InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Soorten nagelafwijkingen: symptomen, oorzaak en behandeling

Soorten nagelafwijkingen: symptomen, oorzaak en behandeling

Soorten nagelafwijkingen: symptomen, oorzaak en behandeling Er zijn diverse soorten nagelafwijkingen, zoals nagels met ribbels, deuken en groeven of bolle of kromme nagels. Nagels zijn harde, dunne en doorschijnende plaatjes, die de zenuwuiteinden in de toppen van de vingers beschermen. Hierdoor vindt er geen eeltvorming plaats op de vingertoppen. Bovendien hebben nagels een esthetische functie. Aan de basis en aan de zijkanten zijn de bagels ingebed in de zogeheten 'nagelwal'. Over het nagelbed schuift de nagel naar buiten. Door het 'lezen' van je nagels kun je sommige ziektes soms snel op het spoor komen. Afwijkingen zoals als gele of blauwige nagels, of nagels die snel afbrokkelen kunnen namelijk duiden op een onderliggende aandoening of ziekte. Een groot aantal mogelijke afwijkingen aan de teennagels en vingernagels passeren de revue.

Nagelaandoeningen

Gezonde duimnagel / Bron: Kommissar, Wikimedia Commons (CC0)Gezonde duimnagel / Bron: Kommissar, Wikimedia Commons (CC0)

Soorten nagelafwijkingen

Ouder worden

Er zijn verschillende soorten vingernagelaandoeningen en nagelafwijkingen. Gezonde nagels zien er glad uit en hebben consistente kleuren. Naarmate je ouder wordt, kun je verticale richels of ribbels ontwikkelen, of je nagels zijn misschien iets brozer. Dit is onschadelijk. Vlekken als gevolg van een blessure of trauma zullen uitgroeien met de nagel.

Ribbels, deuken en groeven

Nagelafwijkingen, zoals vlekken, verkleuring, ribbels, deuken en groeven, kunnen het gevolg zijn van verwondingen aan de vingers en handen, wratjes, infecties (onychomycose) en sommige medicijnen, zoals die worden gebruikt voor chemotherapie.

Aandoeningen

Bepaalde medische aandoeningen kunnen ook het uiterlijk van je vingernagels veranderen. Deze wijzigingen zijn niet altijd even gemakkelijk te duiden. Het uiterlijk van je vingernagels alleen is niet genoeg om een ​​specifieke ziekte te diagnosticeren. Een arts zal de nagelafwijking samen met eventuele andere symptomen en een lichamelijk onderzoek gebruiken om een ​​diagnose te stellen.

Symptomen van nagelafwijkingen

Sommige veranderingen in je nagels zijn te wijten aan medische aandoeningen die aandacht nodig hebben. Raadpleeg je arts als je een van deze symptomen hebt:

Deze nagelveranderingen kunnen worden veroorzaakt door een verscheidenheid aan aandoeningen, waaronder de onderstaande aandoeningen.

Nagelpsoriasis van de duimnagel / Bron: Martin SulmanNagelpsoriasis van de duimnagel / Bron: Martin Sulman

Nagelpsoriasis

Nagelpsoriasis is psoriasis aan de nagels. Psoriasis is een veelvoorkomende chronische, niet-besmettelijke huidaandoening. Psoriasis is een auto-immuunziekte, wat inhoudt dat het immuunsysteem lichaamseigen cellen en stoffen als lichaamsvreemd ziet en deze gaat aanvallen. Mensen met psoriasis kunnen soms ook last krijgen van psoriasis aan de nagels, maar het komt ook voor dat je nagelpsoriais hebt zonder psoriasis op de huid. Symptomen van psoriasis op de nagels zijn onder andere: dwarse groeven of lijnen in de nagels; kleine putjes in de nagels; een geel-bruine verkleuring van de nagelplaat; een witte verkleuring die verschijnt op de nagels; een verdikking van de huid onder de nagel; het afbrokkelen van de nagel; het loszitten van de nagel; of soms zelfs afvallen van de nagel.

