InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gele nagel-syndroom: symptomen, oorzaak en behandeling

Gele nagel-syndroom: symptomen, oorzaak en behandeling

Gele nagel-syndroom: symptomen, oorzaak en behandeling Het gele nagel-syndroom is een zeldzame, erfelijke aandoening. Bij het gele nagel-syndroom (yellow nail syndrome) verkleuren de nagels geel. Twee andere symptomen die ook optreden bij het gele nagel-syndroom zijn lymfoedeem, en ademhalingsproblemen. Meestal zijn alle nagels tegelijk aangedaan, maar het is ook mogelijk dat alleen de vingernagels de afwijking vertonen. De oorzaak van de aandoening is niet bekend. Het gele nagel-syndroom wordt geassocieerd met luchtwegaandoeningen en lymfoedeem aan de benen. Deze lachten kunnen behoorlijk interfereren met je dagelijkse leven en zijn ook van invloed op de kwaliteit van leven. Zonder behandeling treedt bij ongeveer dertig procent spontaan genezing op. Het is geen sinecure om het gele nagel-syndroom effectief te verhelpen. Het waren Samman en White die deze ziekte voor het eerst beschreven in 1964.

Wat is het gele nagel-syndroom?

Het gele nagel-syndroom is een zeldzame aandoening, die wordt gekenmerkt door drie symptomen: gelige verkleuring van meestal alle nagels, lymfoedeem (een ongewenste ophoping van lymfevocht) en ademhalingsproblemen. De oorzaak is onbekend, maar erfelijke factoren lijken een rol te spelen. De aandoening komt vaker bij vrouwen voor. De afwijking werd voor het eerst beschreven door Samman en White in 1964.¹

Gele nagel-syndroom oorzaak

De oorzaak van het gele nagel-syndroom is anno 2019 (nog) onbekend, maar mogelijk spelen erfelijke factoren een rol. Het gele nagel-syndroom wordt geassocieerd met luchtwegaandoeningen en lymfoedeem aan de benen. Maar er zijn ook mensen zónder luchtwegproblematiek die de nagelafwijking kunnen ontwikkelen. Heel soms wordt een relatie gelegd tussen het gele nagel-syndroom en aandoeningen die gepaard gaan met een verminderde afweer. De gemiddelde leeftijd waarop je het krijgt is 40 jaar, maar dat varieert sterk

Symptomen van het gele nagel-syndroom

Belangrijkste kenmerken

De drie belangrijkste kenmerken van het gele nagel-syndroom staan beschreven in de volgende tabel.

KlachtOmschrijving
Nagelveranderingen
  • Alle nagels kunnen erdoor worden getroffen;
  • Nagels groeien langzaam of lijken te zijn gestopt met groeien;
  • Nagels zijn dikker en hebben een lichtgele of groen-gele kleur met randen die iets donkerder zijn;
  • De nagelriem is verdwenen;
  • De nagelplaat is wal boller geworden en is ook iets verdikt;
  • Onycholyse ofwel het loslaten van de nagel komt ook voor.
Lymfoedeem
  • Deze zwellingen zijn het gevolg van de opeenhoping van lymfe;
  • Lymfoedeem komt voor bij ongeveer 80% van de patiënten en is meestal van invloed op de benen;
  • Deze zwellingen verschijnen veelal enkele maanden nadat de nagelveranderingen hebben plaatsgevonden;
  • Zwelling treedt minder vaak op in het gezicht, de handen, of de genitaliën.
Ademhalingsproblemen
  • Pleuravocht komt voor bij ongeveer 36% van de patiënten;
  • Pleuravocht is de pathologische ophoping van vocht tussen de beide longvliezen, de pleura parietalis en de pleura visceralis;
  • In ongeveer 30% van de patiënten, komt het eerste symptoom door pleura-effusie: een abnormale vochtophoping in de pleuraholte;
  • Patiënten hebben vaak een voorgeschiedenis van terugkerende bronchitis, chronische sinusitis (bijholteontsteking) en longontsteking.

Nagels

Het gele nagel-syndroom wordt gekenmerkt door nagels die lichtgeel tot lichtgroen verkleurd zijn, waarbij de nagelranden vaak enigszins donkerder zijn. Meestal zijn alle nagels aangedaan, maar het komt ook voor dat alleen de vingernagels afwijkingen vertonen. De groei van de aangedane nagels is sterk afgenomen. Typisch is dat het huidrandje dat op de nagel aansluit, de nagelriem, is verdwenen en dat de nagelplaat wal boller is geworden en ook iets is verdikt. Daarnaast vindt loslating van de nagel plaats. Voorts kan roodheid of oedeem van de nagelriem bestaan, evenals een chronische ontsteking van de nagelwal (chronische paronychia).

Diagnose en onderzoek

Klassieke klinische manifestaties

De diagnose wordt meestal gebaseerd op de aanwezigheid van twee van de drie klassieke klinische manifestaties, waaronder nagelveranderingen, luchtwegaandoeningen en lymfoedeem, of zeer karakteristiek nagelveranderingen. De diagnose kan ook alleen worden gebaseerd op de karakteristieke nagelveranderingen.

Differentiële diagnose

De belangrijkste differentiële diagnoses zijn chronische paronychia (een ontsteking van de nagelwal, ook wel 'omloop' genoemd), en onychomycosis (schimmelinfectie van de nagels, schimmelnagels).

