InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ribbels in nagels: horizontale en verticale ribbels

Ribbels in nagels: horizontale en verticale ribbels

Ribbels in nagels: horizontale en verticale ribbels Ribbels in de nagels of geribbelde nagels, is een veel voorkomend fenomeen. Een aanzienlijk aantal verschillende gezondheidsproblemen kunnen veranderingen in de nagels en het nagelbed veroorzaken, waaronder de vorming van ribbels in de nagels. Verticale ribbels in de vingernagels komen het meest voor en zijn meestal onschadelijk. Verticale ribbels zijn groeven die van de top van je vingernagel naar de nagelriem lopen. Ze worden soms longitudinale strepen of banden genoemd. Ribbels in de nagels kunnen evenwel ook wijzen op een onderliggend gezondheidsprobleem, vooral als de ribbels horizontaal zijn. Diepe horizontale ribbels of groeven, lijnen van Beau genoemd, zijn vaak een symptoom van een ernstige aandoening, zoals een nieraandoening, schildklieraandoening, diabetes (suikerziekte) of syfilis (een soa). Je huisarts kan bekijken wat er aan de hand is en een behandelplan opstellen.

Ribbels in de nagels

Nagels zijn gemaakt van een eiwit genaamd keratine, dat ook wordt aangetroffen in je huid en haar. Veroudering is de meest voorkomende oorzaak van ribbels in de vingernagels (en teennagels). Andere aandoeningen kunnen symptomen veroorzaken die erg lijken op ribbels. Het diagnosticeren van de oorzaak is belangrijk voor het bepalen wat de juiste behandeling is.

Oorzaken van ribbels in de nagels

Ribbels op de nagels kunnen verticaal of horizontaal zijn. Meestal is de oorzaak veroudering. Soms worden ribbels veroorzaakt door een onderliggende aandoening of ziekte. Een vitaminetekort kan ook een rol spelen bij deze nagelafwijking. Als je lichaam te weinig calcium, zink of vitamine A bevat, kan een tekort soms worden onthuld door ribbels in je nagels.

Verticale ribbels in de nagels

Net zoals de huid tekenen van veroudering vertoont, kunnen de vingernagels met het voortschrijden der jaren ook veranderingen gaan vertonen. De nagels zelf worden dikker of dunner, ze verliezen hun gladde vorm, ze kunnen gaan splijten en gemakkelijk breken (broze nagels), en/of groeven vertonen. De nagels kunnen ook een aantal verticale ribbels gaan vertonen terwijl ze groeien. Deze ribbels lopen van de top van de vinger tot aan de onderkant van de nagel en zijn meestal geen reden tot bezorgdheid.

Er zijn ook bepaalde andere aandoeningen die verticale ribbels in de nagels veroorzaken, samen met andere symptomen. Sommige soorten bloedarmoede (bijvoorbeeld als gevolg van een ijzertekort) kunnen verticale ribbels veroorzaken, wat vaak gepaard gaat met kleurveranderingen in de nagels of veranderingen in de textuur. Een splinterbloeding onder de nagel is ook mogelijk. Dit is een klein bloedstolsel dat een verticale verkleuring onder de nagel kan veroorzaken. Andere aandoeningen die verticale ribbels in de nagel kunnen veroorzaken zijn:
Lijnen van Beau / Bron: Elipongo, Wikimedia Commons (Publiek domein)Lijnen van Beau / Bron: Elipongo, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Horizontale ribbels in de nagels

Lijnen van Beau zijn groeven die horizontaal over de vingernagel lopen, dus overdwars. Deze ribbels zijn vaak diep en er kunnen meerdere lijnen over de nagel verschijnen. Horizontale ribbels in de nagel(s) zijn vaak een teken van een onderliggende aandoening die een goede diagnose en behandeling vereist. Lijnen van Beau kunnen wijzen op een acute nierziekte, diabetes (suikerziekte) of een schildklieraandoening. Lijnen van Beau kunnen ook voorkomen bij mensen die chemotherapie hebben ondergaan. Mensen die de bof of syfilis (een soa) hebben gehad, kunnen ook horizontale ribbels in hun vingernagels en teennagels krijgen.

Nagelpsoriasis van de duimnagel / Bron: Martin SulmanNagelpsoriasis van de duimnagel / Bron: Martin Sulman

Andere oorzaken

Psoriasis

Veel mensen met psoriasis ondervinden problemen met hun vingernagel en nagelbed. Er kunnen bij nagelpsoriasis putjes en groeven ontstaan.

Eczeem

Eczeem kan ook ribbels en verkleuring van de nagel veroorzaken, samen met andere symptomen op de huid, zoals roodheid, zwelling, schilfers, bultjes, kloofjes of korstjes.

Spijsverteringsstoornissen

Spijsverteringsstoornissen die interfereren met de opname van voedingsstoffen kunnen ook van invloed zijn op de nagels. De ziekte van Crohn, coeliakie en colitis ulcerosa zijn allemaal voorbeelden van aandoeningen die het voor het lichaam moeilijk kunnen maken om voeding uit voedsel te absorberen (malabsorptie). Als je lichaam niet over de juiste bouwstenen beschikt om nieuwe cellen te maken, kunnen de huid en nagels er flink onder lijden.

