InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Borstvergroting: risico's

Borstvergroting: risico's

Borstvergroting: risico's Een borstvergroting is een ingrijpende operatie: de borst wordt vergroot middels het inbrengen van siliconen of watergevulde implantaten. Het herstel duurt enkele weken, maar veel vrouwen zijn zeer tevreden met het resultaat. Toch kunnen borstimplantaten ook nadelen hebben. Zo kunnen ze gaan scheuren of lekken en bij bijna alle vrouwen gaan de implantaten zweten. Wat zijn de risico's van borstprotheses?

Waarom een borstvergroting?

Veel vrouwen willen een borstvergroting omdat ze niet tevreden zijn over hun borsten. Borsten geven de typische vrouwelijke vorm. Wanneer dit ontbreekt, kan een vrouw zich aangetast voelen in haar waardigheid. Sommige vrouwen houden er na de borstvoeding geen mooie borsten aan over. En weer andere vrouwen zijn zoveel afgevallen of sporten zoveel, dat er weinig borst overblijft. Borsten bestaan uit vetweefsel, en wie veel vet verliest raakt ook een gedeelte van haar borsten kwijt. Een borstvergroting is wat anders dan een borstreconstructie, die vaak bij borstkanker wordt toegepast nadat de gehele borst is verwijderd.

Waar laat je dit doen?

Een borstvergroting laat je uitvoeren door een erkende arts. Dit kan in een ziekenhuis of in een particuliere kliniek. Een bekende kliniek is de Bergman kliniek, die bekend staan om hun borstvergrotingen. Veel vrouwen gaan liever naar een particuliere kliniek. Toch moet een particuliere kliniek in nauw contact staan met een ziekenhuis, zodat bij eventuele complicaties de vrouw doorverwezen kan worden. De arts die de borstvergroting uitvoert moet BIG-geregistreerd zijn. Een BIG-registratie is alleen mogelijk voor zorgverleners die bevoegd zijn. In het BIG-register kan gezocht worden naar de betreffende arts. Daarnaast is de arts ook lid van de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie.

De operatie

Vooraf wordt met de vrouw besproken wat er van de ingreep verwacht mag worden. Ook wordt besproken welke cupmaat mogelijk is. De operatie wordt uitgevoerd onder algehele narcose. De prothese die ingebracht wordt bestaat uit siliconen of water. De prothese brengt men in tussen de grote borstspier en de ribbenkast of tussen de grote borstspier en de borstklier, maar er kan ook een combinatie worden gemaakt. De arts bespreekt van te voren de voor-en nadelen van beiden opties. Na de ingreep blijft de vrouw nog enige tijd op de uitslaapkamer. Aan beiden borsten is meestal een drain bevestigd die het wondvocht laat aflopen. Deze drain wordt verwijderd zodra er geen wondvocht meer wordt geproduceerd. De eerste dagen kunnen de borsten pijnlijk aanvoelen. De eerste weken mag er niet getild worden. Het litteken van de operatie ligt vaak in de borstplooi, de tepelhof of in de oksel en is daardoor vaak niet of weinig zichtbaar.

Gaan siliconen lekken of zweten?

Tegenwoordig zijn de borstprothesen aan steeds strengere kwaliteitseisen onderworpen, en is lekken nagenoeg uitgesloten. Toch kan hier geen volledig uitsluitsel over gegeven worden. Siliconen borstimplantaten gaan vrijwel allemaal zweten, dit is iets dat veel voorkomt. Hierbij komen er kleine hoeveelheden siliconenmoleculen vrij die door het lichaam worden opgenomen.

Hoewel nooit wetenschappelijk bewezen, komen auto-immuunziekten wel vaker voor bij vrouwen met borstimplantaten. Vrouwen die al immuunklachten hebben, kunnen minder goed tegen siliconen implantaten. De bekende PIP-implantaten hebben twee keer zoveel kans op scheuren en lekken dan andere implantaten. Hoewel onderzoek uitwijst dat PIP-implantaten niet giftig zijn, zijn er wel een aantal vrouwen flink ziek van geworden. Bovendien moet een lekkende implantaat altijd verwijderd worden, wat weer extra kosten met zich meebrengt. De PIP-implantaten mogen niet meer gebruikt worden. De nieuwe implantaten zijn steviger en vaster van vorm, waardoor ze bij scheurtjes niet weglekken. Maar ook hier moet een gescheurde implantaat direct verwijderd worden.

Een gescheurde of lekkende prothese is niet altijd direct op te merken. Er kunnen pijnklachten ontstaat of de vorm van de borst is plots veranderd. Ook kan de borst ineens groter zijn geworden of zijn de klieren in de oksels opgezet.

Kapselvorming

Omdat implantaten lichaamsvreemd zijn, zal het lichaam een kapsel eromheen vormen om zo het lichaam te beschermen tegen de schadelijke indringer. Met de tegenwoordige implantaten gebeurt dit nog maar in 5 procent van de gevallen. Vroeger was die kans wel 60 procent. kapselvorming is te herkennen door een rimpeling in het implantaat. Veel vrouwen ervaren ook pijnklachten. Wanneer er sprake is van kapselvorming, wordt het implantaat meestal verwijderd en een nieuw ingebracht. Vrouwen die eerder al kapselvorming hadden, hebben een verhoogde kans opnieuw kapsels te vormen.

Borstvoeding en siliconen

In de meeste gevallen kan de vrouw gewoon borstvoeding geven met siliconen borstimplantaten. De functie van de borst wordt niet aangetast. Alleen in enkele gevallen blijkt borstvoeding niet meer mogelijk te zijn. Iedere vrouw moet hier rekening mee houden voordat ze een borstvergroting wil ondergaan. Toch is de kans dat borstvoeding geven niet lukt met borstimplantaten heel klein. Bij een borstverkleining is de kans groter dat borstvoeding geven niet lukt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bergmankliniek
  • Consumentenbond.nl
  • Bigregister.nl
  • Nvpc.nl/

Reageer op het artikel "Borstvergroting: risico's"

Reactie

Brigitte Overeem, 16-04-2013 01:36 #1

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 10-04-2013
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!