InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn aan de arm

Pijn aan de arm

Pijn aan de arm Pijn aan de arm ontstaat vaak door een verkeerde werkhouding, door overbelasting van spieren of door een ontsteking. In sommige gevallen is de oorzaak onbekend. Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van pijn aan de arm en wat is de behandeling hiervan?

Wat is pijn aan de arm?

Wat voor de een pijnlijk is, voelt de ander niet. Pijn is niet precies te omschrijven. Pijn aan de arm kan dus per persoon heel anders ervaren worden. Pijn is voelbaar en brengt ongemak, waardoor de arm niet normaal gebruikt kan worden. Door pijn wordt de arm of een gedeelte van de arm vaak ontlast.

RSI: pijn in de arm

RSI ontstaat door een herhaling van dezelfde bewegingen gedurende langere tijd. Dit is vooral bekend bij mensen die langdurig achter de computer werken, maar ook bij mensen die beroepsmatig veel dezelfde bewegingen herhalen. Ook een verkeerde werkhouding waarbij de spieren onnodig aangespannen worden, veroorzaakt RSI.

RSI is herkenbaar door pijn aan de hand, de arm en/of de schouder. Er ontstaat stijfheid en pijn aan een enkel gebied of de gehele arm, afhankelijk van de belasting van de arm. Wanneer de pijn genegeerd wordt en men ermee door blijft werken, kunnen er ontstekingen aan de spieren en pezen ontstaan. De pijn kan uiteindelijk chronisch worden. Belangrijk is om bij pijnklachten direct rust te nemen. Ook moet beter gekeken worden naar de werkhouding.

Geïrriteerde zenuw

Een andere oorzaak van pijn aan de arm kan een geïrriteerde zenuw zijn. Deze kan ontstaan vanuit de nek of schouder en wordt vooral veroorzaakt door een verkeerde werkhouding. Ook psychische spanningen kunnen ervoor zorgen dat spieren verkrampen. Door slijtage zoals artrose kunnen zenuwen ook geïrriteerd raken. De pijn komt golfsgewijs en zal naarmate de tijd verstrijkt langer aan blijven houden. Arm en hand kan verdoofd en tintelend aanvoelen en er ontstaat een verlies aan kracht.

Pijn door een tennisarm

Bij een tennisarm zijn de onderarmspieren die aan de buitenkant van de elleboog vastzitten, overbelast. Bij tennissen zonder warming-up kan een tennisarm ontstaan, maar ook door eenzijdig werk zoals computerwerk. Een tennisarm is makkelijk te herkennen: knijp de hand dicht, buig de pols naar achteren en draai de onderarm naar buiten, alsof men een doek uitwringt. Wanneer dit pijn doet, is er sprake van een tennisarm. De pijn is vooral voelbaar rond de elleboogknobbel maar kan ook uitstralen richting de onderarm.

Door de arm niet te overbelasten maar wel te blijven gebruiken, verdwijnen de klachten vanzelf. Dit kan echter enkele maanden duren. Belangrijk is om de arm ondanks pijnklachten wel te blijven gebruiken, anders verergeren de klachten alleen maar.

Golfarm

Bij een golfarm is er sprake van een peesontsteking aan de binnenzijde van de elleboog. Deze wordt niet door bacteriën veroorzaakt. De ontsteking ontstaat door een verhoogde spierspanning van de binnenste onderarmspieren. Wie veel onderhands moet tillen waarbij de armen ook nog eens naar elkaar moet drukken, heeft eerder kans op een ontsteking van deze pezen.

De pijnklachten zijn vooral waarneembaar wanneer men de handen dichtknijpt of onderhands moet tillen. De pijnklachten nemen toe wanneer de arm hoog langs het hoofd ligt tijdens het slapen, of in een gebogen houding. De pijn is vooral waarneembaar aan de binnenzijde van de elleboog. Deze kan uitstralen naar de onderarm en naar de hand. In rust kan de pijn zelfs verergeren.

Cubitaal tunnel syndroom

Wanneer aan de binnen-achterzijde van de elleboog een zenuw bekneld raakt, spreekt men van het cubitaal tunnel syndroom. Het komt veel voor bij mensen die de arm veel buigen of trekbewegingen maken. Pijnklachten ontstaan aan de binnenzijde van de elleboog en aan de hand. Met name aan de pink en aan de ringvinger ontstaan pijnklachten en een tintelend en doof gevoel. Er kan ook krachtverlies ontstaan.

Carpaal tunnel syndroom

Ook hierbij gaat het om een beknelling van een zenuw, die vaak ontstaat als gevolg van hormonale zwellingen. Vooral in de zwangerschap kan het carpale tunnel syndroom ontstaan. Pijnklachten komen voor aan de pols en aan de hand, waarbij de duim, de wijsvinger en de middelvinger pijnlijk en doof aanvoelen. Er kan een verlies aan kracht ontstaan. Voor beiden tunnelsyndromen geldt dat deze spontaan kan genezen, maar soms ook verholpen moet worden door een arts. Eventueel kan er een spalk worden aangelegd om de pols rust te geven.

