InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hardnekkige schimmelnagels aanpakken met laser

Hardnekkige schimmelnagels aanpakken met laser

Schimmelnagels worden wel vaak kalknagels genoemd. Dat woord klopt niet, maar het euvel zelf is erg moeilijk te bestrijden. Smeersels helpen vaak niet, maar dat heeft een reden. In Drachten branden ze hardnekkige schimmelnagels nu weg met de laser. Kalknagels of schimmelnagels worden daarvoor een aantal keren onder handen genomen.

Schimmelnagels gaan bijna niet weg

Wie eenmaal een schimmelnagel heeft, komt daar heel moeilijk vanaf. Dat is ook niet zo raar. De witte, dikke nagels zijn doordrongen van een schimmelinfectie die vaak ook onder de nagel zit. En daar kun je met smeersels of zalfjes niet bij komen. Bovendien zijn schimmelnagels erg besmettelijk. Mensen besmetten zichzelf daardoor voortdurend door niet elke dag schone sokken aan te trekken. Want dat is wel nodig. Wie schimmelnagels heeft moet de kwaal iedere dag behandelen en iedere dag schone sokken aantrekken die op minimaal 60 graden zijn gewassen. Ook moeten de schoenen mee behandeld worden, want ook daar trekken de schimmels in. Zij besmetten de voeten dan vervolgens steeds weer als niet de schoenen met bijvoorbeeld een antischimmelmiddel zijn ingepoederd.

Hoe ziet een schimmel- of kalknagel eruit?

Een schimmelnagel of kalknagel heeft witte of gele vlekken die er onsmakelijk uitzien. De nagels zijn bovendien keihard en dus bijna niet te knippen.

Nieuwe behandeling van schimmelnagels: met de laser

De huid- en laserkliniek in Nij Smellinghe in Drachten heeft sinds 2013 een heel nieuwe methode om kalknagels te behandelen. Een pijnloze behandeling is het niet, maar de overlast is wel vol te houden. De nieuwe methode werkt door de laser horizontaal, verticaal en willekeurig over de nagel te halen. Op die manier wordt de schimmel dood gebrand, vooral ook onder de nagel. De aangetaste nagel met de gedode schimmel groeit daarna langzaam weg. Het betekent wel dat het even duurt voordat er een gezonde nagel te zien is. Dat kan variëren van 8 tot 12 maanden na de behandeling.

Bril op

Het laseren van de beschimmelde nagel kan zeer doen, maar de pijn is te dragen. Wel moeten mensen een bril dragen omdat de laser schadelijk is voor de ogen. Om een kalknagel te laten verblijven met laser zijn vier behandelingen nodig. Er zit dan steeds een week tussen de behandelingen.

Kweek van de nagel

Wel wordt er eerst een kweek van de nagel gemaakt om te kijken of het wel echt om een schimmelnagel gaat.

Niet vergoed door de zorgverzekeraar

De laserbehandeling wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar dus mensen moeten de behandeling zelf betalen. Dit komt omdat zij niet vinden dat het een medisch noodzakelijk handelen is, want schimmelnagels zijn op zich onschuldig. De behandeling van 3 kalknagels kost 350 euro, die van meer dan 3 kost 550 euro.

Geen garantie

Overigens wordt er door de kliniek geen garantie gegeven dat de behandeling echt werkt. In Amerika wordt de methode al veel langer gebruikt en daar worden er goede resultaten mee geboekt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kalknagels behandelen/ behandeling van kalknagelsWelke medicijnen hebben hun effectiviteit bewezen? Hoe kunnen kalknagels het beste worden behandeld? Wat zijn de symptom…
Schimmelnagels (kalknagels), een veelvoorkomend probleemSchimmelnagels (kalknagels), een veelvoorkomend probleemSchimmelnagels (ook wel kalknagels genoemd) zijn een veelvoorkomende aandoening in Nederland. Zo'n 5% van de bevolking l…
Zo voorkom je ontsierende kalknagels of schimmelnagelsZo voorkom je ontsierende kalknagels of schimmelnagelsHet meest voorkomende probleem met teennagels is de schimmelnagel, ook wel kalknagel genoemd. Deze met schimmel geïnfect…
Schimmelnagels laseren: kalknagels behandelen met laserSchimmelnagels laseren: kalknagels behandelen met laserSchimmelnagels of kalknagels behandelen met laser: (hoe) werkt dat? Een schimmelnagel of kalknagel is een infectie van t…
Schimmel- en kalknagels genezenSchimmel- en kalknagels genezenHet probleem met kalknagels is dat de schimmel zich onderaan de nagel bevindt en dus moeilijk bereikbaar is als u ze uit…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Friesch Dagblad
  • Huid- en Laserkliniek Nij Smellinghe Drachten

Reageer op het artikel "Hardnekkige schimmelnagels aanpakken met laser"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 28-01-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Schimmelinfecties
Medische informatie…
Schrijf mee!