InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Welke medicijnen kun je innemen tegen spierpijn?

Welke medicijnen kun je innemen tegen spierpijn?

Welke medicijnen kun je innemen tegen spierpijn? Er zijn verschillende hulpmiddelen die je kunt nemen tegen spierpijn. Dit kunnen natuurlijke of synthetische middelen zijn. Hoewel natuurlijke middelen beter zijn, werken synthetische geneesmiddelen meestal krachtiger. Je kunt ook gaan voor een geneesmiddel tegen spierpijn op natuurlijke basis.

Medische behandeling tegen spierpijn

Onder medische behandeling tegen spierpijn, verstaan we niet alleen het gebruik van synthetische middelen. Ook natuurlijke producten kunnen gebruik worden tegen het behandelen van spierpijn. Men moet ook rekening houden met welke spierpijn je hier te maken hebt. Is dit spierpijn, verstijving, kneuzing of misschien een verstuiking?

Het belangrijkste is in ieder geval dat de spier goed doorbloed wordt. Deze geneesmiddelen hebben ook meestal als functie om de spier te verwarmen. Dit kan op allerlei manieren. Door het gebruik van synthetische geneesmiddelen, of natuurlijke zalven of tijgerbalsem. Je kunt naast deze geneesmiddelen ook pijnverzachtende middelen nemen zoals dafalgan, een krachtige werking van paracetamol.

Wanneer de spierpijn erg pijnlijk is of wanneer je en chronische spieraandoening hebt, kun je eventueel je spierpijn op professioneel niveau laten behandelen. Dit wordt gedaan door middel van een infrarood behandeling. Het is hierbij wel belangrijk dat je geen andere middelen tegen spierpijn gebruik, dan diegene die de dokter voorschrijft. Aders kun je last krijgen van huidirritaties.

Natuurlijk geneesmiddeltje

Ge liggen. Dit zal een grote hulp voor je rug zijn. Het eerste wat je moet doen in geval van acute rugpijn, is even op je bed gaan liggen. Hierbij is het belangrijk de minste lichamelijke inspanning te leveren. Wanneer je acute rugpijn krijgt, is het belangrijk om een paar dagen rustig aan te doen.

Pas op met pijnstillers

Je kunt pijnstillers gebruiken tijdens je behandeling, maar het is wel aangeraden om er goed mee op te passen. Sommige geneesmiddelen tegen spierpijn gaan niet goed samen met pijnstillende middelen.

Alternatief voor pijnstillers

Rugpijn gaat vaak gepaard met een ontsteking in de streek rond de pijnlijke plek. Eenvoudige geneesmiddelen als aspirine en ibuprofen kunnen dit verhelpen en werken vaak zelfs bij erge ontstekingen. De pijn zal waarschijnlijk niet helemaal over gaan, maar het zal toch wel helpen. Pijnstillers zoals paracetamol zijn minder goed bijerge vormen van rugpijn. Het is daarom dat je moet oppassen voor pijnstillers. Paracetamol is geen ontstekingremmend middel. Hoewel het de pijn verzacht, geneest het niet de ontsteking in de rug. Hierdoor loop je risico dat het nog erger wordt.

Wanneer moet je de hulp van de dokter raadplegen

Het is belangrijk om te weten waar de spierpijn vandaan komt. Spierpijn is dan ook een signaal van het lichaam dat je verteld dat er iets mis is. Het is aangeraden om naar een dokter te gaan als de spierpijn langer dan een week aanhoudt. Als je langer wacht, heb je een kans dat er een ontsteking gaat optreden. Verschillende symptomen hiervan zijn: veel pijn op de plek zelf, kramp, stijfheid en later kun je ook koorts krijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spierpijn in de schouder behandelenSpierpijn in de schouder behandelenSpierpijn in de schouder kan verschillende oorzaken hebben, om er van af te komen zul je de oorzaak moeten vaststellen e…
Medicijnen: Spier- en gewrichtspijn – behandelingMedicijnen: Spier- en gewrichtspijn – behandelingSpier- en gewrichtspijn zijn meestal niet ernstig. Spierpijn ontstaat door overbelasting van de spieren waarbij afvalsto…
Alles wat je moet weten over spierpijnHet is gezond om regelmatig te gaan sporten. Zo blijven we fit en op gewicht. Of kunnen we zelfs de nodige kilo’s afvall…
Wat te doen tegen spierpijn?Wat te doen tegen spierpijn?Na een dag heerlijk sporten kun je de volgende dag wakker worden met een pijn in je spieren. Dit kan zelfs nog enkele da…
Generische geneesmiddelen: goedkoper maar evenwaardig!Generische geneesmiddelen: goedkoper maar evenwaardig!Steeds meer geneesmiddelen hebben nu ook een generische variant: ze worden de “witte producten” van de geneesmiddelenmar…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Welke medicijnen kun je innemen tegen spierpijn?"

Reactie

Ben D'heer, 26-09-2013 11:01 #1
Is het mogelijk dat de spierontstekingspijn in de schouder tijdelijk kan verbeteren met coldpacks?

Infoteur: Koningaap
Gepubliceerd: 19-03-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!