Spierpijn aan de arm

Spierpijn wordt veroorzaakt door gebruik maken van spieren die normaal niet zoveel gebruikt worden. Spierpijn aan de ar,en komt meestal voor aan de bovenarm: hier zit een grote groep spieren. Wanneer men plotseling zwaar tilt, duwt of trekt gedurende langere periode of op een andere manier de armspieren gebruikt dat niet dagelijks is, kan er spierpijn ontstaan. Deze spierpijn kan dezelfde dag beginnen, maar zal de volgende dag verergeren. De arm is pijnlijk en stijf en kan moeilijk gebruikt worden. De pijnklachten nemen doorgaans na een tot twee dagen af.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spierpijn in de onderarmSpierpijn in de onderarmDe onderarm is het gedeelte tussen de elleboog en de pols. Vaak komt spierpijn in de bovenarm voor maar kan ook in de on…
Pijn aan elleboog: symptomen, oorzaak en behandelingPijn aan elleboog: symptomen, oorzaak en behandelingPijn aan elleboog kent meerdere oorzaken. Wat zijn de belangrijkste oorzaken van pijn aan de elleboog? De elleboog is he…
Ulnaropathie: beknelling van de elleboogzenuwUlnaropathie: beknelling van de elleboogzenuwBij ulnaropathie, ook wel het cubitale tunnel syndroom genaamd, is er sprake van een beknelling van de elleboogzenuw. Di…
Pijn aan de elleboog, tenniselleboog?Pijn aan de elleboog kan erg vervelend zijn. Vaak denken mensen bij pijn aan de elleboog aan een tenniselleboog. Er zijn…
Pijn aan de elleboogPijn aan de elleboogDe elleboog kan pijnlijk aanvoelen door verschillende oorzaken zoals vallen of stoten. Een gebroken of gekneusde elleboo…

Reageer op het artikel "Pijn aan de arm"

Reacties

Sam, 02-10-2017 14:06 #8
Beste, ik heb pijn ter hoogte van mijn linkerpols, vooral bij draaibewegingen naar binnen toe. Volgens mijn neuroloog is het beter om een psycholoog te raadplegen. Mijn pijn is reëel en wordt jammer genoeg niet geloofd. En dit is nu alles tezamen al zo'n 8 weken bezig.

Elpriza, 10-06-2017 17:27 #7
Als niets helpt, wat moet je dan doen?

Diana, 08-11-2015 12:18 #6
Hallo ik heb pijn aan mijn arm volgens mij is het de geïrriteerde zenuw het begint aan mijn nek en schouder tot mijn arm als ik iets optil of ermee beweeg dan doet het erg pijn wat kan ik er tegen doen.

Maria, 04-05-2014 13:31 #5
Pijn in de onderarm en hand, het is ook warm. Wat kan ik daar aan doen?

Martine, 07-01-2014 13:36 #4
Hallo, ben onlangs aan beide armen geopereerd van tennis ellebogen maar de rechter kant doet nog enorm veel pijn aan de boven arm. is ondertussen 6 weken geleden hoe kan dat?mijn linkerkant is nog maar 3 weken gedaan en heb niet veel pij, n bijna niks meer. hoop dat er mij iemand info kan geven. dank u groetjes martine.

Lore, 22-05-2013 04:21 #3
Hallo, ik heb sinds gisteravond pijn aan mijn linker arm. Het begint vanaf mijn schouder en trekt door tot aan mijn hand. De meeste pijn voel ik in mijn onderarm. Precies of er iemand op zit ofzo. Als ik stil ben met de arm doet het echt pijn. Maar als ik bezig ben voel ik niks maar daarna lijkt het erger te worden. Wat zou dat zijn? En wat moet ik er tegen doen? Hoop dat iemand me kan helpen.

Gr lore

Sophia, 19-03-2013 07:22 #2
Ik ben keeper en heb gisteren getraint en na de training voelde ik mn onder armen meteen. Het doet pijn als ik druk erop wil zetten of als ik mijn arm wil draaien. Reactie infoteur, 19-03-2013
Het lijkt alsof je spieren hebt gebruikt die je langere tijd niet gebruikt hebt, klopt dat? Dit is mijn eerste gedachte omdat je de pijn aan beiden armen beschrijft.

Reinoud Kempen, 11-03-2013 14:28 #1
Kan "verzuring van het bloed" Oftewel een ontsteking(en) elders in het lichaam de oorzaak zijn van pijn aan de bovenkant van de onderarm?. Volgens mijn huisarts heb ik misschien wel artritis, omdat ik ook pijn heb aan mijn rechterheup, maar een bloedtest heeft niets opgeleverd. Nu denk ik dat een fistel bij mijn tandvlees en parodontitis en pijn aan het hart, wel eens de gevolgen zouden kunnen zijn van depressie en overbelasting door stress waardoor er onstekingen onstaan in mijn lichaam. Met wat voor soort dieet zou ik genezing kunnen ondersteunen? Is "verzuring van het bloed" wel op te lossen? of is dit slechts een onzin-praatje van alternatievelingen?

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 07-04-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!