Schimmelnagel / Bron: Istock.com/BrantLeeMediaSchimmelnagel / Bron: Istock.com/BrantLeeMedia

Schimmelnagel

Een schimmelinfectie van de nagel wordt in de volksmond ook 'kalknagel' genoemd. De medische benaming van een schimmelnagel is 'onychomycose'. Een schimmelnagel is een infectie door schimmels of gisten van het nagelbed, dat is het weefsel onder en achter de nagel, waar de nagel uitgroeit. Het kan voorkomen aan één of meer nagels. Een schimmelnagel geeft een typische geelwitte verkleuring van de nagelplaat (de eigenlijke nagel). De schimmelnagel wordt dikker en er kunnen ontsierende vlekken, strepen of eilandjes op ontstaan. Het komt ook voor dat de aangedane nagel schilferig, broos en pijnlijk wordt. De nagel kan op een gegeven ogenblik zelfs losraken van het nagelbed. Dit gebeurt bij een onbehandelde infectie.

Een schimmelnagel komt bij vrouwen en mannen even vaak voor. Teennnagels zijn vier keer vaker aangedaan dan vingernagels. Naarmate je ouder wordt, heb je meer kans op een schimmelnagel. Bij mensen met suikerziekte komt een schimmelnagel vaak voor. Als je woont of werkt in een verpleeghuis, zwembad of schoonmaakbedrijf, dan loop je een verhoogd risico. Dit komt doordat je dan veel in aanraking komt met water en warme, vochtige locaties.

Oorzaak en risicofactoren

Verschillende soorten schimmels die bij iedereen op de huid en onder de nagelranden aanwezig zijn, kunnen een nagelinfectie veroorzaken. Dit gebeurt als de boosdoener de huid of nagels binnendringt en zich vervolgens uitbreidt. Er zijn een aantal factoren die het risico van een schimmelnagelinfectie verhogen, zoals:
  • vochtige en warme omstandigheden, waar schimmels zich prettig bij voelen en ze de kans hebben om zich in de huid en nagels te nestelen;
  • het dragen van slecht passende schoenen en/of slecht ventilerende schoenen die zweetvoeten veroorzaken;
  • een beschadiging aan de nagel of huid, aangezien dit de porte d'entree vormt voor de schimmel;
  • een slechte gezondheid, of bepaalde gezondheidsproblemen, zoals diabetes (suikerziekte).

Witgele, groene of bruine nagels

Kenmerkend van een schimmelnagelinfectie is dat de nagel steeds dikker wordt en verkleurt. De nagels kunnen witgeel, groen of bruin verkleuren. Verder kunnen de nagels kwetsbaar en brokkelig worden en in ernstige gevallen zelfs (deels) loslaten. Vaak is knippen niet meer gewoon mogelijk. Schimmelnagels kunnen aan één of meerdere nagels zitten, maar ook aan alle nagels. Soms gaat een schimmelnagel gepaard met een schimmelinfectie van de huid (voetschimmel), wat eruit ziet als kloofjes en schilfering tussen de tenen, of schilfering langs de voetrand.

Behandeling van een schimmelnagel

De diagnose wordt door de huisarts à vue gesteld. Schimmelnagels zijn onschuldig, geeft vaak weinig klachten en behandeling is daarom normaal gesproken niet nodig. Bij cosmetische bezwaren of wanneer je klachten klachten ondervindt door de afwijkende vorm van de nagel, is behandeling aangewezen. Er worden verschillende behandelmethoden onderscheiden.

