InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Winderigheid: verschijnselen, oorzaken, voorkomen

Winderigheid: verschijnselen, oorzaken, voorkomen

Winderigheid: verschijnselen, oorzaken, voorkomen Als je bepaalde gerechten hebt gegeten zoals uiensoep of een gerecht met bonen dan vind je het niet vreemd als je de volgende dag last hebt van winderigheid. Maar wat als je er geen verklaring voor kunt vinden, en je hebt last van overmatige winderigheid, dan wil je graag weten wat je aan de winderigheid kunt doen. Wat zijn de oorzaken van winderigheid, wanneer moet je altijd de huisarts raadplegen? Goed om te weten: er is speciaal ondergoed voor mensen die last hebben van winderigheid!

Inhoud artikel

Wat is nu precies winderigheid en wat veroorzaakt de eventuele geur

  • In het van Dale handwoordenboek wordt het omschreven als: telkens winden latend.
  • Soms verspreiden winden een ‘vieze’ geur, deze wordt veroorzaakt door darmbacteriën, deze bacteriën produceren gassen zoals waterstofsulfide. Waterstofsulfide ruikt onaangenaam, de geur wordt wel vergeleken met rotte eieren.

De omgeving

Het wordt als heel vervelend ervaren als je een windje laat terwijl er andere mensen bij zijn, men probeert vaak de schuld op iemand anders te schuiven. Er zal bijna altijd een grapje over de wind worden gemaakt. Als het je vaak overkomt en je doet het niet bewust dan kan het heel vervelend zijn en kan het als een groot probleem worden ervaren.

Hoe wordt winderigheid veroorzaakt

Om een probleem aan te pakken is het nuttig om eerst naar de mogelijke oorzaken te kijken.
Bij winderigheid is de hoeveelheid gas in het maag-darmkanaal toegenomen en het moet naar buiten, via de anus of via de mond (winden-boeren). De toegenomen hoeveelheid gas kan een opgeblazen gevoel geven.

Oorzaken van winderigheid:

  • Voedsel dat gasvorming stimuleert zoals bonen, uien, en koolsoorten.
  • Drinken dat gasvorming stimuleert zoals koolzuurhoudende drankjes, light-producten.
  • Te veel lucht happen, dit kan komen door stress maar ook door te snel voeding tot je te nemen. Je kunt bij een fysiotherapeut tips krijgen over goede ademtechnieken. Maar nog veel meer dingen kunnen leiden tot het overmatig inslikken van lucht zoals kauwen op kauwgom, roken, drinken door een rietje. Verder kan een maagaandoening de oorzaak zijn, ook als de aandoening verholpen is, kan het inslikken van lucht aanwezig blijven, het is dan een gewoonte geworden.
  • Eetgewoontes als slecht kauwen, te snel eten of eenzijdig eten kunnen ook leiden tot winderigheid.
  • Indigestie: storing van de spijsvertering.
  • Prikkelbare darm: ook wel spastische darm genoemd. De belangrijkste symptomen: buikpijn, diarree, verstopping en dus gasvorming.
  • Onevenwichtig voedingspatroon: als je voeding overmatig veel koolhydraten bevat dan kan dat leiden tot overmatige gasvorming. De koolhydraten worden niet allemaal verteerd in de dunnen darm, ze komen onverteerd in de dikke darm, worden vergist door bacteriën en er wordt gas gevormd.
  • Angst en stress.
  • Verstopping: als de darm verstopt is, blijft gas achter de verstopping hangen, het hoopt zich op, als de druk te hoog wordt kan het plotseling vrijkomen (een harde wind).
  • Een tekort aan het enzym lactase, het enzym zorgt voor de splitsing van lactose zodat dit verder verteerd kan worden. Heb je een tekort aan het enzym dan komt de lactose onverteerd in de dikke darm, wordt vergist door bacteriën, hierbij wordt gas gevormd.
  • Darmoperatie in het verleden.
  • Na een bevalling kun je ook last hebben van winderigheid, dit kan komen doordat de spieren en de zenuwen in de anus zijn opgerekt tijdens de bevalling.
  • Ouder worden: de processen in het lichaam verlopen minder efficiënt, er worden bijvoorbeeld minder spijsverteringssappen gemaakt, voedingsmiddelen worden minder goed verteerd. Dit leidt tot meer onverteerde koolhydraten in de dikke darm. Het kan ook komen omdat de sluitspieren bij het ouder worden slapper worden, een wind ontsnapt dan sneller.
  • Er zijn medicijnen die winderigheid als bijwerking kunnen hebben, dit kun je navragen bij de apotheek.

