InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aandoening: Encefalitis

Aandoening: Encefalitis

Aandoening: Encefalitis Encefalitis is ook wel een ander woord voor hersenontsteking. In Nederland komt het niet vaak voor, maar wel in Azië. Lees in dit artikel meer over Encefalitis.

Inhoud

Encefalitis

Bij de aandoening Encefalitis zijn de hersenen ontstoken (niet de hersenvliezen, dit heet namelijk meningitis), alhoewel als men Encefalitis heeft, heeft hij/zij ook vaak meningitis. De zenuwcellen van de hersenen zijn bij encefalitis beschadigd.

Symptomen

  • Koorts
  • Griepklachten
  • Taalproblemen
  • Epilepsie
  • Gedeeltelijke verlamming
  • Verlies van het bewustzijn
  • Zicht-verlies

Oorzaak

De oorzaak van Encefalitis is de herpes simplex infectie wat (vooral in het buitenland) komt door een insectenbeet. Als deze infectie niet snel wordt behandelt, kan deze levensbedreigend zijn. Het komt gelukkig maar heel zelden voor in Nederland. Zo'n tientallen gevallen per jaar komt Encefalitis voor. Ook kunnen de ziektes bof, mazelen of een verkoudheidsvirus tot Encefalitis leiden.

Risicogevallen

Één van de meest risicovolle gevallen is bij kinderen tot 5 jaar. Het komt even vaak voor bij meisjes als bij jongens. Ondanks dat er goede behandelingen bestaan voor het verhelpen van Encefalitis zal 1 op de 5 kinderen die hieraan leidt alsnog overlijden.

Behandeling

  • Antibiotica
  • Een operatie
  • Het leegmaken van een abces (stereotactisch)

Herstel

Het herstel kan wel maanden duren. Vaak zijn er blijvende problemen na het herstel zoals:
  • Problemen met denken
  • Problemen met lopen
  • Problemen met zwakheid van de ledematen

Mensen met een lichte vorm van Encefalitis zijn vaak na een paar weken al hersteld. Belangrijk is dat als de symptomen duiden op Encefalitis, je zo snel mogelijk contact zoekt met de huisarts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • http://www.neurologie.nl/publiek/patientenvoorlichting/encefalitis

Reageer op het artikel "Aandoening: Encefalitis"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 31-05-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!