InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Nagels en nagelverzorging: veelgestelde vragen

Nagels en nagelverzorging: veelgestelde vragen

Nagels en nagelverzorging: veelgestelde vragen Nagels zijn een sieraad voor een vrouw. Maar zo behandelen we onze vingertipjes vaak niet. Zagen met de metalen vijl, die weerbarstige nagelriemen eens stevig terugduwen met een scherp 'bokkenpootje', en als de lak eraf mag, waarom dan niet een chemisch spulletje als aceton? Het gevolg: broze nagels, kapotte en soms pijnlijke nagelriemen en ribbels over de nagelwand. Al die treurnis is te voorkomen. Hoe en wat? KOH Cosmetics vertelt.

Waarom zou je dure nagellakremover gebruiken in plaats van aceton? Het werkt even goed!

Aceton is een verouderd middel om nagellak te verwijderen. Je ziet weliswaar hetzelfde resultaat bij het gebruik van aceton of nagellakremover. Wat je niet ziet, is de schade die aceton veroorzaakt. Aceton droogt de nagel uit. Daar heb je op termijn dus veel narigheid van, afhankelijk van de gevoeligheid van je nagels. Een nagellakremover is niet voor niets wat prijziger. De koningin der nagellakremovers, zoals Purifying Polish Remover van het luxemerk KOH, verwijdert niet alleen effcient de nagellak, maar verzorgt de nagel en haar bedding tegelijkertijd. Bovendien laat deze remover geen nare scherpe lucht achter, maar een prettige geur.

Waarom wordt bij een manicure remover gebruikt als ik geen nagellak meer op heb?

Deze vraag is te beantwoorden dankzij de experts van KOH nagelcosmetica. Zij weten te vertellen dat een manicure uit is op perfect resultaat. Dus ook nauwelijks of niet zichtbare restjes van transparante nagellak moeten worden verwijderd. Bovendien is nogal onbekend dat een goede remover ook heel mild restjes van vetten en ongerechtigheden van je nagels haalt. Omdat je nagel op deze manier volkomen schoon en effen is, hecht nieuwe nagellak beter én heb je meer profijt van de verzorgingsproducten die gebruikt worden voor nagel en nagelriemen.

Als je nagels beschadigd zijn: het serum

Zijn je nagels beschadigd, dan is er nu het nagelserum. Net als bij huidserums, gaat het hier om een intensieve verzorging die een instant boost geeft. Zo'n serum kun je voor het slapengaan aanbrengen en inmasseren. Essential Nail Serum van KOh bevat natuurlijke bestanddelen zoals amandel-, castor- en primrose olie. De volgende ochtend zien je nagels er al stukken beter uit. Zeker in de winter of na al te enthousiast nail-art oefenen, is een nagelserum bijna een must.

Vijlen schiet lekker op met een metalen vijl en stevig heen en weer bewegen. Waarom mag dat niet?

Qua impact is er een top drie in nagelvijlen. De ijzeren vijl is de meest agressieve vijl. Daarop volgt de kartonnen vijl. En de creme de la creme, vooral dus te vinden bij de hoger-segmentmerken nagelverzorgingsproducten, is de glazen vijl (bijvoorbeeld Koh Crystal Nail File To Go, een minivijltje in een praktisch mapje). Deze werkt het zachtste, maar dus niet het snelste. Waarom willen we zachtheid in plaats van snelheid? Omdat je nagel uit drie laagjes bestaat. Door de nagel met kracht te vijlen, loop je het risico deze lagen onzichtbaar van elkaar los te maken. Dan kan vocht en vuil inwerken én scheuren de losse laagjes sneller uit. Als je één kant op vijlt met een zachte vijl, sluit je de nagel als het ware juist af tegen schadelijke invloeden.

Hoe kom ik aan ribbels en vlekjes op mijn nagels?

