InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tinteling binnenzijde onderarm en pink: zenuw telefoonbotje

Tinteling binnenzijde onderarm en pink: zenuw telefoonbotje

Tinteling binnenzijde onderarm en pink: zenuw telefoonbotje Je tegen de achterkant van de arm stoten, kan door de lokale zenuw tintelingen of een vervelend pijnlijk gevoel geven. Het is het bekende telefoonbotje, waarmee een stroomstoot wordt gegeven. Deze zenuw loopt door een geul geheten de Cubitaal Tunnel. Indien die zenuw teveel wordt belast of als de opening druk geeft op de zenuw dan kan het tot vreemde tintelingen aan de binnenzijde van de onderarm leiden. Hoe is die tunnel gerelateerd aan het telefoonbotje en hoe veroorzaakt het Cubitaal Tunnel Syndroom de tintelingen en pijnlijke steken tot in de pink?

Cubitaal Tunnel Syndroom: tintelend onderarm, pink

Vervelende tinteling bij stoten

Het overkomt ons allemaal weleens. Je stoot je per ongeluk tegen de achterkant van je onderarm net op je gewricht. Het telefoonbotje kan door een ongelukkige stoot een vervelende tinteling in de onderarm geven, waarna de aangestoten plek nog enkele minuten zeer gevoelig is. De plek zit net tussen de twee aansluitpunten van de ellepijp en spaakbeen achter het ellebooggewricht. Over die aansluiting zit een botje bij ons bekend als het telefoonbotje, waarover een peesblad loopt. Over het telefoonbotje en onder het peesblad door loopt dus de zenuw.

Wat houdt CTS in?

Voorgenoemde zenuwopening heeft slechts beperkte ruimte ter beschikking om voldoende geleiding aan de nervus ulnaris te geven. Het betreft de binnenste armzenuw en strekt van oksel naar hand. Ter plaatse van het gewricht loopt het langs de meest onbeweeglijke plek en dat is de achterkant van het ellebooggewricht door de Cubitaal Tunnel. Daar komt dus strikt genomen de minste hoeveelheid stress op de zenuw, zodat het normaal kan functioneren. Ondanks dat kan de zenuw toch veel stress ondervinden door de bewegingen ter plaatse, omdat er op kleine schaal druk en trek op de zenuw van toepassing is. Het kan ervoor zorgen dat de zenuw degenereert en schade oploopt. Daarnaast kan de beschikbare tunnel door gewrichtsontsteking of reuma onvoldoende ruimte bieden, waardoor de zenuw onder druk komt te staan. Het wordt het Cubitaal Tunnel Syndroom genoemd.

Gevolgen van Cubitaal Tunnel Syndroom

Indien de zenuw ter plaatse van de elleboog beschadigd raakt of onder druk komt te staan, zorgt het voor tintelingen na deze plek. De elektrische signalen zoals die door de hersenen worden geïnterpreteerd geven aan dat je aan de binnenzijde van de onderarm en in de pink tintelingen of pijn hebt. Het zorgt ervoor dat je minder goed controle over je hand en mogelijk minder kracht hebt. Het kan ook tot gevoelloosheid leiden. Stoot je daarbij per ongeluk wederom het telefoonbotje, dan zal het zeer onprettig aanvoelen. Houdt de aandoening langdurig aan dan kan het resulteren in een toename van de klachten, waardoor tintelingen overgaan in ernstige pijn of een meer doof gevoel en zwakte in de armen. Vaak zul je er ook tijdens de slaap veel last van krijgen, doordat je in de foetushouding de armen langdurig tot het maximale buigt.

Wat kan eraan worden gedaan?

Afhankelijk van de ernst van de omstandigheid wordt het verschillend behandeld. Bij lichte aandoeningen wordt er eerst gekeken naar hoe je de elleboog anders kunt gebruiken. Het kan zijn dat je er teveel op leunt of juist veel in de foetushouding slaapt. Het zorgt ervoor dat er teveel druk en spanningen op de zenuw terechtkomen, terwijl het niet nodig is. Door bewegingsaanpassingen door te voeren kan de ernst van de overlast aanzienlijk worden verminderd, zodat je wel goed tot rust kunt komen. Is er echter sprake van veel last, waarbij je de controle over de arm verliest dan zal een chirurgische ingreep noodzakelijk zijn. Het betreft het afschrapen van onderkant peesblad, zodat er meer ruimte wordt gerealiseerd. Daarmee kan de zenuw relatief vrij bewegen, waardoor de invloed wordt beperkt. Dit kan worden gedaan met incisie operatie en in sommige gevallen met open operatie.

Hoe gaat het verder?

Vaak zal de elleboog enige dagen rust gegeven moeten worden door de arm in een mitella te dragen en/ of een drukverband. Daarna kan het vrij worden bewogen mits het de eerste maand niet zwaar wordt belast. Normaal volgt er geen nabehandeling. Het herstel van gevoelloosheid treedt geleidelijk aan op en neemt dus tijd in beslag. Volg altijd de adviezen van de behandelend arts op om je arm de gelegenheid te geven voldoende te laten herstellen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn aan de armPijn aan de armPijn aan de arm ontstaat vaak door een verkeerde werkhouding, door overbelasting van spieren of door een ontsteking. In…
Carpaal Tunnel Syndroom: pijnlijke, tintelende vingersCarpaal Tunnel Syndroom: pijnlijke, tintelende vingersBij Carpaal Tunnel Syndroom (CTS) is er sprake van een beknelling van de middelste handzenuw (nervus medianus) in de pol…
Geen kracht in handen: oorzaken van krachtverlies in handenGeen kracht in handen: oorzaken van krachtverlies in handenGeen kracht in je handen? Krachtverlies in de hand of krachtvermindering van de hand is een zeer vervelende klacht, wat…
Cubitaal tunnel syndroomHet Cubitaal tunnel syndroom is een beknelling van de elleboogzenuw. Doordat de zenuw bekneld is geraakt gaan er vingers…
Bronnen en referenties
  • http://www.handpolsexpertise.nl/index.php/aandoeningen-zenuwen/-cubitale-tunnel-syndroom
  • http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/artikelen/11555/wat-is-het-telefoonbotje

Reageer op het artikel "Tinteling binnenzijde onderarm en pink: zenuw telefoonbotje"

Reactie

Martine, 30-08-2013 03:18 #1
Ik heb op 13 dec 2011 mijn linkerarm erg hard gestoten en kreeg zoals met het noemt een telefoontje. Dit heeft dagen geduurd en na 4 dagen werd ik midden in de nacht wakker en had zware hartkloppingen, zweten, misselijk en er zat een olifant op mijn borst, ik dacht dat ik een hartaanval kreeg. bij het ziekenhuis hebben ze een hartfilmpje gemaakt en kreeg ik te horen dat ik een RBTB had. Ik vertelde dat dit volgens mij door mijn arm kwam omdat ik nog steeds een telefoontje in mijn arm voel en mijn pink en ringvinger tintelt tot in mijn oksel en dit gaat naar mijn ruggenwervel. Ik ben weggestuurd omdat dit volgens hun niet kon en ze wisten niet wat ze met mij aan moeten. Nu naar meer dan 1,5 jaar verder heb ik nog steeds last van tintelingen in mijn pink tot aan mijn rug en wanneer ik mijn arm zeer veel gebruik dan begint mijn hart weer raar te doen. Ik ben kapot, moe van dit alles maar de doktoren helpen mij niet. wat kan ik nog doen. dit gaat 24 uur per dag door.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 17-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Tintelingen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!