Bij een oppervlakkige infectie van de nagel kan het antischimmelmiddel Miconazol zalf FNA uitkomst bieden. Eerst wordt de geïnfecteerde keratine verwijderd van de nagel door deze af te vijlen. Dit kun je zelf doen of laten doen door een pedicure. De tinctuur dien je tweemaal daags aan te brengen gedurende ten minste 6-8 weken. Bij ernstige infecties heeft deze behandeling geen zin, omdat lokale antimyotica niet diep genoeg doordringen om de schimmel te bestrijden. In dat geval kan orale behandeling met antimyotica (anti-schimmel) uitkomst bieden. Wel wordt deze behandeling in verband gebracht met bijwerkingen. Een andere mogelijkheid is het laseren van schimmelnagels, waarmee schimmels in de nagels gedood worden door opwarming, zonder dat schadelijke opwarming van de nagel zelf of de huid optreedt. De nieuwe generatie lasers (Pinpointe laser) werkt met micropulsen.

Ernstige vorm van alopecia areata / Bron: Fresnel/Shutterstock.nlErnstige vorm van alopecia areata / Bron: Fresnel/Shutterstock.nl

Putjes in de nagels

Putjes in de nagels kunnen passen bij verschillende huidaandoeningen, zoals psoriasis, maar het kan ook gerelateerd zijn aan bindweefselaandoeningen, zoals het syndroom van Reiter, en alopecia areata - een autoimmuunziekte dat haaruitval veroorzaakt. Alopecia areata betekent letterlijk pleksgewijze kaalheid. Kleine putjes in de nagels worden echter vooral gezien bij psoriasis. Psoriasis is een chronische, niet-besmettelijke huidaandoening die vrij vaak voorkomt. Psoriasispatiënten kunnen soms ook last krijgen van psoriasis aan de nagels.

Gele nagel syndroom

Het gele nagels syndroom is een zeldzame, erfelijke aandoening, waarbij de nagels geel verkleuren. Veelal zijn alle nagels van zowel je handen als je voeten tegelijk aangedaan. Het is echter ook mogelijk dat alleen de vingernagels de afwijking vertonen. De oorzaak van het gele nagel syndroom is (nog) onbekend. Het syndroom wordt evenwel vaak gezien bij patiënten met luchtwegaandoeningen, Lymfoedeem aan de benen en reumatoïde artritis. Indien behandeling achterwege blijft, treedt bij ongeveer dertig procent van de mensen met het gele nagel syndroom genezing op.

Gebarsten of gespleten nagels

Sommige ziekten worden geassocieerd met veranderingen in de nagels, zoals gespleten nagels. Dunne en broze nagels kunnen bijvoorbeeld een teken zijn van hypothyreoïdie, een trage schildklier. Een nagel kan ook in het midden van de nagel in de lengte gespleten zijn, wat bijvoorbeeld kan optreden bij lichen planus, een ontstekingsreactie van de huid en de slijmvliezen

Trommelstokvingers / Bron: Desherinka, Wikimedia Commons (GFDL)Trommelstokvingers / Bron: Desherinka, Wikimedia Commons (GFDL)

Bolle nagels door trommelstokvingers

Bij trommelstokvingers (ook wel 'Hippocrates nagels' genoemd) zien je nagels er bolvormig uit, de eindkootjes zijn verdikt. De aandoening wordt geassocieerd met een aantal interne aandoeningen, vooral hart en longafwijkingen die gepaard gaan met chronische ischemie (= onvoldoende doorbloeding). Het wordt vooral gezien bij:

Witte vlekjes op de nagel / Bron: Keitei, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Witte vlekjes op de nagel / Bron: Keitei, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Leukonychia

Witte vlekjes op je nagel ontstaan niet door een calciumtekort doordat je bijvoorbeeld te weinig melk drinkt, wat nogal eens gedacht wordt. Witte vlekjes op de nagel staat bekend als 'leukonychia'. Er worden verschillende vormen onderscheiden, variërend van enkele witte stipjes (leukonychia punctata), vlekjes, of strepen (leukonychia striata) tot een volledig witte nagel (leukonychia totalis). Witte vlekjes op de nagel ontstaat door een milde verhoorningsstoornis (parakeratose), soms zonder aanwijsbare oorzaak of door te ruw terugduwen van de nagelriem. Er kan ook sprake zijn van onderliggende nierziekten, hartinfarct, infectieziekten, auto-immuunziekten en jicht. De witte vlekjes op je nagels nemen dus niet af door de inname van zuivel op te schroeven.

