InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Schimmelnagels laseren: kalknagels behandelen met laser

Schimmelnagels laseren: kalknagels behandelen met laser

Schimmelnagels laseren: kalknagels behandelen met laser Schimmelnagels of kalknagels behandelen met laser: (hoe) werkt dat? Een schimmelnagel of kalknagel is een infectie van teennagel(s) en/of vingernagel(s) met een schimmel. Het is hardnekkig en ontsierend. Wat zijn de ervaringen met betrekking tot het behandelen van schimmelnagels door middel van het laseren? Werkt het laseren van je schimmelnagels, geeft het goede resultaten of is het juist zonde van je tijd en geld om de schimmelnagels te laten laseren? De behandeling wordt namelijk niet vergoed door de zorgverzekeraars.

Kalknagels/schimmelnagels laseren

Schimmelnagel / Bron: Istock.com/BrantLeeMediaSchimmelnagel / Bron: Istock.com/BrantLeeMedia

Wat is een schimmelnagel of kalknagel?

Schimmelnagels worden ook 'kalknagels' genoemd en de medische benaming is 'onychomycose'. Een schimmel(nagel)infectie is een infectie van de teen en/of vingernagel(s) door een schimmel. Het gaat om schimmels die ook voetschimmel kunnen veroorzaken. Schimmelnagels ontsieren je handen en voeten, hoe goed je die ook verzorgt. Onbehandelde schimmelnagels of kalknagels kunnen na verloop van tijd geelwit of zelfs geelbruin van kleur worden. De nagel is vaak ook in sterke mate verdikt. De nagel kan loslaten van de onderlaag en afvallen. Er groeit vervolgens een nieuwe nagel uit ,die echter op zijn beurt ook geïnfecteerd zal zijn met de schimmel. Meestal is je grote teen de pineut en begint de infectie aan het einde en aan de zijkanten van de teennagel.

Wat zijn risicofactoren om een schimmelnagel te krijgen?

De kans op een schimmelnagelinfectie is groter als je nagels beschadigd zijn door bijvoorbeeld te nauwe schoenen, het verkeerd afknippen van je nagels of door sport. Ofschoon schimmels bij iedereen op de huid aanwezig zijn, is het zeker niet gezegd dat ook iedereen schimmelnagels krijgt. Schimmelsporen groeien normaal gesproken niet uit, tenzij de omstandigheden voor deze lastpakken (extra) gunstig zijn. Ook is het zo dat de een er gevoeliger voor is dan de ander. Het hebben van een slechte gezondheid en een verminderde afweer, of bepaalde gezondheidsproblemen, zoals bloedsomloopproblemen als gevolg van suikerziekte, maken je vatbaarder voor het krijgen van een schimmelnagel.

Verder is het zo dat schimmels goed gedijen in vochtige en warme omstandigheden. Deze geven de schimmels de kans zich in de huid en nagels te nestelen, vooral als er een porte d'entree is, zoals regelmatige beschadiging aan de nagel of huid. Ook het dragen van schoenen die zweetvoeten veroorzaken, vormen een ideale omgeving voor schimmels.

Hoe wordt een schimmelnagel behandeld?

Een schimmelnagelinfectie is een vervelende en hardnekkige aandoening. Dit komt doordat de schimmel aan de onderkant van de nagel zit. Een lokaal aan te brengen anti-schimmelproduct kan vaak niet tot de schimmel doordringen, zeker niet in erntige gevallen. Je kunt een schimmelnagelinfectie ook bestrijden met medicijnen, zoals Lamisil of Trisporal. Je moet dan deze pillen 3 maanden lang innemen. Een nagel doet er namelijk negentig dagen over doet om volledig uit te groeien. Over het algemeen werken deze medicijnen beter dan lokale middelen die je op de nagels moet smeren. Wel kunnen ze vervelende bijwerkingen hebben, zoals maag-darmklachten en smaakveranderingen. Er is vanuit Amerika echter een nieuwe behandeling overgewaaid, waarbij de aangedane nagels worden gelaserd.

Hoe werkt het laseren van schimmelnagels?

