InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zo voorkom je ontsierende kalknagels of schimmelnagels

Zo voorkom je ontsierende kalknagels of schimmelnagels

Zo voorkom je ontsierende kalknagels of schimmelnagels Het meest voorkomende probleem met teennagels is de schimmelnagel, ook wel kalknagel genoemd. Deze met schimmel geïnfecteerde nagels zijn vaak brokkelig en dik. Schimmelnagels kunnen groen, witgeel of bruin worden. In het ergste geval kunnen de nagels losraken. Openbare vochtige ruimten, zoals kleedkamers van sportverenigingen zijn vaak broeinesten waar de schimmel welig tiert. Dus wees daar extra alert en neem voorzorgsmaatregelen.

Beter voorkomen dan genezen

Problemen met schimmelnagels (kalknagels) komen voor bij circa een kwart van de bevolking. De aandoening kan tamelijk hardnekkig van aard zijn. Er zijn weliswaar allerlei middeltjes tegen deze lelijke brokkelige kalknagels te verkrijgen, maar je kunt met enige zorgvuldigheid beter voorkomen dat je ermee te maken krijgt. Bijvoorbeeld door voldoende hygiëne te betrachten in zwembaden, kleedkamers en sportcomplexen.

De oorzaak van schimmelnagels

De oorzaak is een bepaalde schimmelinfectie. Deze infectie openbaart zich het meest aan de teennagels, maar kan ook aan de vingernagels optreden. De schimmel die de veroorzaker van de kalknagel is, heeft namelijk het liefst een warme vochtige omgeving, dus een leefmilieu dat bij uitstek in je schoenen voorkomt.

De schimmelinfectie die de veroorzaker is kun je herkennen aan:

  • Verdikkingen op de nagel.
  • Geel-grijze, doffe, kalkachtige verkleuringen.
  • Vervorming en afbrokkeling.
  • Op den duur loslatende nagels.

Vochtige openbare ruimtes

Zoals gezegd, de schimmelinfectie die kalknagels doet ontstaan kun je vooral oplopen in warme vochtige ruimtes, dus zwembaden, doucheruimtes van sportcomplexen, sauna’s. Op die plaatsen dien je dus vooral niet met blote voeten te lopen, maar in slippers. De schimmel die kalknagels veroorzaakt is trouwens de zelfde als die voor voetschimmel zorgt. Dat betekent dat een verwaarloosde voetschimmel uiteindelijk ook die lelijke kalknagels kan veroorzaken. Voetschimmel wordt overigens ook wel aangeduid met zwemmerseczeem.

Voorkomen beter dan genezen

Wat kun je er aan doen om geen kalknagels te krijgen:
  • Voeten droog en schoon houden.
  • Vooral tussen de tenen de huid altijd goed drogen.
  • Zweetvoeten zijn niet gunstig.
  • Iedere dag schone sokken aandoen.
  • Regelmatig andere schoenen aantrekken.
  • Nagels kort houden.
  • Schoenen mogen niet knellen zodat ze goed ventileren.

Behandeling van kalknagels

Indien je met kalknagels te maken hebt, kun je een schimmeldodend middel toepassen of eventueel een product dat erop is gericht om de groei van de schimmel te remmen. Er zijn verschillende middelen beschikbaar met allemaal hun specifieke eigenschappen. Een goede apotheek of drogist kan daarover het juiste advies geven. Er zijn overigens niet alleen uitwendige lokale behandelingen mogelijk, want ook via het slikken van medicijnen of antischimmeltabletten kun je de strijd aanbinden. Als je echter zeker wilt weten of je inderdaad te kampen hebt met kalknagels dan dien je eerst de huisarts te raadplegen.

Huishoudmiddel

Een behandeling met (schoonmaak)azijn schijnt ook resultaat te geven. De kalknagels worden erin gedoopt, en met een in azijn gedrenkt watje gereinigd. Daarna Vaporub of Dampo erop smeren en inmasseren. Deze behandeling regelmatig herhalen totdat de nagels weer egaal en mooi zijn. Azijn is trouwens ook een beproefd middel om van voetnagelschimmel verlost te worden. Elke dag een of twee maal vochtig maken en na een jaar is er opmerkelijke vooruitgang.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voetschimmel (zwemmerseczeem)Voetschimmel (zwemmerseczeem)Voetschimmel, ook wel zwemmerseczeem genoemd, is een schimmelinfectie van de voeten. Naar schatting lijdt 10% van de Ned…
Schimmelnagels (kalknagels), een veelvoorkomend probleemSchimmelnagels (kalknagels), een veelvoorkomend probleemSchimmelnagels (ook wel kalknagels genoemd) zijn een veelvoorkomende aandoening in Nederland. Zo'n 5% van de bevolking l…
Aandoening: ZwemmerseczeemAandoening: ZwemmerseczeemDeze naam is eigenlijk heel verwarrend, het is namelijk geen eczeem maar een schimmelinfectie tussen de tenen. Je kan de…
Zwemmerseczeem oorzaken, symptomen en behandelingZwemmerseczeem (tinea pedis, voetschimmel) wordt veroorzaakt door een schimmel. De schimmel groeit in een warme vochtige…
Voetschimmel; van oorzaak tot behandelingVoetschimmel; van oorzaak tot behandelingIedereen kan er last van hebben. Voetschimmel, vaak ook wel zwemmerseczeem genoemd. Voetschimmel is geen eczeem, maar we…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zo voorkom je ontsierende kalknagels of schimmelnagels"

Reacties

Pilly Imanredjo, 13-03-2012 18:02 #2
Ik had een vies laars aan om werkzaamheden uit te voeren. Na een week zijn mijn voetnagel
bruin geworden. Ik ben enkele keren naar de dokter geweest maar krijgt geen oplossing.
Ik loop ongeveer al een jaar ermee en weet geen raad. Nu begon mijn vinger nagels ook bruin geworden. Nu ik je adviezen leest zal ik het toepassen.

Anna, 18-02-2012 22:47 #1
Ik ben geboren met ongeveer zo'n nagels, zo van die strepen op mijn nagels wat nu? Reactie infoteur, 19-02-2012
Heb je hier iets aan?
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/57123

Infoteur: Robbie
Laatste update: 25-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gezonde nagels
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!