Lepeltjesnagels

Lepeltjesnagels (koilonychia) zijn dunne holronde nagels waar een druppel op kan blijven liggen. Deze aandoening is vaak een teken van bloedarmoede door ijzertekort of een leveraandoening die bekend staat als hemochromatose (ijzerstapelingsziekte), waarbij je lichaam te veel ijzer absorbeert uit het voedsel dat je eet. Lepeltjesnagels kunnen ook worden geassocieerd met hart-en vaatziekten en hypothyreoïdie (= traag werkende schildklier).

Lijnen van Beau / Bron: Elipongo, Wikimedia Commons (Publiek domein)Lijnen van Beau / Bron: Elipongo, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Lijnen van Beau

Lijnen van Beau zijn inkepingen of groeven die over de nagels lopen. Het gaat om diepe groeven die overdwars van de ene kant naar de andere kant van de nagel lopen. Lijnen van Beau kunnen zich zowel voordoen aan de vingernagels als aan de teennagels. Aandoeningen die worden geassocieerd met lijnen van Beau zijn onder meer ongecontroleerde diabetes en perifere vasculaire ziekte, en ziektes waarbij hoge koorts optreedt, zoals roodvonk, mazelen, bof en longontsteking. Beau's lijnen kunnen ook een teken zijn van een tekort aan zink.

Ingegroeide teennagel

De medische naam van een ingegroeide teennagel luidt 'onychocryptosis'. Deze pijnlijke aandoening komt vooral bij de grote teen. Men spreekt van een ingegroeide teennagel wanneer een deel van de nagel in de huid dringt, wat tot een ontsteking kan leiden met roodheid, zwelling en pijn. Een chronische ontsteking kan aanleiding geven tot de vorming van 'wild vlees' (granulatieweefsel). De behandeling van een ingegroeide teennagel is afhankelijk van de ernst. Een ingegroeide teennagel met lichte klachten is normaal gesproken goed te behandelen bij de huisarts.

Ingegroeide teennagel / Bron: Uruz08, Wikimedia Commons (GFDL)Ingegroeide teennagel / Bron: Uruz08, Wikimedia Commons (GFDL)
Bij een ingegroeide teennagel is er sprake van ingroei van het puntje van de zijkant van de teennagel in het omliggende nagelbed. Zoals hierboven reeds vermeld, treedt het meestal op aan de grote teen. Er ontstaat een klein wondje die gaat ontsteken en na enige tijd kan er 'wild vlees' (granulatieweefsel) ontstaan, wat kan leiden tot een pussige afscheiding. Een ingegroeide teennagel komt het meest voor bij jongeren tussen de 15 en 24 jaar. Bij mannen komt het iets vaker voor dan bij vrouwen, maar bij mensen ouder dan 65 jaar komt het vooral voor bij vrouwen. Bij kleine kinderen is een ingegroeide teennagel een zeldzaamheid.

Pijn, roodheid en zwelling

Een ingegroeide teennagel ontstaat als de zijkant van je nagel, meestal door verkeerd knippen of slecht passend schoeisel, bij het groeien uit de koers raakt. De nagel schuift in dat geval niet keurig over het nagelbed naar voren, maar duikt ter linker- of ter rechterzijde de huid in.

Als je een ingegroeide teennagel hebt, heb je vaak last van klachten van pijn, roodheid en zwelling. In principe kan elke teennagel ingroeien, maar het betreft in de meeste gevallen de grote teen. Wanneer dit langer bestaat kan als gevolg van een chronische ontsteking of voortdurende prikkeling 'wild vlees' ontstaan. Dit kan gepaard gaan met geelachtige, pussige afscheiding.

