InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in de bovenarm

Pijn in de bovenarm

Pijn in de bovenarm Pijn kan op verschillende plekken aan het lichaam gevoeld worden, bijvoorbeeld aan de arm. Er is een verschil tussen pijn in de onderarm of pijn in de bovenarm. Bij de bovenarm kan de pijn uitstralen naar bijvoorbeeld schouders of nek. Omdat de spieren van de bovenarm vaker belast worden, komen de meeste pijnklachten aan de arm ook aan de bovenarm voor. Welke oorzaken en behandelingen zijn er te benoemen?

Pijn in de bovenarm lokaliseren

Om te weten te komen waar de pijn zich bevindt, is het belangrijk om kennis te hebben van de bovenarm. De arm is onder te verdelen in twee gedeelten: de bovenarm en de onderarm. De elleboog dient hier als grens. De elleboog is een zadelgewricht dat zowel met de bovenarm als de onderarm is verbonden. De bovenarm bestaat uit het opperarmbeen dat weer verbonden is met het schouderblad. Er bevinden zich een aantal spieren in de bovenarm:
  • Elleboogspier, loopt rond de elleboog.
  • Bovenarmspier, biceps: een buigspier die zich aan de voorzijde van het ellebooggewricht bevindt. Bevindt zich op de plek waar we graag 'spierballen' zien.
  • Driehoofdige armstrekker, ook wel triceps genoemd, sterkt de onderarm. Bevindt zich bij de bovenarmspier. Wordt vaak niet getraind door mensen die de biceps trainen.
Een pees is een verbinding tussen een spier en het bot. Pezen vangen krachten op. Voorde toevoer en afvoer van bloed lopen er bloedvaten door de bovenarm. De grootste is de bovenarmslagader. Verder wordt de bovenarm omgeven door huid, die uit verschillende lagen bestaat. Aan alle dikgedrukte woorden kunnen pijnklachten ontstaan.

Pijn aan het opperarmbeen oftewel humerus

Pijn die aan het bot gevoeld wordt is meestal afkomstig van een scheur of een breuk aan het bot. Een breuk op deze plek wordt ook wel een bovenarmbreuk genoemd. Een breuk aan het opperarmbeen is te herkennen aan pijn bij het willen optillen van de arm, een vreemde stand van de arm, zwellingen rondom de breuk, soms zenuwuitval waardoor vingers of hand niet meer gebruikt kunnen worden en heel soms steekt er een stuk bot uit de huid. Een breuk ontstaat vaak door sporten of vallen.

Behandeling zal in de meeste gevallen plaats vinden met behulp van een brace. Een brace zit strak om de arm, waardoor de spieren de breuk op zijn plaats houdt. Op deze manier kan het bot goed genezen en weer vergroeien met elkaar. Vaak moet er wekelijke controle plaats vinden waarbij de brace soms aangepast moet worden. Soms is een operatie nodig waarbij een pen of een plaat gebruik wordt om de botdelen met elkaar te verankeren.

Spierpijn door scheuren, verrekken of ontstekingen

Spieren krijgen dagelijks te maken met grote krachten. Ze moeten twee botten ten opzichte van elkaar buigen of strekken. Door een ongeval kunnen spieren verrekken of scheuren. Een spierverrekking is te herkennen door een pijn die optreedt bij inspanning en over de gehele lengte van de spier te voelen is. Een scheur in de spier is meestal goed aan te wijzen en gaat gepaard met een hevige felle pijn. Vaak treedt er ook een bloeduitstorting op (grote blauwe plek).

Een scheur in de spier herstelt door dat er nieuwe fibrinevezeltjes gevormd worden. Wie te snel de spier weer gaat belasten, zorgt ervoor dat deze nieuw vezeltjes weer afbreken. Dit komt omdat de nieuwe vezeltjes nog zeer broos zijn in het begin. Na enige dagen zijn ze al steviger. Het is aan te raden om zeker vijf dagen geen kracht op de gescheurde spier te zetten. Daarna kan het gebruik weer langzaam opgebouwd worden.

Een verrekte spier heeft wel nog kracht maar doet vooral pijn. Met enige dagen rust is de spier weer normaal te gebruiken. Tegen de pijn kan een lichte pijnstilling zoals paracetamol ingenomen worden.