Schimmelnagels laseren: hoe werkt dat? Sinds een aantal jaren kun je schimmelnagels laten behandelen met behulp van een laser. Deze behandelmethode is van Amerikaanse origine. Normaal gesproken ben je met slechts één behandeling van je schimmelnagels af. Het is een pijnloze behandeling. In de weken en maanden na de behandeling zal je nagel allengs gaan uitgroeien tot een gezonde nagel. Bedenk wel dat het zo'n 7 tot 9 maanden duurt om een volledig nieuwe nagel te krijgen. Teennagels groeien immers met een snelheid van ongeveer een millimeter per maand. Maar na 8 tot 10 weken zie je vaak al de eerste gezonde verschijnselen. Gemiddeld zal men 30 tot 45 minuten nodig hebben om alle tien tenen te behandelen. Vaak wordt geadviseerd om alle tenen onder handen te nemen, omdat de besmetting zich ongezien kan hebben uitgebreid.

Voordat de behandeling van start gaat, is het van belang dat je zoveel mogelijk van de aangetaste nagel verwijderd. Breng de nagel terug tot een minimale lengte en vijl het oppervlak van de nagel zo veel mogelijk af. Dit kun je laten doen door een (ervaren) pedicure. Tijdens de behandeling doodt het laserlicht de schimmel doordat het door de nagel dringt, zonder dat het echter effect heeft op de ontwikkeling van de nagel. De laserbehandeling tast de nagel, het nagelbed, matrix, nagelwand en de omgeving van de nagel in het geheel niet aan. De laserbehandeling wordt gevolgd door een behandeling met een antischimmelzalf, welke tweemaal daags om de nagels en tussen de tenen gesmeerd moet worden. Ook zul je dagelijks je schoenen moeten besproeien met een antischimmelspray. Dit om herinfectie te voorkomen. Hoe je ook je best doet, het is altijd mogelijk een herinfectie te krijgen. Dit komt doordat de schimmel overal voorkomt, vooral in (openbare) douches en (sport)kleedkamers.

Wat zijn de resultaten van het laseren van schimmelnagels?

In een (klein) onderzoek naar de effecten van laserbehandeling voor schimmel aan de teennagels, welke is verschenen in het tijdschrift van de American Podiatric Medical Association, waren de resultaten veelbelovend. Er werden 26 gevallen behandeld (tien milde, zeven matige en negen ernstige gevallen) met de Noveon laser (zie afbeelding). Na zes maanden was 85 procent van de teennagels verbeterd.

Nederlands onderzoek

Uit Nederlands onderzoek naar het gebruik van de laser bij schimmelnagels blijkt dat slecht een klein gedeelte van de proefpersonen een significante verbetering heeft gehad van de schimmelinfectie. Dat betekent dat er een groot gedeelte een slecht resultaat of slechts een lichte verbetering heeft gehad. Uit het onderzoek blijkt dat niet iedere schimmelnagel is te behandelen met een laser:

"Alle schimmelnagels waarbij er een infectie van de schimmel tot onder de huid heeft een slechte prognose om te behandelen met de laser. Wanneer er een schimmelinfectie is aan het uiteinde van de nagel of aan de zijkant, zonder dat het onder de huid gaat dan is er juist een goede prognoste om te behandelen met de laser."¹

Wat zijn de kosten van het laseren van kalknagels/schimmelnagels?

De behandeling wordt jammer genoeg niet vergoed door de zorgverzekeraars. Normaal gesproken wordt iemand drie keer behandeld met een interval van een maand. Ongeveer drie maanden na de behandeling kom je terug voor een eindevaluatie. Dit omdat de nagel eerst moet uitgroeien om het daadwerkelijke resultaat te kunnen aanschouwen. Wat zijn de gemiddelde kosten van een laserbehandeling? Het tarief van het eerste consult (intake en onderzoek) bedraagt vaak 50 euro. De kosten voor nagellaser zijn gemiddeld genomen 30 euro per nagel en vaak is dit bedrag gemaximeerd (bijvoorbeeld 200 euro). Soms geldt voor de vervolgbehandelingen na een maand en na 2 maanden dat de kosten lager liggen per nagel, bijvoorbeeld 20 euro per nagel met een maximum van 150 euro. Voor het evaluatiegesprek 3 maanden na de laatste behandeling worden vaak geen kosten in rekening gebracht.

