InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Het behandelen van sinusitus

Het behandelen van sinusitus

Het behandelen van sinusitus Als je sinusitis hebt, lijkt het net of je de symptomen van zware verkoudheid hebt. Je krijgt een bepaalde druk op je gezicht, en deze doet constant pijn. Bij de apotheker hebben ze verschillende producten om deze kwaal te verbeteren, maar dit is meestal niet direct nodig. Je kunt sinusitis ook op natuurlijke wijze genezen. Het beste kun je natuurlijk preventief ingrijpen.

De stoomtechniek

Je kunt je sinussen op verschillende manieren vrijmaken met stoom. Je kunt een lange, warme douche nemen. De hete dampen zullen je goed. Probeer deze dampen zoveel mogelijk in te ademen. Een andere nog betere manier om je sinussen vrij te maken is met een kom met kokend water. Steek je hoofd erboven, en doe een handdoek op je hoofd, zodat er geen stoom kan ontsnappen. Adem alle dampen goed in.

Je kunt er ook een beetje eucalyptusolie bijvoegen. Dit versterkt het effect. Als je geen eucalyptus hebt, kun je menthol gebruiken als alternatief. Probeer het zo lang mogelijk vol te houden boven de hete kom. Ververs het water indien nodig, of giet er meer kokend water bij als er geen stoom meer komt.

Andere alternatieven voor je sinussen vrij te houden

Er zijn hier verschillende alternatieven voor, maar ze zijn wel iets sterker.

Mierikswortel en citroen

Mierikswortel is erg goed voor je sinussen te zuiveren. Neem een mierikswortel, rasp deze beetje bij beetje af, tot je genoeg hebt om een grote theelepel te vullen. Pak dan een glas en stop de mierikswortel erin. Voeg hierbij een theelepel citroen bij. Neem zo een glaasje in de ochtend, en in de avond. Mierikswortel kan een gelijkaardig effect hebben als knoflook, je ogen gaan er dus van tranen.

Pepers

Pepers kunnen ook gebruikt worden voor het zuiveren van je sinussen. De stof die in pepers zit, helpt bij het afvoeren van slijm. Het is hierbij wel belangrijk dat je sterke pepers gebruikt, dus je moet er tegen kunnen. Gebruik bij voorkeur Spaanse pepers. Als je deze niet in huis hebt, kun je eventueel cayennepeper gebruiken. Je voelt het meestal direct werken.

Knoflook

Knoflook kan gebruikt worden bij het genezen van sinusitis. Het helpt niet zo effectief om de slijm te verwijderen als bovenstaande middeltjes, maar ze helpen bij iets belangrijker, namelijk het tegengaan en genezen van infecties. Dit komt omdat knoflook antibacteriële stoffen bevat. Knoflook kun je in een oogdruppelaar doen, en er water bijvoegen. Laat het even met elkaar vermengen, en spuit een paar druppeltjes 's ochtends en 's avonds in elk neusgat.

Preventief ingrijpen

Er zijn verschillende dingen die het genezingsproces hinderen, of langer kunnen laten duren. Dit gaat vooral over 3 dingen.
  • Vermijd rokerige ruimtes
  • Matig je alcoholgebruik
  • Pas om met zwemmen bij hoog chloorgehalte
Gerelateerde artikelen
Verkoudheid genezenVerkoudheid genezenVerkoudheid is een infectie van neus en keel die veroorzaakt kan worden door meer dan 200 verschillende zeer besmettelij…
Tips tegen verkoudheidVerkoudheid is een onschuldige ziekte die vanzelf overgaat. Toch kan het erg vervelend zijn. Je hebt voortdurend een loo…
Aandoeningen: verkoudheidVerkoudheid, het is een aandoening waar iedereen wel een last van heeft. De een heeft er vaker last van dan de ander, so…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay

Reageer op het artikel "Het behandelen van sinusitus"

Reacties

A. Berendsen, 04-11-2015 07:31 #2
Bij preventief mis ik een (voor mij en inmiddels helaas ook veel anderen) het voorkomen van plaatsen met airco.
Ik zal mij inmiddels moeten omscholen om niet nog langer door mijn werk ziek te zijn.
Airco is m.i. Een groot probleem waar arbo e.d. niets mee doen. Net zoals rookvrije ruimten zou er ook aircovrij geleefd moeten kunnen worden.

Frans, 19-03-2013 20:58 #1
Hallo,

Ben altijd al gevoelig geweest voor sinusitus, ook dit weekend weer, dan gebruik ik een goed middel. wrijf je voorhoofd in met goudsbloemzalf, en leg daar direct een compres op met zweedse kruiden. Plastick folie eromheen binden en alles 4 uur laten trekken.
2 x per dag.Voor het slapen gaan nog eens herhalen en de gehele nacht laten zitten.Werkt supergoed, ook neus spoelen met zoutwater voor sinustus.na' 2 dagen ben je er van af.

Infoteur: Koningaap
Gepubliceerd: 22-03-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!