Een onbehandelde ingegroeide teennagel kan geen infecteren. Er kan zelfs een abces ontstaan die chirurgische behandeling behoeft. Een infectie van het bot (medische benaming: 'osteomyelitis') is een zeldzame complicatie van een ontstoken teen.

Behandeling

Een ingegroeide teennagel moet allereerst worden vrijgemaakt uit de huid, teneinde de irritatie door de nagelplaat op het nagelbed op te heffen. Dit kan de huisarts doen door de nagelplaat op te heffen, waardoor de spanning op de nagelrand wordt verminderd. De huisarts kan een watje of een rubber gootje onder de nagel aanbrengen, zodat de nagelpunt over het nagelbed heen groeit. Wild vlees kan aangestipt worden met zilvernitraat.

Bij aanhoudende klachten of als de ontsteking verergert, zal de ingegroeide nagel smaller worden gemaakt. Bij een relatief milde ontsteking kan het voldoende zijn om de nagelrand af te knippen. Na verloop van tijd groeit de nagel gewoon weer aan. Bij meer ernstigere klachten, is een chirurgische ingreep nodig waarbij je nagel blijvend versmald.

Loslatende nagels / Bron: CopperKettle, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Loslatende nagels / Bron: CopperKettle, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Onycholyse

Onycholyse is de medische term voor nagelloslating. Een nagelloslating kan worden veroorzaakt door verschillende factoren en aandoeningen. Veel voorkomende oorzaken zijn een beschadiging (trauma), een infectie, kanker en beroepsziekten waarbij je vingers gedurende langere tijd aan water en/of irriterende chemische stoffen zijn blootgesteld. Bepaalde geneesmiddelen die worden gebruikt voor de behandeling van kanker, antibiotica en ontstekingsremmende pijnstillers kunnen ook een rol spelen bij nagelloslating. Als alle nagels zijn aangedaan, is er mogelijk sprake van een ijzertekort of hyperthyreoïdie (= een overactieve schildklier).

Mees' lines

Mees' lines zijn witte horizontale lijnen of strepen in de nagel; teennagel of vingernagel. Er zijn veel verschillende nagelafwijkingen. Mees' lines is er één van. Het ontstaat door een tijdelijke verminderde groei of een groeistop van de nagels door bijvoorbeeld een arsenicum vergiftiging, selenium vergiftiging, koolmonoxidevergiftiging of chemotherapie.

Half and half nails of Lindsay's nails / Bron: Nickyay, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Half and half nails of Lindsay's nails / Bron: Nickyay, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Half and half nails

Bij half and half nails, ook bekend als Lindsay's nails, is het voorste stukje van de nagel rood, roze of bruin en het achterste stukje wit (20 tot 60% van de nagel) met een duidelijke grens. Half and half nails of Lindsay's nails werd voor de eerste keer genoemd door Bean in 1964 en later beschreven door Lindsay in 1967 bij patiënten met een chronische nierziekte. Half and half nails kunnen voorkomen bij verschillende ziekten maar ook bij gezonde individuen. Behandeling richt zich op de onderliggende aandoening of stoornis, maar de nagelafwijking zelf kan niet behandeld worden. Wel kan de nagelafwijking verdwijnen na een niertransplantatie bij mensen met een chronische nieraandoening.
Terry's nagels / Bron: Hojasmuertas, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Terry's nagels / Bron: Hojasmuertas, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Terry's nails

Bij de aandoening die bekend staat als Terry's nagels, is het grootste gedeelte van de nagel (mat)wit gekleurd en is het uiterste randje, de meest distale 1-2 mm van de nagel, bruin verkleurd, maar soms ook rood of roze. Bij deze aandoening zijn alle nagels aangedaan. Terry's nails worden vaak geassocieerd met een ernstige onderliggende aandoening, zoals leverfunctiestoornissen en leverfalen, hartfalen of diabetes.