Hoe voorkom je een herinfectie?

Schimmels voelen zich uiterst senang op warme en vochtige plekken. Je geeft deze lastpakken dus minder kans als je je voeten zeepvrij en goed droog houdt (vooral tussen je tenen!), badslippers draagt in openbare wasgelegenheden of sportruimtes en geen synthetische sokken of pantykousjes aantrekt. Houd je nagels kort en draag geen knellende, maar juist goed passende en ventilerende schoenen. Verder is het zo dat je al je schoenen het beste aan de binnenkant kunt behandelen met een schimmeldodend middel om te voorkomen dat schimmelsporen zich in de schoenen nestelen en op deze manier een herinfectie veroorzaken. Trek dagelijks andere schoenen aan. Schoenen hebben namelijk een dag nodig om het vocht van transpirerende voeten kwijt te raken.

Noot:
  1. Voetencentrum Flipse. Conclusies vergelijkend onderzoek. https://voetencentrumflipse.nl/project-schimmelnagel-behandeling/onderzoek-schimmelnagels-2/ (ingezien op 11-12-2017)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ogen laseren: kom je in aanmerking voor ooglaserbehandeling?Ogen laseren: kom je in aanmerking voor ooglaserbehandeling?Ogen laseren is een behoorlijk ingrijpende operatie en wordt ook wel refractiechirurgie genoemd. Een uitgebreid vooronde…
Ogen laseren in TurkijeOgen laseren in TurkijeOgen laseren in Turkije wordt steeds populairder. Maar is ogen laseren in Turkije veilig? Ja! Steeds meer ziekenhuizen i…
Kalknagels behandelen/ behandeling van kalknagelsWelke medicijnen hebben hun effectiviteit bewezen? Hoe kunnen kalknagels het beste worden behandeld? Wat zijn de symptom…
Schimmelnagels (kalknagels), een veelvoorkomend probleemSchimmelnagels (kalknagels), een veelvoorkomend probleemSchimmelnagels (ook wel kalknagels genoemd) zijn een veelvoorkomende aandoening in Nederland. Zo'n 5% van de bevolking l…
Ogen laseren zonder risicoOgen laseren zonder risicoOgen laseren geeft je in seconden weer 100 % gezichtsscherpte terug, althans dat belooft Lasik, de techniek voor ooglase…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Etan J. Tal, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Landsman AS, Robbins AH, Angelini PF, Wu CC, Cook J, Oster M, Bornstein ES. Treatment of mild, moderate, and severe onychomycosis using 870- and 930-nm light exposure. J Am Podiatr Med Assoc. 2010 May-Jun;100(3):166-77.
  • Landsman AS, Robbins AH. Treatment of mild, moderate, and severe onychomycosis using 870- and 930-nm light exposure: some follow-up observations at 270 days. J Am Podiatr Med Assoc. 2012 Mar-Apr;102(2):169-71.
  • L.H. van Berkel: Schimmelinfectie van de nagel/onychomycose, in: Kleine kwalen in de huisartsenpraktijk, vijfde geheel herziene druk, tweede oplage, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, 2010, p.806-810.
  • Voetencentrum Flipse. Conclusies vergelijkend onderzoek. https://voetencentrumflipse.nl/project-schimmelnagel-behandeling/onderzoek-schimmelnagels-2/ (ingezien op 11-12-2017)
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/BrantLeeMedia

Reageer op het artikel "Schimmelnagels laseren: kalknagels behandelen met laser"

Reacties

Chantalle, 08-12-2017 13:19 #6
Jammer om te lezen dat ik niet de enige ben die de laserbehandelingen ondergaan heeft zonder zichtbaar effect…

Door mijn huisdokter doorverwezen (zonder de mededeling dat het niet vergoed wordt of wat de effectieve kostprijs was.
1e bezoek: 150€ (niet eens een betaalbewijs ontvangen, ze begreep ook niet waarom ik dat vroeg) 30 minuten binnen geweest
2e bezoek: 150€ (niet eens een betaalbewijs ontvangen, ze begreep ook niet waarom ik dat vroeg) amper 15 minuten binnen geweest (snel snel laser erop gezet, snel snel buiten)
3e bezoek: evaluatie (kosteloos) moet ik nog krijgen.