Wat kun je doen aan winderigheid, hoe kun je winderigheid voorkomen

  • Een dagboek bijhouden kan handig zijn, je schrijft dan op wat je eet en hoe vaak je winden moet laten. Mogelijk dat je verbanden kunt leggen.
  • Je kunt bepaalde voedingsmiddelen laten staan zoals koolsoorten, koolzuurhoudende frisdranken.
  • Te veel lucht happen kun je verminderen door minder kauwgom te eten, te stoppen met roken, ademtechnieken.
  • Gebruik je te veel koolhydraten en weet je niet hoe je dit kunt minderen, raadpleeg dan een diëtiste.
  • Bij obstipatie en een prikkelbare darm kun je raad vragen bij de huisarts.
  • Angst en stress kun je ook bespreken met de huisarts als je zelf niet tot een oplossing kunt komen (stress zoveel mogelijk vermijden).
  • Winderigheid na een bevalling: trainen van de bekkenbodemspieren kan de klacht waarschijnlijk oplossen.
  • Aan het ouder worden kun je niets doen, maar wat belangrijk is, zorg voor voldoende lichaamsbeweging, dit bevordert de werking van de darmen. Verder kun je raad vragen bij de apotheek of huisarts.

Speciaal ondergoed voor mensen die last hebben van winderigheid

Als je op internet zoekt naar speciaal ondergoed dan kom je uit bij ondergoed dat winderigheid op een discrete manier filteren. Een geactiveerd carbon filter absorbeert, filtert en neutraliseert de geurtjes die ontstaan bij winderigheid.

Let op!

Als je last hebt van overmatige winderigheid is het altijd goed om de huisarts te raadplegen, waarschijnlijk kan hij/zij je tips geven om de klachten te verminderen.

Wanneer moet je altijd de huisarts raadplegen:

  • Als je ongewild veel bent afgevallen
  • Bij heftige buikpijn
  • Bloedverlies tijdens de stoelgang
  • Heb je ontlasting die bijna wit van kleur is
  • Als je last hebt van obstipatie
  • De ontlasting erg moeilijk wegspoelt in het toilet

Heb je klachten waarover je je zorgen maakt, ga dan altijd langs bij de huisarts!
Gerelateerde artikelen
Behandeling van winderigheid/flatulentieJe bent in gezelschap en voelt een wind opkomen. Je geneert je, want het is alweer de zoveelste keer. Wat kun je tegen w…
Last van winderigheidWinden laten is een normaal verschijnsel dat bij iedereen voorkomt. Gemiddeld laat een persoon 10 tot 20 winden per dag.…
Winderigheid: oorzaken, behandelingWinderigheid: oorzaken, behandelingWinden laten doet iedereen, ongeveer 15 tot 25 keer per dag en dit is normaal. Vervelend wordt het echter als u veel mee…
Dyspepsie, zware maag of een opgeblazen gevoelIedereen heeft na de maaltijd wel eens last van een zware maag of een opgeblazen gevoel. In medische termen wordt dit dy…
Winderigheid en zelfzorgmiddelenWinderigheid en zelfzorgmiddelenWanneer spreken we van overmatige winderigheid? Uit welke darmgassen bestaat een windje en hoe ontstaat het geluid van z…
Bronnen en referenties
  • Het van Dale handwoordenboek
  • http://www.mlds.nl/ziekten/23/winderigheid
  • http://www.gezondheidsnet.nl/stoelgang-en-spijsvertering/winderigheid-en-een-opgezette-buik
  • http://www.shytobuy.nl/shreddies.html: geraadpleegd op 8 april 2017

Reageer op het artikel "Winderigheid: verschijnselen, oorzaken, voorkomen"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 08-04-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!