Dikke nagels

Dikke nagels kunnen komen door aangeboren (nagel)afwijkingen, verkregen afwijkingen en secundair aan inflammatoire huidziekten. Dikke nagels kunnen bijvoorbeeld optreden bij de aangeboren aandoening pachyonychia congenita. Lange, kromme nagels worden ook gezien bij klauwnagels, waarbij de nagels dik zijn, moeilijk te knippen, snel groeien en daardoor totaal krom uitgroeien. Vooral ouderen worden door deze ontsierende aandoening getroffen. De meest voorkomende oorzaak van een dikke nagel is de beruchte schimmelnagel.

Klauwnagels / Bron: Drgnu23, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Klauwnagels / Bron: Drgnu23, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Klauwnagel

Klauwnagel of ramshoornnagel (medische term: onychogrypose) is een hypertrofie die nagels kan produceren die lijken op klauwen of een ramshoorn, vandaar de benaming klauwnagel of ramshoorn. Een klauwnagel kan worden veroorzaakt door trauma, door constante druk bij niet goed passende schoenen (bijvoorbeeld naaldhakken), of een perifere vaatziekte, maar is meestal het gevolg van verwaarlozing en het nalaten om gedurende langere tijd de nagel te knippen en te verzorgen. Deze aandoening komt vooral voor bij ouderen. Een klauwnagel kan gepaard gaan met een schimmelinfectie. Chirurgische verwijdering van de teennagel is een gangbare behandeling van een klauwnagel en in sommige gevallen kan de arts zelfs een permanente nagelverwijdering aanbevelen, wat wordt bereikt door vernietiging van de nagelmatrix.

Nagels verzorgen

Je kunt veel nagelafwijkingen voorkomen door goed voor je nagels te zorgen. Volg deze algemene richtlijnen om je nagels gezond te houden:
  • Bijt niet op je nagels en scheur e nagels niet af en trek ook niet aan losse velletjes.
  • Gebruik altijd een nagelknipper en knip je nagels na het baden, als de nagels nog zacht zijn.
  • Houd je nagels droog en schoon.
  • Gebruik een scherpe manicureschaar, knip je nagels recht af en rond de uiteinden voorzichtig af.
  • Als je een probleem hebt met broze of zwakke nagels, houd ze dan kort om te voorkomen dat ze breken of scheuren.
  • Gebruik lotion op je nagels en nagelriemen om de nagel- en nagelbedden gehydrateerd te houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Misvormde en verkleurde nagelsMisvormde en verkleurde nagelsNagels wil je het liefst zo mooi mogelijk houden, maar soms kan dit niet. Je krijgt een ziekte of een aandoening waarbij…
NagelafwijkingenNagelafwijkingenMooie, lange en goedverzorgde nagels: welke vrouw droomt hier niet van? Toch zijn er veel voorkomende nagelafwijkingen d…
Krant-nagels, super gave en originele manier van nailartEen nieuwe en populaire trend onder de nail arts is Newspaper Nail Art, oftewel krantnagels! Probeer het nu en en ga ori…
Nagels lakken, hoe doe je dat?Nagels lakken, hoe doe je dat?Nagels lakken, nagellak aanbrengen op je nagels, het blijkt niet altijd een eenvoudig klusje. Als je niet goed lakt loop…
Beauty: verzorging beschadigde nagelsVerzorgde nagels ziet er altijd beter uit dat afgekloven, ingescheurde, gerafelde nagels. Toch is de schaar niet altijd…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Joxemai, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Dr. J.A.H. Eekhof, dr. A. Knuistingh Neven, dr. W. Opstelten: Kleine kwalen in de huisartspraktijk, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, vijfde geheel herziene druk, 2010.
  • Dr. Frans J. Meijman. Winkler Prins medisch handboek. Het Spectrum, Utrecht, 2007.
  • Healthline. Nail Abnormalities. https://www.healthline.com/health/nail-abnormalities-2 (ingezien op 13-8-2018)
  • J.A.M. Baar, C.A. Bastiaansen, A.A.F. Jochems: Anatomie & fysiologie. Bohn Stafleu van Loghum, tweede druk, 2007.
  • www.dermnetnz.org
  • Afbeelding bron 1: Kommissar, Wikimedia Commons (CC0)
  • Afbeelding bron 2: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/BrantLeeMedia
  • Afbeelding bron 4: Fresnel/Shutterstock.nl
  • Afbeelding bron 5: Desherinka, Wikimedia Commons (GFDL)
  • Afbeelding bron 6: Keitei, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
  • Afbeelding bron 7: Elipongo, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 8: Uruz08, Wikimedia Commons (GFDL)
  • Afbeelding bron 9: CopperKettle, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 10: Nickyay, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Afbeelding bron 11: Hojasmuertas, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 12: Drgnu23, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Soorten nagelafwijkingen: symptomen, oorzaak en behandeling"