Een spierontsteking komt niet vaak voor. Vaak is de oorzaak een bacterie, een virus, een worm of een auto-immuunziekte. Er ontstaat pijn in de spieren en krachtverlies van de spier. Later kunnen gewrichten en organen ook ontstoken raken. Koorts en zwellingen treden soms ook op. Bij een infectie kan antibiotica de infectie terugdringen. Veel rust bevordert het herstel. Belangrijk is wel om tussendoor te blijven bewegen om te voorkomen dat de spieren teveel afzwakken en verkleinen.

Pezen: peesontsteking of scheur in de pees

Een peesontsteking komt vaker voor dan een spierontsteking. Vaak komt de peesontsteking voor aan de schouder, maar aan de elleboog kan ook. Er wordt pijn gevoeld op de plek waar de pees aanhecht aan het bot. Het wordt pijnlijk om de spieren te gebruiken. Er is ook drukpijn aanwezig. Vaak ontstaat een peesontsteking door sporten of werk, soms ook door een val. Met rust en een ontstekingsremmende pijnstiller zijn de meeste peesontsteking te genezen. Soms is fysiotherapie nodig.

Een scheur in de pees ontstaat vaak na een trauma of een val. Er is sprake van pijn en krachtverlies. Bij bewegen verergeren de klachten. Vooral mensen met een hogere leeftijd krijgen vaker te make met een peesscheur. Een acute scheur kan operatief behandeld worden. Een chronische peesscheur wordt vaak niet behandeld, echter zullen de klachten meestal wel verergeren. Een operatie is dan alsnog nodig.

Bloedvaten en huid

Pijn aan de huid is meestal goed zichtbaar van buitenaf en kan veroorzaakt worden door eczeem, extreem droge huid of andere huidziekten, een fistel, een wrat, een puist of andere huidaandoeningen. De behandeling hangt af van de klachten. Een dermatoloog is gespecialiseerd in huidklachten.

Een ontstoken bloedvat kan veroorzaakt worden door bacteriën, schimmels of virussen. Vaak ontstaan er onderhuidse bloedinkjes, te zien als roodpaarse puntjes aan de huid. Er kan ook pijn in de gewrichten ontstaan. De patiënt kan zich moe en slap voelen en heeft soms koorts. Bij ernstige klachten kan behandeld worden met medicijnen.
Gerelateerde artikelen
Spierpijn in de schouder behandelenSpierpijn in de schouder behandelenSpierpijn in de schouder kan verschillende oorzaken hebben, om er van af te komen zul je de oorzaak moeten vaststellen e…
De klachten en symptomen van een slijmbeursontstekingDe klachten en symptomen van een slijmbeursontstekingEen slijmbeursontsteking is een klacht die regelmatig voorkomt. Deze ontsteking kan veel ongemak en pijn geven. Maar wat…
Peesontsteking schouder: symptomen, behandeling (injectie)Peesontsteking schouder: symptomen, behandeling (injectie)Peesontsteking schouder kan behoorlijk invaliderend zijn. Wat zijn de symptomen van een peesontsteking in de schouder en…
Spierpijn in de onderarmSpierpijn in de onderarmDe onderarm is het gedeelte tussen de elleboog en de pols. Vaak komt spierpijn in de bovenarm voor maar kan ook in de on…
Artrose in de schouder: symptomen en behandelingArtrose in de schouder: symptomen en behandelingArtrose is een reumatische aandoening, waarbij niet alleen het gewrichtskraakbeen in kwaliteit achteruitgaat, maar ook d…
Bronnen en referenties
  • http://www.lupus-medischepraktijk.nl/lmp_25.htm

Reageer op het artikel "Pijn in de bovenarm"

Reacties

G. V. D. Plaat, 26-01-2019 13:37 #13
Gooide 2 weken geleden een stuk hout weg, toen schoot het in mijn bovenarm, nu 2 weken later heb ik er toch best nog veel last van, zeker met jas aantrekken of mijn arm omhoog brengen. vraag me af of het een spierscheuring is.

Jolien, 20-02-2018 10:11 #12
Ik heb al een poosje last van mijn bovenarm. Hij is op verschillende plaatsen dik. Wat moet ik hier aan doen?