Subunguaal hematoom: bloeduitstorting onder de nagel / Bron: Drgnu23, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Subunguaal hematoom: bloeduitstorting onder de nagel / Bron: Drgnu23, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Letsel of trauma

Schade aan de nagels door verwonding of trauma kan ribbels veroorzaken. Dit is meestal tijdelijk en zal vanzelf genezen naarmate de nagel uitgroeit. Een ongeluk zoals het laten vallen van een zwaar voorwerp op de vingernagel kan leiden tot een bloeduitstorting onder de nagel en kan tijdelijk de vorm van de nagel veranderen. Kneuzingen kunnen onder de nagel roodachtige tot bruine vlekken veroorzaken, die geleidelijk verdwijnen als de cellen genezen en de nagel verder groeit.

Melanoom en endocarditis

Als verkleuring van de nagel optreedt zonder een ongeluk of letsel, kan dit een teken zijn van iets ernstigers. Donkerbruine, paarse of rode vlekken onder de nagels kunnen tekenen zijn van ernstige aandoeningen, zoals een subunguaal melanoom (huidkanker onder een teennagel of vingernagel), of endocarditis (ontsteking van de binnenbekleding van het hart en de hartkleppen).

Huisarts raadplegen

Wanneer ribbels in de nagels ontstaan ​​door veroudering, dan is het een volkomen onschadelijk en goedaardig verschijnsel. Als je echter aanvullende symptomen of veranderingen in de nagel opmerkt, dan is het verstandig een bezoekje te brengen aan je huisarts.

Onderzoek en diagnose

De huisarts zal vragen stellen over sinds wanneer je de ribbels in de nagels hebt, of je daarnaast last hebt van andere klachten en de arts zal je medische voorgeschiedenis in ogenschouw nemen. Bij vermoeden dat er sprake is van een onderliggende aandoening, kan de arts het nodig vinden dat er bloedonderzoek of urineonderzoek wordt gedaan.

Behandeling van ribbels in de nagels

Als ribbels in de nagels samenhangen met het ouder worden, dan is behandeling niet nodig. Als er sprake is van een onderliggende aandoening, dan zal de behandeling zich daarop richten. Als bijvoorbeeld een huidaandoening zoals eczeem of psoriasis de afwijkingen in de vingernagels veroorzaakt, probeert de dermatoloog de symptomen van eczeem te verminderen door lokale behandelingen voor te schrijven.

Prognose

Meestal zijn ribbels in de vingernagels een normaal verschijnsel van het ouder worden. Het is echter belangrijk om aandacht te besteden aan ribbels in de nagels en andere nagelveranderingen. Dit kunnen de eerste tekenen zijn van een onderliggende aandoening.

Preventie

Niet iedereen zal tijdens het ouder worden ribbels in de vingernagels ontwikkelen; er is anno 2018 geen bekende manier om dit te voorkomen. Het eten van een gevarieerd en gezond dieet levert je lichaam van alle voedingsstoffen die het nodig heeft om sterke, gezonde nagels te maken en ribbels in de vingernagel te voorkomen als gevolg van voedingstekorten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ribbels op de nagels zijn een veel voorkomend probleemRibbels op de nagels zijn een veel voorkomend probleemRibbels op de nagels zijn een vervelend probleem. Met het stijgen van de leeftijd krijgt u soms te maken met kleine nage…
Beauty: problemen met de nagelsBeauty: problemen met de nagelsVeel mensen worden geboren met gladde mooie eenkleurige nagels. In de loop der jaren kan dit om allerlei redenen verande…
Nagels en nagelverzorging: veelgestelde vragenNagels en nagelverzorging: veelgestelde vragenNagels zijn een sieraad voor een vrouw. Maar zo behandelen we onze vingertipjes vaak niet. Zagen met de metalen vijl, di…
Misvormde en verkleurde nagelsMisvormde en verkleurde nagelsNagels wil je het liefst zo mooi mogelijk houden, maar soms kan dit niet. Je krijgt een ziekte of een aandoening waarbij…
Afgebrokkelde gespleten vingernagels; slechte nagelsAfgebrokkelde gespleten vingernagels; slechte nagelsJe nagels brokkelen af en zijn bros. Wat kunnen de oorzaken zijn van afgebrokkelde nagels of lelijke gespleten nagels? B…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Yannick Trottier, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://www.medicinenet.com/vertical_ridges_on_the_fingernails/symptoms.htm
  • https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/expert-answers/nails/faq-20058541
  • https://www.livestrong.com/article/18062-cause-vertical-ridges-fingernails/
  • https://www.prevention.com/health/a20429478/7-ways-to-reduce-fingernail-ridges/
  • https://askanaturopath.com/faqs/ridges-on-nails/p/699
  • Afbeelding bron 1: Elipongo, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 3: Drgnu23, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Ribbels in nagels: horizontale en verticale ribbels"

Reactie

Appie, 19-03-2019 21:21 #1
En diagonale ribbels onder je nagels dan?

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 28-02-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nagelaandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!