InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: verzorging beschadigde nagels

Beauty: verzorging beschadigde nagels

Verzorgde nagels ziet er altijd beter uit dat afgekloven, ingescheurde, gerafelde nagels. Toch is de schaar niet altijd het alternatief voor beschadigde nagels. Er zijn alternatieven.

Algemeen

Probeer te achterhalen waar je snel beschadigende nagels vandaan komen. Veel in het water? Kalk tekort? Hoe dan ook gemakkelijk inscheurende of splijtende nagels heeft een oorzaak. Zit je veel in het water, dan is blijven smeren (handcreme) sowieso goed, alleen al voor de huid van je handen. Maar je kunt nagels die veel in het water zitten ook op een andere manier beschermen. En als je het met voeding ook al geprobeerd hebt, moet je wellicht naar een andere oplossing zoeken.

Beschermen

Beschermen kan op verschillende manieren.

Kunststof

Een van de bekende is de “nepnagel” over je eigen nagel. Je nagel kan dan “beschermd” doorgroeien. De “kunstnagel” kan geplakt worden (in de drogisterij verkrijgbaar) en de hars- en acrylnagel laat je bij een nagelstudio of gespecialiseerde schoonheidsspecialiste doen.

Natuurlijk is het zo dat deze oplossing de scheurende nagel die doorscheurt of afbreekt niet oplost. Wel helpt deze oplossing dat je eigen nagel kan groeien, je kunt “wennen” aan lange(re) nagels en de kans dat je nagels “stoot” wordt kleiner. Deels is langere(re) nagels nl. een kwestie van wennen.

Lijm

Een oplossing die het probleem wel aanpakt is “lijm”. Enerzijds biedt de lijm de oplossing voor een beginnend splijtende of scheurende nagel of een nagel waar het bovenste laagje af is. Anderzijds kan het preventief op de nagels worden aangebracht om het deel van de nagel, welke voorbij het vingerkootje is gegroeid, te beschermen.

Wat is het en hoe werkt het? Het setje bestaat uit 3 onderdelen (te koop bij de bekende drogisterijen t.w., een flesje lijm, een flesje neutraliseer lotion en een vijltje. Vijl het beschadigde of te beschermen gedeelte glad, dit kan met een normale glansvijl. Breng dan voorzichtig een druppel van de lijm op de juiste plaats aan en ga er direct achteraan met de neutraliseer lotion (flesje met kwastje, zodat je het kan toepassen als zou het normale nagellak zijn). Even laten drogen en met de vijl glad vijlen. Er is nu een doorzichtig en flinterdun maar heel sterk laagje over het beschadigde of te beschermen gedeelte aangebracht. Een blanke of gekleurde nagellak kan er gewoon overheen.

Welke oplossing?

Ieder moet voor zich bepalen wat in het specifieke geval de beste oplossing is. Voor de “lijm” oplossing moet je een beetje handig zijn, maar is relatief goedkoop en je blijft met je eigen nagels werken. Wil je je nagels direct kant-en-klaar omdat je onhandig bent of er geen zin in hebt, dan is de kunstnagel de beste oplossing.

Voor iedereen is er oplossing en afgebrokkelde of ingescheurde nagels kunnen dus tot het verleden behoren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beauty: verzorging beschadigde nagels"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 05-08-2008
Subrubriek: Beauty
Special: Handen en voeten
Schrijf mee!