Als je ernstige vervormingen hebt of je nagels zijn bezaaid met plekjes, ga dan langs je huisarts. Voor de overige gevallen, is een onzorgvuldige behandeling van je nagelriemen vaak de boosdoener. Houd de nagelriem soepel, adviseert KOH: bijvoorbeeld met KOH Nourishing Cuticle Brush, die ook ontstekingremmend werkt. Duw de nagelriem zachtjes terug na bad of douche, als de nagelriem toch al wat weker is. Doe dit regelmatig en subtiel. Want als je een nogal vastzittende nagelriem ruw en ver terugduwt, zijn ontsierende ribbeltjes het mogelijke gevolg. Zeker als je zo'n geniepig metalen 'bokkenpootje' gebruikt. Wat wel te doen? Gebruik een wattenstaafje, of een soepel en zacht instrument zoals de KOH Nail Pusher and Cleaning Stick.
Gerelateerde artikelen
Een snelle manicureNagels maken uw outfit compleet. En het is belangrijk dat u ze goed verzorgt. Hoe kan u een manicure geven?
Hoe komen die witte vlekjes op mijn nagels?Hoe komen die witte vlekjes op mijn nagels?Witte vlekjes op de nagels heeft waarschijnlijk iedereen wel eens gehad. Voor sommigen zijn deze vlekjes storend en onts…
Alles over nagellakAlles over nagellakEen leven zonder nagellak, bestaat dat nog? Tegenwoordig heeft bijna iedereen nagellak op, je kunt het zo gek niet beden…
Tips om je nagels lang mooi gelakt te houdenTips om je nagels lang mooi gelakt te houdenOm gek van te worden! Heb je eindelijk je nagels mooi gelakt, bladdert het na een paar uur alweer af. Eigenlijk kan je o…
Bronnen en referenties
  • Persbericht KOH Cosmetics

Reageer op het artikel "Nagels en nagelverzorging: veelgestelde vragen"

Reactie

Karin de Visser, 18-08-2016 14:41 #1
Ik heb van nature vrij dikke harde nagels. Omdat ik het mooi vond ben ik begonnen met het laten zetten van gelnagels - French Manicure. Dit ziet er prachtig verzorgd uit en mocht er een ongeluk gebeuren dan kunnen er altijd tips op gezet worden. Echter na een jaartje hiervan gebruik te hebben gemaakt, begonnen mijn nagels na het afweken (iedere maand voordat er nieuwe gel wordt aangebracht, wordt eerste de oude laag verwijderd met aceton) witte ontsierende plekken te vertonen. Deze verdwenen echter wel in de loop van de dag en de volgende dag waren ze nauwelijks meer waarneembaar. Op het laatst verdwenen niet alle witte plekken, maar het waren er nog maar een paar en ze waren vrij klein. Toen begonnen na iedere behandeling na een week de nagels hun gellaag te verliezen (alleen de toppen). Eerst 1, daarna 2 en de maand daarna binnen een week of anderhalf vielen 4 nagels af. Ik heb gevraagd om de gel er voorlopig af te laten en om mijn nagels te laten herstellen. Nu zie ik dat de bovenste laag op de toppen begint af te scheuren. Elke dag breken er wel randjes af. Ik behandel ze met olie en rescue, maar ik zie nog niet veel resultaat. De nagels zelf zien er best wel gezond uit maar de topjes zijn zwak en vol breuklijntjes. Mijn vraag aan jullie is (omdat ik van de nagelstyliste hierop geen antwoord krijg - haar antwoord is dat ze al drie jaar lang zonder problemen zelf de gelnagels iedere maand opzet en verdere klanten ook geen problemen hebben en dat ik maar veel olie moet smeren) is het slecht voor je nagels om iedere maand gel te laten zetten en dan vooral het afweken met aceton? Is het beter om na pakweg ieder half jaar een pauze in te lassen? Of is het toeval dat dit plotseling gebeurt? Vriendelijke groet - Karin Reactie infoteur, 19-08-2016
Beste Karin,
Al kregen vroeger vooral eerdere-generatie kunstnagels een slechte naam omdat de nagel vaak dungevijld werd om de kunstnagel te laten hechten, inmiddels is het gejuich over gelnagels wat verstomd. Ook gelproducten betekenen een chemische aanslag op je nagels. Aceton is een chemisch, agressief product. De witte vlekken komen vaak doordat gelresten worden verwijderd met voorwerpen die het nageloppervlak beschadigen. Voeg bij dit verhaal de recente zorgen omdat de lampen UV-licht op je handen loslaten en niet altijd optimaal afgesteld zijn, waarbij huidveroudering en celafwijkingen mogelijke consequenties zijn, en je begrijpt waarom er al adviezen zijn opgedoken die zeggen: reserveer de gelnagel voor speciale gelegenheden. Bovendien houden sommige Amerikaanse experts inmiddels een maximale termijn aan van twee weken dezelfde gel, omdat die steeds moeilijker te verwijderen wordt. En verder, harde nagels van nature. dames met eeuwige brekebenen van nagels zouden er gezegend mee zijn! Misschien wil je je natuurlijke nagels toch weer een kansje geven?
vriendelijke groeten terug,
Astrid Maria
(journalist, o.a. beauty en gezondheid)

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 28-02-2012
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!