Eerlijk: ik voel mij in eerste instantie niet juist geïnformeerd door mijn huisarts, in tweede instantie 300€ kwijt, geen zichtbaar effect lichtjes opgelicht.

Mijn teennagels zijn zelfs erger geworden, 1 gezonde teen is inmiddels ook diep aangetast.

2 x per dag voeten met alcohol gewassen (op aanraden van)
2 x per dag lamisil gesmeerd (soms zelfs 3x) (op aanraden van)
voor ik mijn schoenen aan doe spuit ik daktarin in (op aanraden van)

Eerlijk: ik voel mij hier niet goed bij, en maak een van de dagen een afspraak met mijn huisdokter om dit uit te klaren.

Marja Goedbloed, 17-02-2017 17:11 #5
Wat zijn de kosten voor de behandeling van 2 duimen, laseren? Reactie infoteur, 26-02-2017
Schimmelnagels worden in de regel vier keer behandeld met steeds een tussenpoos van één tot drie maanden. Er is ook een intakegesprek en een controleafspraak. De kosten voor de totale behandeling kunt u nakijken op de prijslijst van de cosmetische dermatologie: https://goo.gl/1L8iVq.

Esterella, 14-03-2016 15:50 #4
Ik heb mijn teen nagels 3 x laten laseren in Goes, bij podotherapie H. Helaas zonder het beloofde 95% resultaat, 300 euro lichter, dat wel. Heb zoals je als advies meekrijgt, dagelijks mijn nagels ingesmeerd met de creme, sokken op 60 gr gewassen enz. De behandelingen zelf zijn toch best pijnlijk, maar als ik er op die manier af was gekomen had ik dat zeker voor lief genomen. Nu een jaar later, is er niks veranderd aan mijn nagels. Dus ik kan er helaas niet positief over zijn.

Henny, 23-11-2015 10:40 #3
Ik ben in April en tweede behandeling in Juni gelaserd voor mijn schimmelnagels. Nu eind November heb ik nog steeds schimmelnagels… Zonde van mijn 2 keer € 109…

Tbell, 10-02-2015 15:08 #2
Heb al drie keer mijn vinger en teen nagels laten laseren, maar heeft niets geholpen naast alles wat ik aan middeltjes al heb geprobeerd.

H. Dereus, 18-11-2014 09:24 #1
Ik had al zo'n 5 jaar last van schimmelnagels aan beide grote tenen. Eerst met Tea Tree olie, vervolgens met Nailner en hierna met Naloc behandeld. Naloc leek verbetering te brengen. Vorig jaar een laserbehandeling ondergaan, waarbij alle tenen vier keer werden behandeld. Daarnaast poederde ik dagelijks de sokken in met met Miconazolnitraat poeder. De laserbehandeling heb ik bepaald niet als prettig ervaren. Herhaaldelijk moest ik de voet terugtrekken omdat het pijnlijk was. Tijdens de behandeling stopte ik de behandeling met Naloc om te kunnen beoordelen of de laserbehandeling het gewenste effect had. Helaas bleek dit laatste niet het geval te zijn. De nagelschimmel verergerde zich en ik heb toch maar weer de Naloc behandeling opgepakt. Hiermee houdt ik de schimmel redelijk onder controle.
Mijn situatie staat op zichzelf en ik hoop dat anderen meer baat bij de laserbehandeling hebben. Gelet op de prijs (200 Euro), het ongemak tijdens de behandeling en het effect nadien zou ik dit geen tweede keer doen.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 11-05-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Schimmelnagels behandelen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!