InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Lipoom: vetknobbel in huid, veelal goedaardige vergroeiing

Lipoom: vetknobbel in huid, veelal goedaardige vergroeiing

Lipoom: vetknobbel in huid, veelal goedaardige vergroeiing Een meestal goedaardige vergroeiing van vet in de huid, is de lipoom. Het kan daarbij van enkele centimeters tot groter dan een decimeter qua formaat worden. Het kan veel zorgen geven, omdat vreemde vergroeiingen vaak met kanker worden geassocieerd. In dit geval betreft het een onschadelijke ophoping, waaraan de persoon vaak esthetische bezwaren heeft. Wat houdt een lipoom in en wat zijn de consequenties daarvan?

Lipoom

Vetweefselopbouw

In het lichaam wordt vet opgeslagen met als doel, dat het als reserve voor noodgevallen wordt aangewend. Het vormt de energievoorraad voor als we ziek zijn, of niet aan voedsel kunnen komen. De opslag van vetten hoeft echter niet altijd evenredig netjes over het lichaam voor te komen. Denk bijvoorbeeld aan het syndroom van Cushing. Daarbij is de vrouw over het algemeen slank, terwijl de buik of dijen overmatig veel opslag van vet hebben. Dit wordt veroorzaakt door ontregeld cortisolgehalte, waardoor de opslag van energie uit suiker en vetten op specifieke plekken wordt bevorderd. Het kan bijvoorbeeld leiden tot een bochel op de rug. Vergelijkbaar is dat ook met lipomen. Bij het syndroom worden vetten nog relatief over een gespreid gebied opgeslagen, terwijl het bij lipomen verder op een enkele plek is geconcentreerd. Oftewel veel vet clustert zich op één plek, waardoor extreem veel vetweefsel kan worden opgebouwd.

Mate van voorkomen

Plaatselijk hoge concentraties vet kunnen tot minder esthetisch uitziende vormen leiden. Het concentreert zich daarbij in de nek, rug, schouders en het bovendeel van armen of benen. Het kan daarbij lokaal, maar ook op verschillende plekken tegelijk voorkomen. Het zijn knobbels, welke zacht zijn en beweegbaar aanvoelen. Het formaat is vaak groot, orde grote enkele centimeters tot een decimeter. Dit is aanzienlijk groter dan bijvoorbeeld knobbeltjes veroorzaakt door talgophoping. Het vormt een direct zichtbaar fenomeen, waardoor de persoon zich ook snel minder aantrekkelijk voelt. Soms kan het ook voorkomen in de borsten. De aandoening komt vaker bij vrouwen voor dan bij mannen.

Klachten bij lipoom

Het hebben van een vergroeiing aan het lichaam wordt vaak vrij snel opgemerkt. Het voelt als een vreemde zachte bolling aan, waarbij de huid verheven is. Het geeft echter praktisch nooit klachten of overlast. In uitzonderlijke gevallen kan een zenuw zijn aangetast, waardoor wel pijnlijke klachten ontstaan. Het hebben van de lipoom zal in veel gevallen niet worden behandeld, mits het niet zichtbaar is. Dit wordt anders indien het aan de bovenarmen, rug, schouders of nek zit.

Benigne of maligne

Ondanks dat het meestal een goedaardige vergroeiing betreft, komt het in uitzonderlijke gevallen als kwaadaardige vetophoping voor. In dat geval tast de vermeerdering ook aangrenzend weefsel aan, waardoor het verdere lichaam kan worden aangetast. Dit is uiteraard een zeer kwalijke omstandigheid en gebiedt de persoon om altijd deze knobbels te laten controleren. Zekerheid is altijd van groot belang om erger uit te sluiten.

Verwijdering

Indien wel wordt besloten om het te verwijderen, dan kan het op verschillende manieren worden uitgevoerd. Het kan bijvoorbeeld worden weggezogen, zodat de vetinhoud via een ingebrachte zuigeenheid wordt afgevoerd. Daarnaast kan het om kleine incisies gaan, waarbij lokale verdoving wordt toegepast. Betreft het een grote vergroeiing dan kan het ook om complete narcose gaan, aangezien de ingreep langer duurt, de snede groter is en zenuwen moeten worden vermeden. Overleg dus vooraf met de behandelend arts hoe de ingreep zal verlopen en welke vorm van verdoving wordt toegepast.

Laat u bij vreemde vergroeiingen aan het lichaam altijd medisch controleren. Ook een vetophoping kan soms kanker betekenen. Een check zorgt er altijd voor dat u erge aandoeningen uitsluit, zodat u verder kunt besluiten om het wel of niet te laten verwijderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Knobbel of bult in nek, hals, rug, schouder of borstKnobbel of bult in nek, hals, rug, schouder of borstEen onderhuidse knobbel of bult in nek, hals, rug, schouder, borst? Dit kan een lipoom zijn. Een lipoom is een vetgezwel…
Bochel: bolling aan de rugBochel: bolling aan de rugEen bochel is een uitstulping in de bovenrug of ondernek, en ontstaat door verschillende oorzaken. Een verkeerde werkhou…
Vetbult of lipoom, wat te doen? Behandeling en oorzaakVetbult of lipoom, wat te doen? Behandeling en oorzaakEen onderhuidse knobbel, pijnlijk dan wel gevoelloos kan een vetbult of lipoom zijn. Mensen maken zich hier vaak veel zo…
Wat is een lipoom?Wat is een lipoom?Een lipoom is een goedaardig gezwel, ook wel vetbobbel genoemd. Het komt vrij vaak voor, ook bij kinderen. Het is in pri…
Knobbeltje bij mijn anus, wat kan het zijn?Knobbeltje bij mijn anus, wat kan het zijn?Het uiteinde van de endeldarm bestaat uit een sluitspier ook wel de anus genoemd. Deze spier zorgt ervoor dat de ontlast…
Bronnen en referenties
  • https://www.mchaaglanden.nl/stimulansz/ziekten-a-z/lipoom
  • http://www.atskliniek.nl/lichaamsbehandelingen/lipomen

Reageer op het artikel "Lipoom: vetknobbel in huid, veelal goedaardige vergroeiing"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidvergroeiingen
Medische informatie…
Schrijf mee!