InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kalknagels behandelen/ behandeling van kalknagels

Kalknagels behandelen/ behandeling van kalknagels

Welke medicijnen hebben hun effectiviteit bewezen? Hoe kunnen kalknagels het beste worden behandeld? Wat zijn de symptomen van kalknagels en hoe kun je deze schimmelinfectie voorkomen?

Wat zijn kalknagels?

Kalknagels zijn teen – of vingernagels die met een schimmel geïnfecteerd zijn. Ze worden dan ook wel “schimmelnagels”genoemd. Schimmels bevinden zich onder de huid en onder de nagelranden, maar als de schimmel de huid of nagels binnendringt en zich uitbreidt, spreek je van een infectie.

Symptomen kalknagels

  • In het beginstadium is de schimmelnagel geel of wit van kleur.
  • Als de nagel niet wordt behandeld, verkleurt hij bruin.
  • Nagel is dik en bobbelig
  • Stukjes nagel en kalk kunnen afbrokkelen
  • Nagel kan geheel of gedeeltelijk loslaten

Behandeling van kalknagels

De schimmel zit meestal aan de onderkant van de nagel en is daardoor slecht te bereiken met medicijnen. Bovendien slaan de meeste anti-schimmel medicijnen niet aan, want de werkzame stoffen van zalf of crèmes dringen onvoldoende door in de nagelplaat .

Middelen tegen kalknagels

Effectieve medicijnen tegen kalknagel zijn alleen te verkrijgen op recept van de huisarts. Het gaat om medicijnen die “van binnenuit” werken. De behandeling van kalknagels bestaat dan uit een kuur die ongeveer drie maanden duurt. Het nadeel is dat er zware bijwerkingen op kunnen treden. Bij ernstige aantasting van de nagel kan het een jaar duren voor de nagel volledig is hersteld.

Kalknagels behandelen met stift of olie

De alinea hierboven bespreekt de inwendige behandeling van kalknagels. Kalknagels kunnen echter ook uitwendig worden behandeld met stift, tinctuur of olie. Deze middeltjes zijn te koop bij de drogist of apotheek. Het kan een tijd duren voor de nagel is hersteld.

Wanneer is kalknagel hersteld?

Als de behandeling goed is uitgevoerd, komt er na verloop van tijd een gezonde, schimmelvrije nagel tevoorschijn. Het kan wel een jaar duren voor het geïnfecteerde deel van de nagel volledig is uitgegroeid.

Kalknagels voorkomen, tips

Voorkomen is beter dan genezen. Daarom hier een aantal tips om deze kwaal voor te zijn.
  • Was de huid niet te vaak met zeep
  • Draag iedere dag schone sokken
  • Droog je voeten goed af na het douchen
  • Wissel regelmatig van schoenen. Als ze nat zijn, laat ze dan goed drogen
  • Draag ruimzittende of open schoenen van ventilerend materiaal, zoals leer
  • Draag badslippers, loop niet op blote voeten
Gerelateerde artikelen
Schimmelnagels (kalknagels), een veelvoorkomend probleemSchimmelnagels (kalknagels), een veelvoorkomend probleemSchimmelnagels (ook wel kalknagels genoemd) zijn een veelvoorkomende aandoening in Nederland. Zo'n 5% van de bevolking l…
Zo voorkom je ontsierende kalknagels of schimmelnagelsZo voorkom je ontsierende kalknagels of schimmelnagelsHet meest voorkomende probleem met teennagels is de schimmelnagel, ook wel kalknagel genoemd. Deze met schimmel geïnfect…
Schimmel- en kalknagels genezenSchimmel- en kalknagels genezenHet probleem met kalknagels is dat de schimmel zich onderaan de nagel bevindt en dus moeilijk bereikbaar is als u ze uit…
Beauty: Kalknagels behandelen of voorkomenBeauty: Kalknagels behandelen of voorkomenJe kunt ronduit stellen dat het lastig is als je kalknagels hebt, ook wel schimmelnagel genoemd. Het is niet levensbedre…
Kalknagels: oorzaak, behandelingKalknagels: oorzaak, behandelingSchimmelinfecties van de nagels kunnen zorgen voor een kalknagel. Er komen witte of lichtbruine vlekken op de nagel en d…