Reacties

Ramon, 24-01-2018 22:47 #3
Mijn nagel/vingertop issue staat er ook niet bij. Ik heb bij mijn duim, wijsvinger en middelvinger links én rechts heel af en toe 1 á 2 dagen van intense pijn. De pijn voelt alsof de voorkant van mijn nagel verticaal van mijn vinger wordt afgetrokken met behoorlijke kracht. De kant waar de pijn zich bevindt is aan de voorzijde en onderkant van de nagel aan de vingertop zijde en niet aan de nagelriem. Heeft iemand een idee? De huisarts en dermatoloog hebben er geen antwoord op…

M. H. R. Verheijck, 10-07-2016 01:53 #2
Mijn vingernagels van mijn linkerhand hebben een een behoorlijke klap gehad na een
ongeluk.De nagel van mijn kleine vinger is er zelfs afgevallen en groeit er waarschijnlijk
nooit meer aan.
Is er nog iets wat ik daar aan kan doen?
Ik hoop dat u mijn vraag kunt beantwoorden want ik voel me behoorlijk ongelukkig.
Vriendelijke groet, M.H.R.Verheijck Reactie infoteur, 13-07-2016
Wanneer de nagelmatrix —het weefsel waar de nagelplaat wordt aangemaakt— is beschadigd, kan dit blijvend effect hebben op de nagelgroei. De nagelmatrix bevindt zich aan de basis van het nagelapparaat. Een beschadiging van de nagelmatrix kan leiden tot afwijkingen in de vorm van de nagelplaat of er wordt helemaal geen nagel meer aangemaakt.

Bob, 24-10-2015 05:45 #1
Helaas zit mijn nagelafwijking niet tussen de beschreven, overigens interessante gevallen. Alle nagels waren tot voor kort mooi glanzend met heel dunne ribbels in de lengterichting.Ca. 3 weken geleden vertoonde mijn r-ringvingernagel een afwijking. Het is alsof de nagel op het punt staat te 'vervellen'. Het deel aan de basis is nu verdiept t.o.v. De rest van de nagel. Nu is alleen het eindstuk, ca. 30pct van de totale lengte glanzend, maar met duidelijke ribbels in de lengte richting.
Nu begint mijn L-middelvingernagel aan de basis wittig te verkleuren. De rest van de nagel is nog intact, glimt dus nog, en is heel dunnetjes in de lengterichting geribbeld. Welke onderliggende ziekte zou hieraan ten grondslag kunnen liggen? Reactie infoteur, 30-10-2015
U kunt hier tussen zoeken: http://goo.gl/NePBQ5 (een uitgebreide encyclopedie met afbeeldingen en beschrijvingen van veel nagelafwijkingen).
Verder is het verstandig om een afspraak te maken met de huisarts, zodat deze kan bekijken wat er aan de hand is.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 27-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nagelaandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!