InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oorzaken en behandelingen bij een peesontsteking

Oorzaken en behandelingen bij een peesontsteking

Tendinitis ook wel peesontsteking is een ontsteking aan de pezen. De pezen zijn de verbindingen tussen de spieren het het lichaam (meestal het bot). De pezen zitten voornamelijk aan het eind van de spieren die de verbinding maakt met het bot. Als deze ontstoken is, is er sprake van een peesontsteking.

Peesontsteking

De ontsteking aan de pees komt meestal voor aan de schouder, elleboog, pols of knie. De exacte plek van de pijnprikkel kan meestal precies worden aangewezen. Echter kan een peesontsteking op elke plek van verbinding tussen de spieren en het lichaam plaatsvinden.

Oorzaken

Er zijn verschillende oorzaken van een peesontsteking.
  • Overbelasting
  • Lengte verschil in de benen
  • Afwijking in de voeten
  • Verkeerde bewegingen
  • Instabiele gewrichten (voornamelijk met de leeftijd boven de 40)
  • Bot-ontkalking

Een peesontsteking die voorkomt bij overbelasting komt vooral door het overmatig gebruik van een spier. Door vele herhalingen of door vele belasting van de spier kan leiden tot peesontsteking. Het menselijk lichaam dat de leeftijd boven de veertig bereikt kunnen onstabiele gewrichten voorkomen, ook neemt de kans op bot-ontkalking toe. Deze factoren kunnen de kans op peesontsteking vergroten. Het beenlengte verschil in het menselijk lichaam of een voetafwijking zijn oorzaken die kunnen bijdragen aan een peesontsteking. Ook kan reuma in sommige gevallen een rol spelen bij deze aandoening.

Slijmbeursontsteking

Een peesontsteking kan veel lijken op een slijmbeursontsteking. Slijmbeurs is een kussentje van vocht tussen de pees en het bot. De oorzaken van van een slijmbeursontsteking zijn overbelasting of een blessure. Hierdoor lijken ze veel op elkaar om dat ze altijd met elkaar verbonden zijn. In beide gevallen treed er een zwelling op van de spier. Het verschil tussen de twee zit hem in de pijn die je voelt. slijmbeursontsteking is een milde doffe pijn terwijl bij een peesontsteking een meer een scherpe pijn ervaart wordt. De ontstekingen treden vaak wel tegelijk op.

Symptomen

De symptomen om een peesontsteking te herkennen zijn:
  • Pijn
  • Lichte zwelling
  • Warme huid op de plek van de ontsteking
  • Stijfheid op de plek van ontsteking
  • Licht krakend of knarsend geluid hoorbaar vanuit de pees.

Behandeling

Een peesontsteking geneest uiteindelijk uit zichzelf. Dit duurt vaak erg lang omdat de spier waarmee hij verbonden is constant in beweging is. Je kan er voor kiezen om een arts een injectie op de plek van de ontsteking te geven. De injectie is een ontstekingsremmer wat het herstelproces versnelt. Ook kan oefentherapie een bijdrage leveren voor verdere ontsteking of gewrichtsproblemen te voorkomen. Het kan ook zijn dat de peesontsteking operatief behandeld moet worden, dit gebeurd op verwijzing van de arts.

Wat kun je zelf doen?

Het koelen van een spier of spiergroep in combinatie van rust kan het herstel van de peesontsteking versnellen. Het is wel belangrijk dat je de spier wel lichtelijk blijft bewegen om verstijving te voorkomen. in sommige gevallen kan verband, pijnstillers of een massage een bijdrage leveren voor het verminderen van de pijn.
© 2014 - 2017 Skeepies, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Oorzaken en behandelingen bij een peesontsteking"

Infoteur: Skeepies
Gepubliceerd: 31-07-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!