Reageer op het artikel "Kalknagels behandelen/ behandeling van kalknagels"

Reacties

Joke Sk, 15-03-2017 22:50 #3
Doordat ik 32 jaar geleden een schimmel/kalknagel aan een grote teen had, hebben ze in een ziekenhuis de nagel verwijderd. Daarna moet ik een ruim half jaar mijn voet in speciaal bad behandelen. De nagels is daarna nooit meer goed aangegroeid. 25 jaar geleden het zelfde verhaal maar dan de grote teen bij mijn andere voet. Deze grote teen moest met een vloeistof die ik, dagelijks, als een nagellak aanbrengen. Na bijna een jaar werd de verkleuring minder.

Maar, … Bij beide tenen is een hoekje van de nagel afgebroken waardoor op die plek een stukje nagel ingroeide. Verder heel raar dat de nagels van de grote tenen verder nooit meer eruit of er in gegroeid. Voelt wel allemaal naar en wat gevoelig aan. Bij de andere tenen groeien de nagels wel normaal aan. Bijna 29 jaar groeien de grote teennagels helemaal niet aan. Kan iemand me helpen met dit rare geval!?

Beautje, 31-05-2016 13:49 #2
Ik heb ooit één keer een orale kuur voorgeschreven gekregen van mijn huisarts, omdat het twee extreemgevallen van teennagels betrof, die ondanks diverse middeltjes niet te genezen bleken; ondanks dat het heeft geholpen om weer twee gezonde nagels uit te groeien (+/- 8 maanden later) is het geen therapie die de voorkeur verdient, omdat het vrij zware middelen betreft en hierdoor behoorlijk belastend voor je lever en nieren, dus echt enkel in extreme(!) probleemgevallen.
De eerder geplaatste tip om kalknagels met azijn te behandelen klink eerlijk gezegd zeer aannemelijk, gezien azijn ook wordt toegepast op huishoudelijk vlak (kalkkranen etc).
Als ik mijn advies zou willen toevoegen is het dagelijks gebruik van Betadinescrub, of Hibiscrub, die beiden een breed spectrum van bacteriën-, en schimmeldodende eigenschappen bezitten en langaanhoudend werken; daarnaast zijn beide middelen bij uitstek geschikt voor (problematische) zweetluchtjes van oksels en/of voeten (omdat ze zga alle bacteriën doden die verantwoordelijk zijn voor de onaangename geur). Zelf gebruikte ik al enige jaren de Betadinescrub (tot 100% tevredenheid), en ben overgestapt op Hibiscrub nadat de eerste tijdelijk niet leverbaar was in mijn apotheek; en volgens een Amerikaanse labaratoriumtest is chloorhexidine (Hibiscrub) nog zelfs iets doeltreffender gebleken. Gewoon 2x daags oksels en voeten inzepen, en een minuutje laten inwerken, de voeten evt daarna nog bv met een anti-schimmelpoeder behandelen.

Kalknagel, 09-04-2016 09:40 #1
Kalknagels lastig om vanaf te komen maar er is een hele simpele oplossing. Schimmels kunnen niet leven in azijn. Dus elke dag 5 minuten de kalknagels in een kom met azijn houden. Liefst 's morgens en 's avonds. Duurt lang voor dat u resultaat ziet dus volhouden. En dan bedoel ik echt lang volhouden. Na een paar maanden ziet u dat de schimmel begint uit te groeien.
Daarmee bent u er nog niet dus doorgaan. Het duurt ongeveer een jaar tot de de schimmel helemaal uitgegroeid is maar dan bent u er dan ook van verlost. Kosten: een paar euro, het is gewoon natuurzijde uit de supermarkt.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 14-02-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!