InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Witte knobbeltjes onder huid: jicht tophi, urinezuur kristal

Witte knobbeltjes onder huid: jicht tophi, urinezuur kristal

Witte knobbeltjes onder huid: jicht tophi, urinezuur kristal Een knobbeltje wordt vaak geassocieerd met kanker, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn! Hoge concentraties urinezuur in het lichaam kunnen gaan kristalliseren en hopen op in de beweegbare delen. Denk aan de voeten, handen, nek of vingers. De aandoening kan voor een enkel pijnlijk knobbeltje tot een grote concentratie witte knobbels onder de huid veroorzaken. Wat houdt jicht tophi in en waardoor wordt het veroorzaakt?

Jicht tophi, urinezuur kristal

De symptomen

De huid voelt vergroeid aan, waarbij plaatselijk harde bolletjes merkbaar zijn. Naarmate het aandeel toeneemt zal de vorm van het lichaam veranderen. In de meest extreme gevallen kan het zeer belemmerend voor het functioneren zijn, omdat de normale beweegfunctie is verstoord. Het ziet eruit als harde vergroeiingen, welke gaan clusteren en de vorm van het lichaam plaatselijk verandert. Omdat het direct onder de huid zichtbaar is, is de witte gedaante van de stof herkenbaar. Indien er sprake is van vele knobbeltjes ziet de huid er wit gestipt uit, waarbij de harde knobbeltjes duidelijk voelbaar zijn. Er bestaat eveneens de mogelijkheid dat de huid scheurt, waarbij de kristalmaterie het lichaam wordt uitgedreven.

Wat is urinezuur?

De meest bekende aandoening van urinezuur is wel gewrichtspijn. Het is vergelijkbaar aan melkzuur en bouwt zich met de tijd op waardoor klachten worden veroorzaakt. Het is een restproduct van purines ook wel nucleïnezuren genoemd. In het gewricht ontstaat door zuur een ontsteking, waardoor het synovium (gewrichtsslijmvlies) gaat opzetten. Dit kan ernstige pijn tot gevolg hebben. De stof zorgt bij lage concentraties ervoor dat de gewrichten opspelen en pijn gaan doen. Indien de concentraties hoog zijn dan zal het een vaste vorm aannemen, waardoor de aandoening wordt veroorzaakt.

Waarom wordt het opgebouwd?

Wordt de persoon ouder dan neemt het aandeel natriumbicarbonaat in het lichaam af. Deze stof is verantwoordelijk voor de afvoer van zuren doordat de nieren worden gestimuleerd. Bij een tekort (komt veel voor vanaf het veertigste levensjaar) neemt het aandeel zuren toe, waardoor spierkrampen en gewrichtspijnen kunnen ontstaan. Belangrijke veroorzaker daarvan is een ophoping van urinezuur. Omdat het niet wordt afgevoerd neemt de concentratie in het lichaam toe, waardoor ophopingen het gevolg zijn. Het urinezuur hoopt zich op in de vorm van witte kristallen, welke geconcentreerd in de huid kunnen voorkomen.

Wat zijn de aanvullende klachten?

De ophoping kan zich voordoen als een enkel afzonderlijk knobbeltje (ter grootte van een millimeter echter merkbaar), waarna het formaat en aantal kan toenemen. Veel van deze knobbeltjes opgehoopt in een vinger kan een grillig verloop geven, waarbij de vinger van vorm verandert. Het kan eveneens voorkomen op de hiel, knie, arm en oorschelp. De opbouw van knobbeltjes kan pijn doen of gaat pijn doen als overig weefsel onder druk komt te staan. Daarnaast geeft het de persoon esthetische problemen. Omdat het vaak een vergroeiing betreft in of rondom het gewricht kan het verkeert komen te staan. De spieren en pezen staan ongelijk onder spanning, waardoor de rechte stand van bijvoorbeeld een vinger een onnatuurlijke zigzag verhouding krijgt.

Voorkomen van jicht tophi

Veel zuuropbouw in het lichaam is aanleiding voor de vorming van de verhardingen. Daarnaast is het aanleiding voor ontstekingen in het gewricht met artrose tot gevolg. Omdat zuuropbouw vanaf het veertigste jaar voor velen realiteit is, dient er ingegrepen te worden. Zuur moet worden afgevoerd door bijvoorbeeld zuiveringszout in te nemen. Ook brandnetelthee met een vocht, gifstof en zuren afdrijvende werking biedt goede hulp. Neem je dat in dan vermijd je wildgroei van urinezuur kristalvorming en voorkom je pijnlijke klachten door artritis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jicht oorzaken, symptomen en behandelingBij jicht (artritis urica) is er sprake van een ontsteking in een gewricht. Deze ontsteking wordt veroorzaakt door urine…
Jicht: symptomen, voeding en dieetJicht: symptomen, voeding en dieetJicht: jichtknobbel, gewrichten, urinezuur. Jicht ontstaat door een andere concentratie in het urinezuur. Jicht in een p…
Jicht: oorzaak, symptomen en behandelingJicht: oorzaak, symptomen en behandelingVroeger werd het de ziekte der koningen genoemd omdat met name rijke en goed doorvoede mannen er last van hadden. Tegenw…
Jicht: symptomen, diagnose en behandelingJicht: symptomen, diagnose en behandelingJicht is een aandoening waarbij gewrichtontstekingen ontstaan als gevolg van een verhoogde concentratie urinezuur in het…
Allopurinol: medicijn bij reuma, jicht, nierstenen en kankerAllopurinol: medicijn bij reuma, jicht, nierstenen en kankerEen hoog urinezuurgehalte komt voor bij reuma, jicht, nierstenen maar ook naar aanleiding van een chemokuur. Het kan doo…
Bronnen en referenties
  • http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/jicht.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Urinezuur

Reageer op het artikel "Witte knobbeltjes onder huid: jicht tophi, urinezuur kristal"

Reactie

Rita Leushuis, 12-09-2018 13:27 #1
Het witte bolletje in mijn vingertop is dus een opeenhoping van urinezuur. Het is erg pijnlijk, omdat ik rechtshandig ben, en alles doe met deze vingertop. Is het niet mogelijk om een kleine incisie te maken en het bolletje er uit te wippen?

Rita Reactie infoteur, 12-09-2018
Het bolletje kan worden verwijderd. Het is uiteraard verstandig om dit door de huisarts te laten doen. Heeft u meer tijd dan is ontzuren een nuttige methode, zodat overbodige urinezuren of melkzuren worden afgevoerd.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 16-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Reuma
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!