InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe wordt omloop aan de nagel behandeld?

Hoe wordt omloop aan de nagel behandeld?

Hoe wordt omloop aan de nagel behandeld? Bij iedere nagel groeit het in een nagelriem. Bij een nagelriemontsteking kan de nagelriem en ook de vingertop pijnlijk zijn of opzetten. Een aanraking wordt dan als zeer onaangenaam ervaren, waardoor men de vinger minder goed kan bewegen. Omloop kan eveneens in chronische vorm voorkomen, waardoor de aandoening van blijvende aard is. Normaal is omloop dan minder pijnlijk in vergelijking met de acute vorm. In een later stadium van de aandoening kan er naast zwelling ook etter onder de nagel vandaan komen. Hoe wordt omloop aan de nagel veroorzaakt en wat kun je doen om nagelriemontsteking te voorkomen?

Omloop aan de nagel

Waardoor wordt het veroorzaakt?

Er zijn meerdere redenen, waardoor omloop aan de nagel kan ontstaan. Voornaamste redenen zijn:
  • er komt iets onder de nagel en steekt in het vingervlees, waardoor bacteriën worden geïntroduceerd;
  • de nagel en nagelriem zijn regelmatig beschadigd geweest. Denk daarbij aan onjuist knippen op bijwerken van de nagel. Ook bijten van de nagels werkt zeer ongunstig, waarnaast het aftrekken van vel om de nagel als oorzaak wordt aangewezen;
  • blijven haken achter de nagel, waardoor vuiligheid eronder is gekomen;
  • schimmels.

Is de nagelriem eenmaal beschadigd dan hebben bacteriën vrij spel en vermeerderen zich in hoog tempo. Daardoor kan de omloop direct in een acute vorm ontstaan, waardoor de nagelriem en omliggend weefsel gaat zwellen en pijnlijk aanvoelen.

Hoe ernstig is omloop aan de nagel?

Normaal is er behoudens de rode gloed en pijnlijke zwelling weinig aan de hand en zal met de tijd gewoon verdwijnen. Indien er sprake is van etter van onder de nagel dan zal de huisarts voor verdere behandeling moet worden ingeschakeld. Deze kan de abces openen, waardoor etter wordt verwijderd en de boel wordt schoongemaakt. Let wel dat dit kan betekenen dat een deel van de nagel moet worden verwijderd. Voor een goede genezing dien je uiteraard goed met je nagels en de nagelriem om te gaan om erger te voorkomen. Je kunt aanvullend natuurazijn of sodabadje gebruiken om de schimmel te lijf te gaan.

Therapie mogelijkheden

Is er sprake van oppervlakkige beschadigingen met gele etter dan kan er worden ingesneden zonder verdoving. Mocht de nagelriemontsteking diepere beschadigingen met zich meebrengen dan kan een antibioticakuur noodzakelijk zijn of bijvoorbeeld Floxapen. Indien er hardnekkige omloop is, dan wordt de nagel onder plaatselijke verdoving verwijderd. Bij chronische omloop dient de aandoening droog te zijn, waarnaast Daktarin (anti-schimmelzalf) op de nagel wordt gesmeerd.

Tips om het niet te krijgen

Vanzelfsprekend moet je de nagels op de juiste manier verzorgen. Dit betekent dus dat je niet moet gaan nagel bijten. Denk onder andere aan de volgende tips:
  • de nagels moeten gelijkmatig en niet te kort worden geknipt. Heb je harde nagels knip ze na het wassen, omdat de nagel door water zachter wordt;
  • voorkom dat je aan velletjes zit en bijt de nagels niet kapot. Je nagel is op zich relatief hard, echter je moet de nagel niet als gerei gebruiken;
  • bescherm de nagels tijdens schoonmaakwerkzaamheden en voorkom aanraking met irriterende stoffen;
  • voorkom krap en klam schoeisel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Omloop of paronychium, symptomen en behandelingOmloop of paronychium, symptomen en behandelingRuim 2 miljoen Nederlanders hebben last van dwangmatig nagelbijten. Dit is iets dat al vaak in de jeugd ontstaat. Niet a…
Ontstoken nagelriem vinger: symptomen - nagel laat losOntstoken nagelriem vinger: symptomen - nagel laat losEen ontstoken nagelriem of nagelriemontsteking wordt ook wel 'omloop' of paronychia' genoemd. Paronychia is een infectie…
Krant-nagels, super gave en originele manier van nailartEen nieuwe en populaire trend onder de nail arts is Newspaper Nail Art, oftewel krantnagels! Probeer het nu en en ga ori…
Paronychia (omloopje)Paronychia (omloopje)Paronychia is een vervelende aandoening aan het nagelbed. Een ontsteking aan het nagelbed kan van een acute of een chron…
Bloeduitstorting onder de nagel: oorzaken van blauwe nagelBloeduitstorting onder de nagel: oorzaken van blauwe nagelEen bloeduitstorting onder de nagel is een opeenhoping van bloed tussen de nagel en het nagelbed. Bloed onder de nagel v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: http://www.rgbstock.com/images/
  • http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ptxt/Paronychia.htm

Reageer op het artikel "Hoe wordt omloop aan de nagel behandeld?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 16-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Voet-aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!