InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Borstvergroting, wat zijn de gevaren?

Borstvergroting, wat zijn de gevaren?

Borstvergroting, wat zijn de gevaren? Een deel van de vrouwen is niet tevreden met haar borsten. De grootte of vorm is niet goed of niet in verhouding met de rest van het lichaam. Een borstvergroting kan in veel gevallen zorgen voor een beter zelfvertrouwen. Maar wat zijn de gevaren van deze ingreep?

Waaruit bestaan borsten?

Borsten bestaan voornamelijk uit vet, melkgangen, bloedvaten, zenuwen en lymfeklieren. Jonge vrouwen hebben vaak stevige borsten, dit komt doordat de borsten nog voor het grootste gedeelte uit klierweefsel bestaan. Naarmate een vrouw ouder wordt maakt dit klierweefsel plaats voor vetweefsel en worden de borsten wat minder stevig.

Hoe wordt een borstimplantaat geplaatst?

Een borstimplantaat wordt onder volledige narcose onder of boven de borstspier geplaatst. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid beschikbare ruimte en de wensen van de patiënt. Het implantaat wordt door een incisie in de huidplooi onder de borst, rond de tepelhof of in de oksel onder de huid en eventueel de borstspier gebracht.

Waaruit bestaat een borstimplantaat?

Een borstimplantaat bestaat uit een siliconen omhulsel gevuld met siliconen gel, zout-water oplossing of een combinatie van beiden.

Borstimplantaten zijn er in verschillende vormen en maten, zo is er voor elke vrouw de ideale implantaat. Er zijn ronde en anatomisch gevormde implantaten. De eerste geeft de borst een ronde vorm. Het ronde implantaat is (vooral de eerste tijd) redelijk duidelijk zichtbaar door een bolling aan de bovenkant van de borst. Het anatomisch gevormde implantaat heeft een druppelvorm en geeft de borst een natuurlijke vorm.

Zijn er gevaren?

Een borstvergroting is een redelijk veilige ingreep. Tijdens de ingreep kunnen er complicaties optreden door de narcose. Maar bij een gezonde persoon is de kans hierop erg klein. Na de ingreep kan het voorkomen dat de wond gaat insteken door een infectie. Daarnaast kan de wond / borst gaan zwellen en kunnen er bloedingen optreden.
Deze complicaties kunnen bij ieder soort ingreep optreden.

Deze complicaties zijn wel specifiek voor een borstvergroting:
  • Kapselvorming rond het implantaat
  • Vouwen en rimpelvorming van het implantaat
  • Verschuiving van het implantaat

Het belangrijkste is dat de patiënt goed overlegt met de arts over de mogelijkheden en gevaren. Op deze manier kunnen er voorzorgsmaatregelen worden genomen om de kans hierop te minimaliseren.
© 2011 - 2018 Kelco, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Borstvergroting, wat zijn de gevaren?"

Infoteur: Kelco
Laatste update: 07-08-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!