InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe kun je spierpijn voorkomen en behandelen?

Hoe kun je spierpijn voorkomen en behandelen?

Spierpijn kan allerlei oorzaken hebben. Je kunt spierpijn krijgen door een spier te overbelastten of te blesseren. Ook na een zware training kun je spierpijn krijgen. Je kunt ook last van je spieren krijgen door de kou, oververmoeidheid, of een bepaalde aandoening.

Spierpijn

Spierpijn is niet altijd hetzelfde. De symptomen van spierpijn kunnen erg van mekaar verschillen. Rugpijn is bijvoorbeeld helemaal anders dan spierpijn in de benen. Ze moeten ook anders behandeld worden. Er moet ook onderscheid gemaakt worden tussen verschillende categorieën spierpijn.

Dat wil zeggen dat een kneuzing of een verstuiking ook onder spierpijn kan vallen, maar de behandeling kan hierbij anders zijn. Een blessure dien je ook anders te behandelen dan spierpijn die vanzelf opspringt. Maar zoals het gezegde gaat. 'Beter voorkomen dan genezen.

Voorkomen van spierpijn

Er zijn een hoop voorzorgmaatregelen die je kunt nemen om de meeste vormen van spierpijn te voorkomen:
  • Beweging is erg belangrijk.
  • Aangepaste fitnessoefeningen voor beginners.
  • Zwaardere fitnessoefeningen voor gevorderde.
  • Buig altijd je rug mooi recht.
  • Als je vaak stilstaat, buig na lichtjes door je knieën.
  • Als je moe bent, laat je spieren dan rusten.
  • Zorg altijd voor een goede werkhouding tijdens het werken.
  • Neem regelmatig een warm bad.
  • Laat je spieren masseren, indien mogelijk.
  • Als je zwaar werk verricht, zorg dan voor aangepaste, beschermende kledij.

Snelcursus: behandelen van spierpijn

Spierpijn

Bij gewone spierpijn is het belangrijk dat de getroffen spieren altijd warm blijven. Hiervoor zijn heleboel manieren voor. Neem vaak een warm bad, dit ontspant de spier waardoor het minder pijn gaat doen. Massage is zeker aangeraden indien dit mogelijk is. Bij directe spierpijn moet je een warmtepakket op de spier leggen. Ook is het belangrijk dat de spier constant op een lichte manier in beweging wordt gehouden. Natuurlijk is rust een van de beste geneesmiddelen.

Een blessure

Bij een sportblessure, kneuzing, verstuiking of verstijving, is het belangrijk dat het getroffen deel direct wordt afgekoeld met ijs. Leg het lichaamsdeel zoveel mogelijk omhoog, om te voorkomen dat er teveel bloed in stroomt waardoor het nog meer op gaat zwellen Neem hiernaast meer rust dan normaal. Om de pijn verder te verzachten kun je eventueel nog een paracetamol of andere pijnstiller nemen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe kun je spierpijn voorkomen en behandelen?"

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 23-06-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!