InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tintelend witte koude vingers of tenen: fenomeen van Raynaud

Tintelend witte koude vingers of tenen: fenomeen van Raynaud

Tintelend witte koude vingers of tenen: fenomeen van Raynaud Winterhanden of –tenen komen meestal voor tijdens gure en koude dagen. Het bloed stroomt niet zover meer, waardoor het fenomeen van Raynaud optreedt. De aandoening uit zich in witte vingertoppen, maar kan na verloop van tijd extra pijn gaan doen eventueel gecombineerd met een rode of paarse kleur. Wat houdt de aandoening in, welke achterliggende problemen kunnen het zoal veroorzaken en wat kan eraan worden gedaan?

Fenomeen van Raynaud

Symptomen fenomeen van Raynaud

Is het koud dan heeft het lichaam veel bloed nodig om warm te blijven. De uiterste delen van de ledematen zijn in dat geval extra gevoelig, omdat het snel onderkoeld kan raken. De aderen trekken iets samen waardoor minder bloed deze delen bereiken om zo het overige deel van het lichaam voldoende warmte te geven. Het resulteert in een bloedtekort met tintelingen en wit wegtrekkende vingertoppen tot gevolg. Later kan de bloedtoevoer weer toenemen, waardoor de witte kleur verandert in diep rood of paars. Daarbij kunnen pijnlijke tintelingen van toepassing zijn. Deze aanval van het fenomeen van Raynaud kan weersafhankelijk zijn, echter kan ook door lichaamsaandoeningen worden veroorzaakt.

Bloedarmoede

Mensen met anemie hebben standaard al een verhoogde kans om het te krijgen. Door de lage bloeddruk neemt de kans toe dat bepaalde delen minder zuurstofrijk bloed krijgen. De persoon heeft relatief weinig kracht in het lichaam, omdat alles veel meer moeite kost. Daarnaast geldt dat men sneller vermoeid is en de spieren eerder pijn gaan doen. Zeker de verre uiteinden in het lichaam kunnen verstoken raken van voldoende zuurstofrijk bloed, waardoor deze gaan tintelen en verkleuren.

Invloed van sclerodermie

Bindweefsel in het lichaam zorgt ervoor dat alle onderdelen in verbinding staan en zorgt er eveneens voor dat organen met spieren soepel kunnen functioneren. Daarnaast vormt het de snelweg voor zenuwbanen en bloedaderen. Systematische sclerodermie is de ziekte waarbij het bindweefsel verhardt, stugger wordt of verdikt. Daardoor kunnen spieren en organen minder effectief werken, waardoor bijvoorbeeld de beweeglijkheid van de longen wordt belemmerd. Oftewel het zorgt ervoor dat de ademcapaciteit afneemt, waardoor het lichaam minder zuurstofrijk bloed krijgt. Ook de bloeddoorstroming kan binnen het aangetaste bindweefsel voor ernstige problemen zorgen.

Roken

Diegene met een rookverslaving krijgen grote hoeveelheden nicotine binnen. Deze stof zorgt ervoor dat adertjes vernauwen. Het heeft tot gevolg dat de bloeddruk toeneemt, maar kan ook ervoor zorgen dat de ledematen minder van bloed worden voorzien. Door toedoen van roken kan de aandoening worden verslechterd waardoor het tintelende gevoel verder de ledematen optrekt. Stop dus met roken!

Wat te doen?

De aandoening komt en gaat met de tijd. De vingertoppen of tenen voelen even apart tot pijnlijk aan, echter na de aanval herstelt de bloedtoevoer. Wordt het door de kou veroorzaakt dan moet je uiteraard warme huidbedekkende materialen dragen, waarbij soms een borreltje kan helpen. Ligt het aan een lichaamsaandoening dan zal er even tijd moeten worden gegeven om het lichaam te laten herstellen. Merk je echter dat de aandoening verder de vingers en handen optrekt, waarbij de handen en armen verder gaan tintelen, dan kan er meer aan de hand zijn. Een structurele onthouding van bloedtoevoer betekent vaak een inwendig problematische aandoening, zoals hartfalen, inwendige bloeding enzovoorts. Let dus op de signalen en informeer bij twijfel bij de huisarts of bel 112 bij een noodgeval.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedarmoede
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Sclerodermie
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Fenomeen_van_Raynaud

Reageer op het artikel "Tintelend witte koude vingers of tenen: fenomeen van Raynaud"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 15-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Tintelingen
Medische informatie…
Schrijf mee!