Gele nagel-syndroom behandelen en verhelpen

Een specifieke behandeling voor het gele nagel-syndroom bestaat niet. Mogelijke gezondheidsproblemen die aan het gele nagel-syndroom ten grondslag liggen worden opgespoord en behandeld. Daarnaast kunnen de volgende behandelingen in sommige gevallen verbetering geven: vitamine A en E, zinksulfaat en voedingssupplementen. In grofweg een derde van de gevallen van het gele nagel-syndroom treedt spontane genezing van de nagels op. Er is weinig overtuigend bewijs dat antimycotica (antischimmelmedicatie), antibiotica en corticosteroïden (krachtige ontstekingsremmers) helpen bij het gele nagel-syndroom.

Complicaties

Een flinke hoeveelheid pleuravocht kan levensbedreigend zijn. Chirurgische behandeling van pleuravocht kan complicaties geven. Tot slot kan lymfoedeem de kwaliteit van leven danig beïnvloeden.

Prognose

De nagelveranderingen kunnen in de helft van de gevallen vanzelf verdwijnen. Ademhalingsproblemen zijn meestal beheersbaar door middel van adequate behandeling. Progressieve respiratoire insufficiëntie komt niet vaak voor. De meest problematische manifestatie lijkt de aanwezigheid te zijn van veel pleuravocht, wat na behandeling weer kan terugkomen.

Noot:
  1. Samman PD, White WF; The "Yellow nail" syndrome. Br J Dermatol. 1964 Apr;76:153-7.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gele nagel-syndroom: Symptomen aan benen (zwelling) & nagelsGele nagel-syndroom: Symptomen aan benen (zwelling) & nagelsHet gele nagel-syndroom (yellow nail syndrome) is een zeldzame aandoening waarbij de afvoer van het lymfesysteem beschad…
Gele nagels: oorzaken van gele nagels op vingers en/of tenenGele nagels: oorzaken van gele nagels op vingers en/of tenenLast van gele nagels aan vingers of tenen (gele teennagels)? Nagels kunnen je veel vertellen over je algemene gezondheid…
Beauty: alles op een rij over gezonde nagelsGezonde en goedverzorgde nagels staan vooraan in het beeld als je in contact komt met iemand. Nagels goed maar ook niet…
Thuismanicure: zelf je nagels verzorgenHeb je last van brokkelende nagels, ruwe nagelranden of een doffe schijn maar vind je dat een professionele manicure tev…
Hoe wordt omloop aan de nagel behandeld?Hoe wordt omloop aan de nagel behandeld?Bij iedere nagel groeit het in een nagelriem. Bij een nagelriemontsteking kan de nagelriem en ook de vingertop pijnlijk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Herbert L. Fred, MD, Hendrik A. Van Dijk, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Derm Net New Zealand. Yellow nail syndrome. http://www.dermnetnz.org/topics/yellow-nail-syndrome (ingezien op 27-3-2017)
  • Huidziekten.nl. Yellow nail syndroom. http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ytxt/yellow-nail-syndrome.htm (ingezien op 27-3-2017)
  • Patient.info. Yellow Nail Syndrome. https://patient.info/doctor/yellow-nail-syndrome (ingezien op 27-3-2017)
  • Samman PD, White WF; The "Yellow nail" syndrome. Br J Dermatol. 1964 Apr;76:153-7.

Reageer op het artikel "Gele nagel-syndroom: symptomen, oorzaak en behandeling"

Reacties

Jan Dekkers, 30-09-2019 11:50 #2
Sinds 2,5 jaar heb ik chronische sinusitis. In de loop van 2018 is daar het gele-nagel-syndroom bij gekomen (nagels groeien niet meer, worden geel en zwart en laten los, ook last van lymfe-oedeem en veel last van hoestprikkels als gevolg van luchtweg-longproblemen). Juli 2018 en maart 2019 ben ik geopereerd aan een tumor in mijn blaas; er heeft zich inmiddels een nieuwe tumor ontwikkeld die binnenkort weer verwijderd gaat worden. Daarnaast is de PSA waarde van mijn prostaat te hoog. Ik ben hartpatient en heb diabetes type 2. Ik ben in behandeling bij KNO-arts, dermatoloog, longarts, cardioloog en uroloog, maar niemand heeft een overall-oplossing (zo die er al is). Zijn er nog meer mensen met dezelfde combinatie van aandoeningen? Ik ben ook benieuwd of bacteriofagen een oplossing kunnen bieden voor (een deel van) de problemen.

Tiny Miltenburg, 11-09-2013 09:23 #1
Loop al anderhalf jaar te sukkelen met mijn nagels. Zijn verkleurd zoals de gele nagelsyndroom laat zien. Ook de teennagel zijn aangeslagen. Een vingernagel is er zelfs af. Wat is de beste behandelmethode? Loop ook nog bij een longarts. Blijf contestant hoesten en neus snuiten. Ook al 8 maanden. Heb een sinusoperatie (juni jl) ondergaan voor een betere luchtwegen. Helaas geen resultaat.
Nu weer een second opinie van een dermatoloog.
Ben teneinde raad.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 17-11-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nagelaandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!