InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Winderigheid: oorzaken, behandeling

Winderigheid: oorzaken, behandeling

Winderigheid: oorzaken, behandeling Winden laten doet iedereen, ongeveer 15 tot 25 keer per dag en dit is normaal. Vervelend wordt het echter als u veel meer winden moet laten en uzelf, en de omgeving er last van heeft. Winderigheid kan wijzen op een lichamelijke aandoening, maar vaak is er door u zelf wel het één en ander tegen te doen, bijvoorbeeld door bepaalde voedingsstoffen achterwege te laten. Hebt u veel andere klachten naast de winderigheid, dan kan een bezoek aan de huisarts verstandig zijn. Tijdens het verteren van het voedsel, in het spijsverteringskanaal, wordt veel lucht gevormd. Bijna alles wordt door het lichaam zelf afgevoerd, doordat het in het bloed wordt opgenomen en via de longen wordt uitgescheiden. Wat in de darmen achterblijft, verlaat het lichaam als wind, en dit gebeurt bij iedereen dus minstens 15 keer per dag, soms zonder dat we er zelf echt erg in hebben.

Factoren die winderigheid veroorzaken

Er zijn bepaalde ziekten, maar ook gewoontes, die winderigheid en ook boeren en een opgeblazen gevoel in de hand helpen. Enkele factoren die we kennen zijn;
  • Ouder worden; hoe ouder je wordt, hoe meer kans je hebt op het krijgen van uitstulpingen in de darmen ( diverticulose, diverticulitis). In de uitstulpingen kunnen zich bacteriën ophopen, die koolhydraten omzetten in grote hoeveelheden gist, waardoor gas ontstaat. Ook worden voedingsmiddelen minder goed verteerd, doordat er minder spijsverteringssappen worden aangemaakt. Doordat spieren rond de anus slapper worden, is het ook moeilijker of onmogelijk om winden op te houden.
  • Lucht inslikken; bij het kauwen op kauwgom wordt vaak veel lucht ingeslikt. Met te snel en te grote brokken eten doorslikken komt ook vaak teveel lucht in de maag terecht. Eten met veel koolhydraten zorgt voor veel aanmaak van gas. Koolhydraten worden slecht verteerd door de dunne darm, zodat onverteerd eten in de dikke darm terecht komt. Daar ontstaat door de vorming van gist veel gas. Hetzelfde geldt overigens voor producten die zijn gezoet met sorbitol of fructose, stoffen die veel voorkomen in light producten. In de dunnen darm kunnen deze stoffen niet worden afgebroken.
  • Bepaalde voedingsstoffen verhogen de vorming van gas in het spijsverteringskanaal, als koolsoorten, koolzuurhoudende dranken, uien, bonen, opgeklopt eiwit, bavarois.
  • Weinig bewegen; bij slappe buikspieren hebben de darmen alle ruimte om uit te zetten en lucht te bevatten.
  • Stress kan er ongemerkt voor zorgen dat je door een verkeerde ademhaling veel lucht inslikt.
  • Medicijn gebruik kan zorgen voor extra gasvorming. Enkele voorbeelden zijn ascarbose en lactulose, die beiden onverteerbare koolhydraten bevatten.
  • Na een bevalling is het door slapte van de bekkenbodem spieren moeilijker om winden op te houden.
  • Ziekte van Crohn kan voor winderigheid zorgen.
  • Lactose intolerantie kan de productie van gas veroorzaken.
  • Prikkelbare darmsyndroom veroorzaakt o.a. ook voor meer gasvorming.
  • Obstipatie, het gas hoopt zich op achter vastzittende ontlasting.

Wat kun je zelf doen tegen winderigheid?

  • Meer vis eten i.p.v. rood vlees
  • Rustig eten, niet schrokken
  • Bij lactose- intolerantie melk vervangen door sojadranken
  • Kruiden gebruiken die de darmen kunnen kalmeren als anijs, kamille, citroenmelisse, venkel, peterselie, pepermunt, rozemarijn, groene munt.
  • Probeer geen lucht in te slikken, stop met kauwgom kauwen.
  • Pak stressklachten aan
  • Zorg voor meer lichaamsbeweging
  • Vermijdt etenswaren die bekent zijn om hun gasvorming, als uien, bonen, gist en suiker
  • Eet gevarieerd en neem gezonde dingen, dit is bevorderlijk voor een goede spijsvertering.

Naar de huisarts met winderigheid?

Boeren, winden laten en een opgeblazen gevoel zijn vervelend, maar geen reden om naar de arts te gaan. Heeft u er echter andere klachten bij als buikpijn, andere ontlasting, bloed bij de ontlasting, afvallen zonder reden ga dan naar de huisarts voor verder onderzoek.
Gerelateerde artikelen
Behandeling van winderigheid/flatulentieJe bent in gezelschap en voelt een wind opkomen. Je geneert je, want het is alweer de zoveelste keer. Wat kun je tegen w…
Last van winderigheidWinden laten is een normaal verschijnsel dat bij iedereen voorkomt. Gemiddeld laat een persoon 10 tot 20 winden per dag.…
Winderigheid: verschijnselen, oorzaken, voorkomenWinderigheid: verschijnselen, oorzaken, voorkomenAls je bepaalde gerechten hebt gegeten zoals uiensoep of een gerecht met bonen dan vind je het niet vreemd als je de vol…
Winderigheid hinderlijk en onwelriekend probleemWinderigheid hinderlijk en onwelriekend probleemHoewel een mens gemiddeld minstens zo'n 15 scheten per dag laat, kan winderigheid soms nog erger vormen aannemen. En een…
Winderigheid en zelfzorgmiddelenWinderigheid en zelfzorgmiddelenWanneer spreken we van overmatige winderigheid? Uit welke darmgassen bestaat een windje en hoe ontstaat het geluid van z…
Bronnen en referenties
  • www.dokterdokter.nl
  • Boek Gezondheid & lifestyle door Dr Stoppard geschreven

Reageer op het artikel "Winderigheid: oorzaken, behandeling"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 23-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!