buigen. Als je last hebt van een peesontsteking van de duim, dan is dit zeer pijnlijk. Er kan ook een echografie worden gemaakt om de ernst van de ontsteking vast te stellen.

Behandeling van De Quervain tendinitis

De behandeling van een peesontsteking van de duim richt zich op het verlichten van de pijn die is veroorzaakt door irritatie en zwelling.

Niet-chirurgische behandeling

Conservatieve behandeling kan bestaan uit:
  • Spalken. Spalken kunnen worden gebruikt om de duim en pols te laten rusten.
  • Op de pijnlijke plek kan een crème of gel met een pijnstiller worden gesmeerd.
  • Ontstekingsremmende medicatie (NSAID's), zoals ibuprofen. Deze medicijnen kunnen via de mond worden ingenomen of in een peescompartiment worden geïnjecteerd. Dit kan zwelling helpen verminderen en pijn verlichten.
  • Paracetamol is ook een goede pijnstiller.
  • Vermijden van activiteiten die pijn en zwelling veroorzaken. Hierdoor kunnen de symptomen vanzelf verdwijnen.
  • Corticosteroïden. Injectie van corticosteroïden kan zwelling en pijn helpen verminderen.

Chirurgische behandeling

Een operatie kan worden aanbevolen als de symptomen ernstig zijn of niet verbeteren. Het doel van de operatie is meer ruimte te creëren voor de geïrriteerde pezen. Bij deze ingreep wordt de tunnel waarin zich de pezen bevinden open gemaakt.

Prognose

Na de operatie mag je geleidelijk de pols en duim weer bewegen. Bij meer dan 90% van de gevallen pakt de operatie gunstig uit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oorzaken en behandelingen bij een peesontstekingTendinitis ook wel peesontsteking is een ontsteking aan de pezen. De pezen zijn de verbindingen tussen de spieren het he…
Peesontsteking als oorzaak van schouderpijnEen veel voorkomende oorzaak van schouderpijn is een peesontsteking. Met een dergelijke ontsteking is het amper of zelfs…
Gebroken duim: symptomen, oorzaken, behandeling en prognoseGebroken duim: symptomen, oorzaken, behandeling en prognoseLetsel aan de vingers komt veel voor. Aangezien je je handen en vingers constant nodig hebt om dingen te pakken en erg b…
Peesontsteking schouder: symptomen, behandeling (injectie)Peesontsteking schouder: symptomen, behandeling (injectie)Peesontsteking schouder kan behoorlijk invaliderend zijn. Wat zijn de symptomen van een peesontsteking in de schouder en…
Trigger thumb of knappende duim: ziekte van De QuervainTrigger thumb of knappende duim: ziekte van De QuervainEen "trigger thumb" wordt ook wel knappende duim genoemd of ziekte van De Quervain. Hierbij is er een ontsteking in de p…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Meditations, Pixabay
  • https://www.catharinaziekenhuis.nl/files/Patient/Patientenfolders/_ScreensPages/Behandelingen/ORT-014-De_Quervain_tendinitis.pdf
  • https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/de-quervains-tenosynovitis/symptoms-causes/syc-20371332
  • https://www.aurorahealthcare.org/services/orthopedics/conditions/de-quervain#Symptoms-and-Causes
  • https://www.thuisarts.nl/peesirritatie-van-quervain/ik-heb-peesirritatie-van-quervain-0
  • https://orthoinfo.aaos.org/en/diseases--conditions/de-quervains-tendinosis/
  • http://orthopediedelft.nl/nl/Wat_doen_we/Hand%20en%20pols/M.%20Quervain/
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/maska82

Reageer op het artikel "Peesontsteking duim: symptomen, oorzaken en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 17-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Peesontsteking
Medische informatie…
Schrijf mee!