InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bronchitis: hoe pak je dat aan?

Bronchitis: hoe pak je dat aan?

Bronchitis: hoe pak je dat aan? Bronchitis is dikwijls iets heel erg lastig. Het begint met een kriebel achter in de keel. Dan loopt dit door naar je borstkas, en kun je soms niet meer stoppen met hoesten. Meestal wordt deze aandoening veroorzaakt door een virus, hierbij haalt antibiotica dus niet veel uit. Een acute bronchitis gaat meestal na een week of twee vanzelf over. Er zijn wel dingen die je kunt doen om het genezingsproces te versnellen, en het minder pijnlijk te maken.

Verminder met roken

Hoewel het voor de meeste rokers niet gemakkelijk is, is de grootste ooraak van chronische bronchitis roken, en is het belangrijk dat je voorlopig niet meer rookt, vooral bij chronische bronchitis. Voor lange rokers is er een kans dat sommige schade niet meer hersteld kan worden, maar hoe minder jaren je gerookt hebt, hoe meer kans op een volledig herstel.

Drink veel warme dranken

Als je veel drinkt wordt het slijm dunner waardoor het makkelijker naar boven komt. Ook zorgt de warme lucht dat het slijm uit je sinussen komt. Hierdoor krijg je meer slijm uit je keel, zonder heel hard te moeten hoesten. Vermijd van deze dranken wel cafeïne of alcohol. Door de vochtafdrijvende eigenschappen, verlies je meer vocht. Het is belangrijk om zoveel mogelijk te drinken. Naast drinken is het ook belangrijk dat je meer eiwitten naar binnen krijgt. Eiwitten kunnen je helpen om het beschadigd weefsel terug op te bouwen.

Stomen

Bij bronchitis wordt er vaak gestoomd. Dit is een heel effectieve manier om de luchtwegen zuiver te maken. Hierbij wordt meestal een kom gebruikt die men vult met kokend water. Hierbij ga je dan boven hangen met een handdoek over je hoofd. Het is dan de bedoeling dat je de warme stoom inademt.

Het is erg aangeraden middelen erin te doen zoals, munt of eucalyptus. Hierdoor komen je slijmen in je keel nog sneller los. Vertrouw echter niet teveel op synthetische slijmoplossende geneesmiddelen. Het beste is nog altijd zoveel mogelijk warme dranken drinken.

Luister naar je hoest

hoest je teveel of te weinig slijm op? Als je veel slijm ophoest, moet je niet proberen om dit te onderdrukken, want voor je longen is dit een manier om het slijm naar buiten te werken. Als je maar geen slijm ophoest, probeer dan niet teveel te hoestten. Droge hoest kan snel de luchtwegen en de longen verder beschadigingen.

Rust

Ook bij bronchitis heb je veel rust nodig. Je longen hebben het zwaar te verduren, zorg dat je tijdens deze periode minstens 8, en liever 9 uur rust haalt. Probeer ook je slaapritme vast te houden, zodat je lichaam niet teveel moet wennen aan andere dingen, maat het zich verder kan concentreren op het bestrijden van je bronchitis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De hoestende hond, wat veroorzaakt het kuchen?De hoestende hond, wat veroorzaakt het kuchen?Het gebeurt niet vaak dat honden hoesten. Wanneer dat wel het geval is wordt het kuchen meestal veroorzaakt door een vir…
Luchtwegproblemen bij paardenChronische luchtwegproblemen, is een veelvoorkomend probleem bij paarden. Wat is bronchitis? Wat is astma? Wat is dampig…
Acute bronchitis symptomen: piepende ademhaling, benauwdheidAcute bronchitis symptomen: piepende ademhaling, benauwdheidEen piepende ademhaling, reutelende ademhaling en benauwdheid zijn klachten die wijzen op acute bronchitis. Acute bronch…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bronchitis: hoe pak je dat aan?"

Reacties

P. Dalebout, 18-07-2015 21:28 #4
Voor het bestrijden van mijn bronchitis gebruik ik Spriva en een Foster pufje op voorschrift van de longarts.
Ik heb voldoende lucht om te sporten te fietsen etc.
Mijn probleem is het piepen en reutelen van mijn adem terwijl ik weinig moet hoesten en weinig slijm ophoest
Wie heeft een oplossing voor mijn reutelende adem.

Piet Dalebout

Enar, 08-06-2015 10:45 #3
Ik ben een kind van 11 jaar en ik heb ook bronchitis. Helpen de bovenstaande middelen ook voor kinderen?

Frank Adriaens, 14-05-2014 13:25 #2
Hallo, mag ik dan wel naar de sauna?

Groetjes Frank

P. Huizinga, 17-05-2012 17:33 #1
Ik kan mijn slijm niet meer weghoesten, het is een witte slijm, ben nu een week van het roken af. dit is de 2e keer dat ik bronchitis heb, en 3 jaar terug heb ik een zware longontsteking gehad.
Ik ben nu met de 2e kuur bezig, helpt niets, alleen de koorts is wel weg. slijm blijft komen. soms laat ik mijn hoofd lager hangen ( plat liggen ) dan mijn borst, zodat het slijm door de zwaarte kracht wat makkelijk naar mijn keel hoest. ( helpt wel )

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 19-06-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!