InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Flatulentie of winderigheid: oorzaken, behandeling & tips

Flatulentie of winderigheid: oorzaken, behandeling & tips

Flatulentie of winderigheid: oorzaken, behandeling & tips Het laten van scheten of winden is voor sommigen een handeling die met heel wat humor gepaard gaat. Maar voor wie last heeft van overdreven gasvorming in de darmen (en voor zijn omgeving) is dit minder leuk. In dat geval spreekt men van winderigheid of fatulentie. Flatulentie is vaak het gevolg van je voedingspatroon maar kan ook met bepaalde aandoeningen gepaard gaan. Je kan winderigheid verminderen door bepaald voedsel niet te eten. Ook het innemen van supplementen om gasvorming in de buik te verminderen kunnen nuttig zijn tegen winderigheid. Wat zijn de belangrijkste oorzaken van winderigheid en welke tips kunnen helpen bij de behandeling ervan?

Flatulentie of winderigheid

Winderigheid is een fenomeen dat in het dagelijks leven best wel voor ongemak en irritatie kan zorgen. Het gaat om een aandoening waarbij je darmen opvallend veel gas produceren waardoor je vaak winden moet laten. In de volksmond spreekt men ook van "scheten" of "protten". Winderigheid is niet alleen vervelend voor wie er last van heeft, maar ook voor de personen waarmee hij samenleeft, zoals de partner of andere familieleden. Maar ook collega's op het werk of mensen uit je vriendenkring kunnen je winderigheid als erg hinderlijk gaan ervaren door sterke, onaangename geuren die het met zich meebrengt.

Veel winden laten: oorzaken

Winderigheid is de toestand waarbij door de darmen geproduceerd gas via de anus ontsnapt in de buitenlucht. De meeste mensen laten wel eens winden maar bij winderigheid komt het laten van winden vaker voor dan normaal. Vaak ligt de oorzaak van flatulentie in het voedingspatroon: wie bijvoorbeeld veel uien, look, melkproducten, kool, en aardappelen eet, maakt een grotere kans om meer winden te ontwikkelen. Mensen met een intolerantie voor lactose vallen ook vaak ten prooi aan flatulentie, net als mensen met bepaalde aandoeningen, zoals bijvoorbeeld het prikkelbaredarmsyndroom (PDS).

Voeding en winderigheid: tips

Koolhydraten en vezels

Flatulentie kan doorgaans verminderd worden door je voedingspatroon aan te passen. Enkele afwijkingen van je bestaand eetpatroon kunnen al veel soelaas bieden, zoals bijvoorbeeld het verminderen van koolhydraten. Koolhydraten zitten vooral in volkorenbrood, aardappelen, pasta en rijst. Deze producten bevatten ook veel vezels en een overvloed hiervan kan tot meer winderigheid leiden.

Groenten en fruit

Fruit en groenten zijn uiteraard heel gezond maar kunnen er ook voor zorgen dat je veel winden moet laten. Bonen, erwten, uien, kool, prei en rauwe groenten bevatten veel vitaminen maar ook veel vezels waardoor gasvorming kan toenemen. Probeer deze producten dan ook te beperken bij je maaltijden.

"Bubbels"

Frisdranken, spa rood en bier bevatten veel koolzuur ("bubbels") waardoor de gasvorming in de darmen zal toenemen. Beperk deze dranken dan ook zoveel je kan en drink vooral mineraalwater. Ook wie veel kauwgom eet, wordt aangeraden om dit te beperken zodat je minder overbodige lucht inslikt. Hierdoor wordt de kans op gasvorming en winderigheid kleiner.

Kauwen

Roken werkt flatulentie in de hand en het is dan ook aangeraden om te stoppen met roken als je een roker bent. Bovendien is het goed om regelmatige maaltijden te nemen en niet teveel tussendoor te eten. Als je eet, kauw dan goed en eet rustig waardoor je niet onnodig lucht inslikt, want dit bevordert de ontwikkeling van gas in je darmen.

Tip: slip of boxershort tegen winderigheid

Heb je vaak last van winderigheid dan kan je aanvullend gebruik maken van een speciale anti-flatulentie slip of boxershort. Dit soort ondergoed sluit nauw aan op de billen en is op een bijzondere manier ontworpen om onaangename geuren te filteren. Hierdoor worden de vervelende gevolgen van winderigheid tegengegaan en kan je je in sociale situaties alvast een stuk comfortabeler voelen.

Behandeling met supplementen

Tegen gasvorming

Winderigheid kan verminderd worden door je aan de bovenstaande tips te houden. Baat dit niet, dan kan je nog altijd advies vragen aan je arts. Eventueel kan je het eerst proberen met supplementen tegen gasvorming en winderigheid. Deze kunnen snel inwerken op het spijsverteringsstelsel waardoor je veel minder winden zal moeten laten.
Enkele voorbeelden van anti-gasvorming supplementen zijn:
  • Zantac Redugas
  • Native Remedies Gasolve

Darmbalans

Ook supplementen die de spijsvertering in het algemeen bevorderen zullen ervoor zorgen dat er minder gassen in de darmen achterblijven. Supplementen voor een betere darmbalans in het algemeen zijn positief voor een betere verwerking van het opgenomen voedsel door het spijsverteringsstelsel. Hierdoor zal je minder last hebben van winderigheid.
Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • Vitalize Darmbalans Stoelgang
  • Probiotica Darmbalans
  • Vitortho Maag & Darm Formule

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Behandeling van winderigheid/flatulentieJe bent in gezelschap en voelt een wind opkomen. Je geneert je, want het is alweer de zoveelste keer. Wat kun je tegen w…
Winderigheid: oorzaken, behandelingWinderigheid: oorzaken, behandelingWinden laten doet iedereen, ongeveer 15 tot 25 keer per dag en dit is normaal. Vervelend wordt het echter als u veel mee…
Flatulentie of winderigheidSommigen zijn er trots op en knallen er met hun scheten vrolijk op los, anderen vinden het heel normaal, maar veel mense…
Winderigheid: verschijnselen, oorzaken, voorkomenWinderigheid: verschijnselen, oorzaken, voorkomenAls je bepaalde gerechten hebt gegeten zoals uiensoep of een gerecht met bonen dan vind je het niet vreemd als je de vol…
Last van winderigheidWinden laten is een normaal verschijnsel dat bij iedereen voorkomt. Gemiddeld laat een persoon 10 tot 20 winden per dag.…
Bronnen en referenties
  • www.flatulentie.eu
  • http://www.spijsvertering.info/tips-bij-klachten/winderigheid/tips-bij-winderigheid/ (bronnen geraadpleegd op 31/05/2016).

Reageer op het artikel "Flatulentie of winderigheid: oorzaken, behandeling & tips"

Reactie

Gery Hol, 23-09-2018 06:59 #1
Bedankt voor de tips!

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 21-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Opgezette buik
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!