Joke Karel, 31-08-2017 16:15 #11
Goedemiddag. Een door de huisarts geconstateerd scheurtje in mijn bovenarm doet, na zoveel mogelijk rust, na 10 weken nog steeds erg zeer. Wat kan ik daar nog aan doen?

A. Knipscheer, 25-04-2017 22:50 #10
Hele bruikbare verklaringen en tips ter verbetering!

Fer, 06-04-2017 20:06 #9
Bij werk niet zo veel last, als ik ga liggen gaat mijn arm beginnend bij spierbal pijn te doen, ga ik zitten gaat het over. Iets omhoog tillen doet ook pijn soms in schouder, maar meest in spierbal.

A. de Groot -. van der Keur, 27-02-2017 20:32 #8
Vorming maagzuur geeft onmiddellijk pijn in de bovenarm. Regelmatig slik ik Rennies en dat lost het maagzuur op. Dat moet ik wel dagelijks doen, want dan verdwijnt ook de pijn in mijn bovenarm. Mijn huisarts zegt dat, doordat de maag en het hart in dezelfde regio zitten, de verhoogde maagzuurvorming mogelijk de pijn in de bovenarm tot gevolg heeft. De pijn in de bovenarm straalt iets uit naar de schouder. Hartslag is waarneembaar goed. Bloeddruk was op het moment van mijn bezoek aan de huisarts ook goed. Toch maak ik mij wat zorgen. Intussen 250mg Acetosal geslikt om het bloed wat te verdunnen.

Danny, 06-05-2016 21:30 #7
Heb sinds mijn 12de al af en toe last van mijn rechter boven arm (intussen al 15 jaar geleden )
En nu meer dan een jaar goed veel last van.stekende pijn op schaal gezien rond de 7 8
Diverse pijnstillers. ontsteking remmen.en spuiten gehad maar niks help
Heb ook egho en mri scan gehad.
Ben dat ik 12 was een bijna uit een boom gevallen en met die arm de op gevangen en 6 jaar geleden een kneuzing in de onder rug gehad
Iemand een idee wat kan zijn

Micky de Beurs, 25-01-2016 12:01 #6
Ik heb al 2 maanden pijn in mijn bovenarm. Tussen de elleboog en schouder. (Niets bijzonders gedaan). Wat kan dit zijn?

Bert, 24-01-2016 20:00 #5
Heb pijn in elleboog streek, infuus in arm gehad voor onderzoek daarna infuus er uitgehaald maar omdat ik bloedverdunners gebruik hebben ze mijn bovenarm afgeknepen ongeveer 20 minuten. Daarna hevige pijn, kan mijn arm niet meer omhoog krijgen en zelfs niet strekken. Ik heb ooit een spier scheuring gehad, dit is het zelfde gevoel.

Miep Dekker, 08-10-2015 14:54 #4
Ik heb toen mijn fiets bijna viel met het afstappen een onverwachtse en zeer snelle beweging gemaakt om deze op te vangen. Ik kan nu mijn arm niet meer omhoog krijgen en ook b.v de auto niet goed in de achteruit krijgen. Kan ik hier oefeningen voor doen? Graag uw reactie. Met vriendelijke groet Miep Dekker

Ruth Noll, 15-05-2015 14:39 #3
Pijn in mijn 'tweehoofdige armbuigspier', de pijn komt op en gaat weer weg. Nu ben ik bang voor een aneurysma in mijn arm ader. Kan dit? Moet ik hiermee naar de dokter?
Vr. gr.

Carin Vlasveld, 10-02-2015 08:21 #2
Na 7 weken geleden op de bovenarm te zijn gevallen heb ik nog best veel last in mijn linkerbovenarm.
5 weken heb ik ontstekingsremmers geslikt en ook 1 maal een injectie gekregen. toch kan ik niet zeggen dat de peesontsteking/tendinitus opgelost is. wat kan ik nu het beste doen ter minimalisering v.d. klachten?

H. van Houtum, 27-02-2014 09:12 #1
Bij het opslaan met tennis heb ik last van mijn bovenarm gekregen is hier iets aan te doen?

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 11-11-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 13
Medische informatie…
Schrijf mee!