InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Artritis psoriatica: symptomen, diagnose en behandeling

Artritis psoriatica: symptomen, diagnose en behandeling

Artritis psoriatica: symptomen, diagnose en behandeling Artritis psoriatica is een reumatische ziekte die mensen treft die last hebben van de ziekte psoriasis. Dat is een huidziekte. Artritis psoriatica veroorzaakt chronische ontstekingen in de zowel de gewrichten als in de huid. Qua gewrichten worden vooral de voeten en handen getroffen.

De meest voorkomende symptomen

  • Rode verdikking van de huid
  • Schilferige huid
  • Rode plekken keren terug
  • Pijnlijke nagels (ontsteking aan nagelbedden)
  • Brokkelige nagels
  • Pijnlijke gewrichten
  • Gezwollen gewrichten
  • Stijve gewrichten
  • Vermoeidheid

Artritis psoriatica kan alle gewrichten treffen en ook tegelijkertijd voorkomen. Typerend is de ontsteking van de aanhechtingen van pezen aan de beenderen. Dat veroorzaakt pijn en zwellingen.

Diagnose

Mensen die last hebben van de gewrichten krijgen doorgaans met een reumatoloog te maken. Het is niet eenvoudig om de ziekte artritis psoriatica vast te stellen. Bovendien komen de klachten van artritis psoriatica overheen met reumatoïde artritis. Een arts zal naar uw klachten luisteren en een lichamelijk onderzoek verrichten. De arts kijkt of gewrichten en pezen zijn ontstoken en speurt naar abnormaliteiten bij de huid nabij de haargrens, nagels, navel en bilspleet. Via bloedonderzoek kan er gekeken worden of er in het lichaam een ontsteking aan de gang is. Bij mensen die lijden aan artritis psoriatica worden doorgaans geen reumafactoren in het bloed aangetroffen. Via röntgenfoto’s kan de dokter kijken of gewrichten nog in tact zijn. Op de foto’s zijn afwijkingen aan de gewrichten van de laatste vingerkootjes zichtbaar, net als verlies van botweefsel en kraakbeen nabij de gewrichtsspleten, vergroeiingen van botjes, aangroeiselen van bot en neerslagen van kalk bij de verbindingen met de pezen.

Artritis psoriatica en reumatoïde artritis

Symptomen van artritis psoriatica en reumatoïde artritis komen met elkaar overheen. Wel zijn er duidelijke verschillen. Reumatoïde artritis treft de handen en vingers, maar niet het bovenste vingerkootje. Bij artritis psoriatica hebben mensen vaak wel problemen met hun bovenste vingerkootjes. Ook krijgen ze te maken met pijnlijke nagels die opzetten en met zeer pijnlijke ontstekingen aan de nagelbedden. Reumatoïde artritis treft meer vrouwen dan mannen, terwijl artritis psoriatica evenveel voorkomt bij mannen als vrouwen. Artritis psoriatica begint vaak op jonge leeftijd (tussen twintig en dertig), terwijl reumatoïde artritis op elke leeftijd kan beginnen.

Behandeling

Artritis psoriatica is een ongeneeslijke ziekte. Pijnstillers en ontstekingsremmers kunnen worden gebruikt om de pijn draaglijk te maken en ontstekingen af te remmen. Afhankelijk van de ernst kan de arts kiezen voor het voorschrijven van eenvoudige pijnstillers, ontstekingsremmende pijnstillers, klassieke ontstekingsremmers of biologische ontstekingsremmers. Naar dat laatste wordt nog volop onderzoek gedaan. Hier kunnen patiënten met artritis psoriatica aan meedoen. De biologische onstekingsremmers adalimumab, infliximab en etanercept staan in de registratielijst voor de behandeling van artritis psoriatica. De huidziekte psoriasis wordt behandeld door een dermatoloog en de artritis door een reumatoloog.

Vooruitzichten

Het is belangrijk dat de ziekte artritis psoriatica vroeg wordt gediagnosticeerd om schade aan de gewrichten beperkt te houden. Bij patiënten die niet behandeld worden dreigt blijvende schade te ontstaan aan de gewrichten. Het is voor mensen met artritis psoriatica belangrijk dat ze hun ziekte een plek kunnen geven en dat ze leren functioneren met de beperkingen die de aandoening met zich meebrengt om depressie en isolatie te voorkomen. In combinatie met de psoriasis kan dat lastig zijn. Gesprekken met een psycholoog kunnen dan uitkomt bieden.

Oorzaken

Het is onduidelijk waarom artritis psoriatica voorkomt bij patiënten met psoriasis. Wel is het duidelijk dat het twee auto-immuunziekten zijn. De aandoening artritis psoriatica is niet erfelijk bepaald. Mogelijk speelt een overschot aan de ontstekingsstimulerende stof TNF een rol. Blanke mensen krijgen vaker artritis psoriatica dan bijvoorbeeld mensen met een bruine of gele huid. Het is duidelijk dat de ziekte te maken heeft met een gebrek aan het afweersysteem. Bij patiënten met artritis psoriatica maken de afweercellen een misrekening en overvallen ze het eigen immuunsysteem. Bij deze ziekte zijn daarvan de gewrichtskapsels de dupe. Daarnaast kunnen ook het kraakbeen en de beenderen worden getroffen door ontstekingen.
Gerelateerde artikelen
Pijnlijke gewrichten, putjes in nagels: artritis psoriatica?Pijnlijke gewrichten, putjes in nagels: artritis psoriatica?Een enkel putje in de nagel hoeft uiteraard niet te duiden op een ongeneeslijke aandoening. Maar wanneer er gedurende la…
Stramme, pijnlijke handen: oorzaken van stijve, stramme handStramme, pijnlijke handen: oorzaken van stijve, stramme handLast van stramme handen? Stijfheid in de handen en gewrichten wat zich uit in stramme, pijnlijke handen, hangt waarschij…
Wat verstaan we onder Reuma?Wat is Reuma? Reuma is een verzamelnaam voor meer dan 200 verschillende aandoeningen aan het bewegingsapparaat, voorname…
Psoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgarisPsoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgarisPsoriasis is een chronische huidziekte en komt bij twee tot vijf procent van de bevolking voor. Er zijn verschillende vo…
Bronnen en referenties
  • http://www.hebikartritispsoriatica.nl
  • http://www.huidinfo.nl/artritis%20psoriatica.html
  • http://www.reumafonds.nl/informatie-voor-doelgroepen/patienten/vormen-van-reuma/artritis-psoriatica/over-de-ziekte/diagnose
  • http://klant.exed.nl/pvn/het_blad_psoriasis/artikelen_uit_psoriasis/artritis_psoriatica.php
  • http://www.levenmetreuma.nl/content/artritis-psoriatica/artritis-psoriatica.asp

Reageer op het artikel "Artritis psoriatica: symptomen, diagnose en behandeling"

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 22-11-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!