Onderzoek: PIP borstimplantaten weinig klachten

Onderzoek: PIP borstimplantaten weinig klachten De zogenaamde PIP-borstimplantaten brachten de wereld in 2012 in rep en roer. De implantaten waren gemaakt van illegale siliconen, die niet officieel waren goedgekeurd voor dit doel. De Inspectie voor de Gezondheidszorg adviseerde vrouwen om PIP-implantaten te laten vervangen. Arts-onderzoeker Marike Maijers van het VU medisch centrum onderzocht vrouwen die dit deden, en ook de bewuste implantaten. Het bleek inderdaad dat de PIP-implantaten veel vaker scheuren en lekken dan andere merken implantaten. Maar het merendeel van de vrouwen had toch geen klachten hierdoor, zoals verharding van de borst of vermoeidheid. Hoe, wat en waarom? Lees verder voor de feiten, cijfers en adviezen. De zogenaamde PIP-borstimplantaten. Jaren geleden, in 2012, zetten ze de halve wereld in rep en roer. Wat bleek? De implantaten, gemaakt door de Franse firma PIP, waren gemaakt van illegale siliconen. Dat wil zeggen, siliconen die niet officieel zijn goedgekeurd voor gebruik voor dit doel. Het had grote gevolgen voor vrouwen die deze implantaten hadden laten plaatsen. Door de Inspectie voor Gezondheidszorg werd deze mensen geadviseerd om PIP-implantaten te laten vervangen.

PIP?

PIP is een afkorting voor een bepaald merk borstimplantaten, van de gelijknamige firma. Voluit gaat het om implantaten met de naam 'Poly Implant Prothèse.'

Weinig klachten en problemen

Dit was dus slecht nieuws voor de betrokken vrouwen. Maar er is toch onderzoek uit voortgekomen dat erop lijkt te wijzen, dat klachten zoals pijn of vermoeidheid, in de meeste gevallen niet optraden. Dit onderzoek is uitgevoerd door arts-onderzoeker Marike Maijers. Maijers promoveerde op dit onderzoek bij het VU medisch centrum. Wat hield het onderzoek in? Marike Maijers onderzocht, nu vrouwen helaas toch tot vervanging moesten overgaan, de PIP-borstimplantaten die werden verwijderd, en de vrouwen bij wie dat het geval was. Wat bleek was, dat inderdaad vaker scheuren in de implantaten voorkwamen dan bij andere merken. Een derde van de vrouwen had minstens één lekkend PIP-implantaat. Dit gebeurt bij andere merken implantaten veel minder. Echter, er bleek ook uit haar onderzoek dat zeven van de tien vrouwen ofwel 70% die een lekkend implantaat hadden, geen gezondheidsklachten hadden.

Scheuren in borstimplantaten

De PIP-implantaten geven vaker scheuren en lekken, maar dat wil niet zeggen dat dit alleen voor PIP-implantaten geldt. Helaas is het scheuren van een borstimplantaat en het daardoor gaan lekken van de vulling van siliconengel, een bekende complicatie na plaatsing van borstimplantaten. Vanuit deze lekkages zijn gezondheidsklachten weleens mogelijk: denk aan het harder worden van de borst of vervorming ervan, of pijn.

Allergie of genetische kenmerken?

Naast pijn, verharding of vervormingen van de borst, krijgen vrouwen met lekkende implantaten mogelijk ook niet-lokale en meer vage klachten. Dit zijn met name vergrote lymfeklieren, vermoeidheid en gewrichtsklachten. Echter, het blijkt dus dat althans volgens dit Nederlandse onderzoek, in de ruime meerderheid van de gevallen geen gezondheidsklachten voorkwamen. Arts-onderzoeker Maijer heeft wel een mogelijke verklaring voor het feit dat er toch nog mensen zijn die wél klachten krijgen vanwege lekkende PIP-implantaten. Het zou kunnen dat individuele genetische kenmerken of allergie hieraan bijdragen.

Opsporen: lichamelijk onderzoek of MRI?

Hedendaagse borstimplantaten zijn, zoals dat heet, vormstabiel. De vorm is stabiel omdat er altijd een natuurlijk kapsel van lichaamsweefsel rondom het implantaat ontstaat. Dit betekent echter wel, dat lichamelijk onderzoek geen effectief middel is om lekkages op te sporen. Maijers gebruikte in plaats daarvan MRI. Het bleek dat deze methode erg betrouwbaar is voor het opsporen van eventuele lekkages. Alleen de mate waarin siliconenlekkage was opgetreden buiten de lichaamseigen kapselvorming, was moeilijker te bepalen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Persbericht VU Medisch Centrum, Amsterdam

Reageer op het artikel "Onderzoek: PIP borstimplantaten weinig klachten"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 14-05-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!