InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vinger uit de kom

Vinger uit de kom

Vinger uit de kom Een klein ongelukje kan al voldoende zijn en de vinger is uit de kom. Bij sommige mensen komt dit zelden voor, bij andere een stuk vaker. Lees hieronder over de symptomen, oorzaken en behandeling van een vinger die uit de kom is.

PIP-gewricht

Iedere vinger of teen behalve de duim en de grote teen beschikt over het PIP-gewricht. Je kunt al je vingers behalve de duim opdelen in drie delen, want je hebt 2 scharnieren als je je knokkels niet meerekent. Je PIP-gewricht bevindt zich tussen het middelste en het onderste deel van je vinger. Dit PIP-gewricht kan uit de kom schieten en we spreken dan van een vinger die uit de kom is. Er zijn drie manieren hoe het PIP-gewricht uit de kom schiet.
  • Naar de palmzijde van de hand.
  • Naar de rugzijde van de hand.
  • Naar een van de zijkanten van de hand.
Het komt zelden voor dat de vinger naar de palmzijde van de hand uit de kom schiet.
Wanneer een vinger uit de kom schiet kan de vinger beschadigd raken. De bandjes en het kapsel van het gewricht kunnen scheuren of te ver uitrekken.

Oorzaak

De oorzaak van een vinger uit de kom is dat de vinger een beweging maakt die het eigenlijk in die stand niet kan maken. Dit is bijvoorbeeld het geval als een gestrekte vinger naar de rugzijde van de hand wordt gedrukt. Deze beweging voelt onnatuurlijk en geeft druk op het PIP-gewricht. Bij ongevallen kan deze overstrekking echter hevig voorkomen, waardoor het PIP-gewricht beschadigd raakt.

Behandeling met spalkje

Voordat een behandeling kan worden gestart, moet er eerst een diagnose door de behandeld arts worden gesteld. Deze diagnose wordt vrijwel altijd ondersteund met een röntgenfoto. Uit deze röntgenfotokan de schade aan het botfragment worden vastgesteld. Dit bepaalt de wijze van behandeling. Bij een vinger die uit de kom is wordt vaak een spalk gebruikt. De soort spalk is afhankelijk van de wijze waarop de vinger uit de kom is. Na afloop van de behandeling volgt fysiotherapie voor de hand. De pijn in de vinger kan lang aanwezig zijn, dus de fysiotherapie is voornamelijk gericht op vermindering van deze pijn. Daarnaast zorgt de fysiotherapie ervoor dat de coördinatie en kracht in de vinger weer terugkomt.

Operatie

Soms is alleen een spalkje niet genoeg en is ook een operatieve ingreep noodzakelijk. Dit is het geval als de gewrichtsbanden en het gewrichtskapsel van de vinger ernstig beschadigd zijn. Na de operatie zal de vinger stijf aanvoelen. Je vinger lijkt een minder bereik te hebben dan voorheen. Dit wordt bewust gedaan, omdat je vinger tijdens de revalidatie weer wat soepeler wordt en anders een te groot bereik zou krijgen. Na de operatie krijgt men als nog een spalkje aangemeten. Na ongeveer een jaar horen alle klachten volledig weg te zijn. Dit kan uiteraard ook veel eerder het geval zijn.
© 2012 - 2018 B-bbergkamp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Vinger of duim gebroken?Vinger of duim gebroken?Een gebroken vinger of duim moet altijd behandeld worden door een arts. Als de breuk niet behandeld wordt kunnen er verv…
Een gebroken vingerEen gebroken vingerEen gebroken vinger kan iedereen overkomen. Vaak komt het doordat je ergens achter blijft haken of je stoot een van je v…
Hokkende vinger, snapping fingerHokkende vinger, snapping fingerEen hokkende vinger of haperende vinger komt soms spontaan bij baby's voor, maar het meest bij volwassenen. De oorzaak i…
Trigger finger: vinger is moeilijk of niet meer te strekkenTrigger finger: vinger is moeilijk of niet meer te strekkenBij een trigger finger of tendovaginitis stenosans is de buigpees van de vinger ontstoken. Je neemt een kromme vinger wa…
Gekneusde vinger: behandelen, herstel en wat te doen?Gekneusde vinger: behandelen, herstel en wat te doen?Wat is een gekneusde vinger en wat te doen bij een gekneusde vinger? Een gekneusde vinger of duim is meestal het gevolg…
Bronnen en referenties
  • www.ehbonieuwendijk.nl
  • www.plastischechirurgietiel.nl

Reageer op het artikel "Vinger uit de kom"

Reacties

P. S., 18-06-2015 20:37 #2
Ik ben meer dan 1 maand gevallen van mijn fiets.
Bij mijn linkerhand middelvinger aan de zijkant is er een soort bobbeltje, het doet geen pijn en ik kan mijn vinger normaal bewegen.
Moet ik naar een huisarts of gaat het zelf weg?

Kaat Schuurkes, 12-10-2013 17:43 #1
Mijn middelvinger is bij de middelste knokkel of pip gewricht naar opzij uit de kom geweest. Ik heb hem zelf onmiddellijk recht gezet. Daarna ijspakkingen en voorzichtig bewegen zo goed als dat ging. ik heb er zoveel mogelijk mee gedaan ook grijpen en tillen en zelfs gesport. Na 6 weken bleef hij dik en begon te irriteren. de dokter zei dat ik geduld moest hebben en heeft niet eens overwogen een foto te laten maken.
Mijn vinger groeide krommer en nu heb ik hem gespalkt. ik heb de indruk dat het nu beter gaat. Maar moet ik niet alsnog een foto laten maken of naar een specialist? Reactie infoteur, 19-03-2014
Beste Kaat Schuurkes,

Het beste is om in dergelijke gevallen direct naar een dokter of andere medisch specialist te gaan. Het feit dat u uw middelvinger zelf terug in de kom heeft kunnen zetten betekent niet dat er geen schade op is getreden. De gewrichtsbanden en het gewrichtskapsel van de vinger kunnen namelijk beschadigd zijn en dit kan de irritatie veroorzaken. Ook kan het zijn dat er een breukje in de vinger is opgetreden. Maar om u gerust te stellen, de middelvinger heeft een flinke klap gehad als hij uit de kom was. Dit kan soms enkele maanden irritaties opleveren, zonder dat er sprake is van daadwerkelijke schade. Het feit dat het nu weer beter gaat lijkt mij een aanknopingspunt dat het in orde is. Mocht de vinger erg scheef staan of na geruime tijd toch weer beginnen te irriteren, dan zou ik zeker een foto overwegen.

Met vriendelijke groet,
B-BBergkamp

Infoteur: B-bbergkamp
Laatste update: 08-08-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!