InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Spierpijn in de schouder behandelen

Spierpijn in de schouder behandelen

Spierpijn in de schouder behandelen Spierpijn in de schouder kan verschillende oorzaken hebben, om er van af te komen zul je de oorzaak moeten vaststellen en de onderstaande tips volgen.

Spierpijn in de schouder behandelen

De juiste behandeling van de schouder spierpijn hangt meestal af van het soort pijn en de mogelijke oorzaak van de pijn. Lichamelijke oefening of juist rust kan de schouder spierpijn verlichten, maar dit is niet altijd het geval. Het verstandigste bij spierpijn in de schouder is om eerst een huisarts te bezoeken om de diagnose te stellen. Meestal heeft een huisarts ook enkele voorstellen hoe je van die pijn af kunt komen,

Oorzaken van schouder spierpijn

Schouder spierpijn kan het gevolg zijn van fysieke activiteiten , zoals het buitensporig gebruik maken van een reeds zwakke spier. Er zijn ook gevallen waarin een dergelijke pijn wijst op een genetische aandoening. Sommige medische professionals linken schouder spierpijn aan emotionele problemen, waardoor de potentiële behandelingen een afgeleide zijn van psychologische methoden.

Een deltoide spier

De schouder spier is een deltoide spier die zich rond de schouder botten bevind. Een deltoïde spier bestaat uit drie delen: voor, achter, midden en hoofd. Afhankelijk van de aard van de schouder spierpijn, kan de oorzaak liggen bij een van de drie delen van de spier. De spier wordt namelijk vanuit meerdere punten door de hersenen bestuurd. Dit is afhankelijk in welke richting je de arm of schouder wil bewegen. Als de schouder spierpijn langer dan drie dagen aanhoudt, is het verstandig om een afspraak bij een huisarts te maken.

Symptomen van schouder spierpijn

  • Het onvermogen je arm op te tillen
  • Een gezwollen schouder
  • Een pijnlijk gevoel bij beweging van de schouder
  • Een zwelling van de arm
  • Een stijf gevoel in de schouder
  • Een constante pijn in de schouder
  • Pijn bij het bewegen van de arm

Schouder laten rusten of juist blijven bewegen

Veel behandelingen kunt u zelf uitvoeren of in combinatie met een medische professional zoals een fysiotherapeut. Het is aanbevolen om je schouder spier te onthouden van inspannende activiteiten. Dit zorgt er voor dat de spier, indien hij ontstoken is sneller kan genezen.
Echter, het teveel laten rusten van de schouder spier kan ook problemen veroorzaken, zoals een bevroren schouder, dit kan een aanwijzing zijn van een beschadigd schoudergewricht. Uitrekken en andere oefeningen kunnen ook helpen de schouder spieren te versterken. In deze gevallen is het meestal het beste dat u de oefeningen met regelmaat uitvoert, zodat de behandeling van de schouder spier constant en uniform is. IJs en warmtebehandelingen van de schouderspier komen vaak voor, maar hun succes is afhankelijk de aard van de schouder spierpijn die u hebt

Antibiotica

Soms is schouder spierpijn het gevolg van een ontsteking. Als middel tegen deze spierpijn is antibiotica van de beste oplossing. Dit kan immers de ontsteking verwijderen. Indien dit nodig is zal de huisarts dit voorschrijven. Zodoende is het altijd verstandig om bij een aanhoudende spierpijn de huisarts te bezoeken. Ook nu is het weer verstandig om de oorzaak van de ontsteking vast te stellen. Vaak is deze oorzaak sport- of werk gerelateerd. Want als je niet weet waardoor de ontsteking ontstaan is, heb je kans dat hij weer terug komt als je antibiotica kuur is afgelopen.
© 2010 - 2018 Bastiaan271, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe kun je spierpijn voorkomen en behandelen?Spierpijn kan allerlei oorzaken hebben. Je kunt spierpijn krijgen door een spier te overbelastten of te blesseren. Ook n…
Alles wat je moet weten over spierpijnHet is gezond om regelmatig te gaan sporten. Zo blijven we fit en op gewicht. Of kunnen we zelfs de nodige kilo’s afvall…
Wat te doen tegen spierpijn?Wat te doen tegen spierpijn?Na een dag heerlijk sporten kun je de volgende dag wakker worden met een pijn in je spieren. Dit kan zelfs nog enkele da…
Welke medicijnen kun je innemen tegen spierpijn?Welke medicijnen kun je innemen tegen spierpijn?Er zijn verschillende hulpmiddelen die je kunt nemen tegen spierpijn. Dit kunnen natuurlijke of synthetische middelen zi…
Alles over spierpijn: het kan een signaal zijnAlles over spierpijn vind je hier. Want spierpijn hebben is geen pretje. Het belemmert mensen in hun dagelijkse gang van…

Reageer op het artikel "Spierpijn in de schouder behandelen"

Reacties

Bo, 22-11-2016 21:06 #6
Hallo,

Ik heb sinds een week erg veel last van mijn schouder. Als ik op mijn rechter schouder leun doet het heel erg veel pijn. Dus ik slaap slecht en ik heb moeite met zitten. Als ik eenmaal zit op een goede manier doet het geen zeer. Maar als ik mijn arm terug leg dan krijg ik zeer pijnlijke steken en het lijkt als of er ergens heel erg veel druk op gezet wordt. Vaak gaat het door naar mijn nek. Kan iemand mij vertellen wat ik heb en of het over gaat want het doet echt ontzettend veel pijn.

De Ryck Gwendoline, 16-09-2015 08:57 #5
Beste,
reeds 1jaar en 5 maand heb ik last van schouderpijn na het uitvoeren van een zware fysieke inspanning (moet wel zeggen dat ik hervallen ben want heb reeds 5jaar geleden hier ook een jaar mee gesukkeld en lang te bed gelegen) deze keer echter blijft de zeurende pijn aanhouden aan trapeziumspier.ik volg Roptrotherapie en verzorg mezelf met triggerpointbal tegen een muur.het meeste heb ik last tijdens autorijden
Wat kan een mens nog meer doen?
Gr gwen

G. Reurink, 21-07-2013 20:08 #4
Mijn partner heeft al 2 maanden een zeer pijnlijke schouder. Hij dacht zelf aan een slijmbeurs maar volgens de huisarts heeft het te maken met de aanhechting van de
spieren. En volgens haar is daar niets aan te doen. Geen medicijn. Geen fysio of iets in die richting. Het moet volgens haar van zelf overgaan. Maar de pijn blijft en dat veranderd niet. Hopelijk hebt U nog een oplossing voor dit probleem. Met vriendelijke groet van Ger Reurink.

Cedric, 17-12-2012 05:24 #3
Ik heb sinds 3 weken last van pijn voorraan in de schouder. Dit is het gevolg van één slechte houding tijdens het snookeren (arm die op de tafel gestrekt moet liggen).
Ik heb hier ook last van bij het berijden van de auto (sturen). Zou dit een scheur kunnen zijn?

J. L. M. Mol, 26-12-2011 11:12 #2
Inige tijd al pijn in de schouder, bij liggen op bed.
Wat kan ik daar aan doen.
Graag reatie.

M. van der Scheer, 12-09-2010 12:08 #1
Hallo, ik heb al een poos last van schouderklachten. Nu wil mijn fysiotherapeut beginnen met behandelen en geeft aan dat hij de spier of pees eerst kapot moet gaan maken, zodat deze sneller kan herstellen. Wie heeft hier ook ervaring mee?

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 01-02-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!