InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeukende hoofdhuid na het fietsen of sporten

Jeukende hoofdhuid na het fietsen of sporten

Jeukende hoofdhuid na het fietsen of sporten Sporten en beweging is uitermate goed voor de gezondheid. Het bevordert de aanmaak van actieve spieren, waarnaast het adrenaline- en aminozuurgehalte stijgt. Het vormt de basis voor een slank en sterk lichaam, doordat de stofwisseling wordt bevorderd. Het kan voorkomen dat je geregeld na het sporten vervelende jeuk op het hoofd hebt, waardoor de wens om te bewegen afneemt. Waardoor wordt jeukende hoofdhuid veroorzaakt en wat kan eraan worden gedaan?

Jeukende hoofdhuid na sporten

Symptomen

Heb je lekker gesport dan voel je je meestal goed. Maar je hebt een druk bestaan en dus ga je na de douche er snel weer vandoor. Je bent nog maar amper vertrokken en je krijgt jeuk op het hoofd. Het lijkt alsof er iets zit, waardoor de jeuk wordt veroorzaakt. Je krabt mogelijk hier en daar, echter het duurt vaak een half tot een vol uur, voordat het verstorende effect is weggetrokken. Je weet dat het krabben niet helpt maar je kunt het niet laten. Je zit met je handen letterlijk in het haar en je weet niet hoe je hiervan af kunt komen. Iedere keer na de inspanning overkomt de jeuk je weer.

Mentale factor om niet te sporten

Het altijd hebben van jeuk na het sporten of een inspanning kan een mentale aanleiding zijn om de sport te mijden. De persoon kan het zeer vervelend vinden of ervaart het als zeer hinderlijk. Het zorgt ervoor dat je wordt afgeleid en niet geconcentreerd verder kan gaan. Bovendien kun je denken dat er iets vreemds aan de hand is en dus wil je liever voorkomen dat het voorkomt. Wat kunnen de achterliggende redenen zijn en wat doe je eraan?

Het krioelt op je hoofd

Heb je gesport echter heb je van het ene op het andere moment een krioelend gevoel op je hoofd dan kan er sprake zijn van een luizenuitbraak. Het diertje heeft kleine weerhaakjes, waardoor het goed tussen het hoofdhaar kan bewegen. Daarbij raakt de hoofdhuid geïrriteerd. Op plekken waar mensen bijeenkomen kunnen luizen snel via kleding, jassen, de douche of kleedruimte overspringen naar een andere persoon. Binnen een korte termijn kun je last hebben van luizen, waardoor veel jeuk wordt veroorzaakt. Maak gebruik van ontluismiddel, brandnetelwater of scheer je kaal zodat je de veroorzaker verwijdert.

Structureel voorkomen jeukende hoofdhuid

Komt het altijd na het sporten voor en trekt het daarna weg, dan wordt het niet veroorzaakt door luis. Het lichaam is na de inspanning oververhit, waardoor je huid moet zweten. Indien je snel een douche direct na het sporten neemt dan is die hitte nog niet uit het lichaam verdwenen. Het zorgt ervoor dat je nazweet, nadat je reeds bent vertrokken. Het uit zich in veel zweet op die plekken, welke nog te warm zijn. Omdat het hoofd een belangrijke uitlaatklep is voor lichaamswarmte, zal ook daar veel zweet vormen. Zweetdruppels kunnen langs de haren gaan, mogelijk als stroompje over de huid traag verplaatsen, waardoor de huid wordt geïrriteerd. Zolang je zweet en de hoofdhuid nog niet is opgedroogd (opdroging heeft wegens het hogere zoutgehalte ook irriterend effect) blijf je jeuk houden.

Na sporten eerst uitrusten

Heb je een uur gesport zorg ervoor dat je eerst tot rust komt. Ga niet gehaast naar een volgende afspraak, omdat je daarmee bezweet aankomt. Rust houdt in dat het lichaam warmte op een natuurlijke manier kan afvoeren. Ben je eenmaal afgekoeld dan kun je jezelf afspoelen, zodat je weer fris voor de dag kunt komen. Een lange verkoelende douche kan daarbij een gunstig effect geven. Rust uit en spoel je af zodra je niet meer zweet. Zo voorkom je het jeukerige gevoel achteraf.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/overig/kriebel-jeuk-bovenop-hoofd-tijdens.148548

Reageer op het artikel "Jeukende hoofdhuid na het fietsen of sporten"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 16-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Haar-aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!