InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ontstoken nagelriem vinger: symptomen - nagel laat los

Ontstoken nagelriem vinger: symptomen - nagel laat los

Ontstoken nagelriem vinger: symptomen - nagel laat los Een ontstoken nagelriem of nagelriemontsteking wordt ook wel 'omloop' of paronychia' genoemd. Paronychia is een infectie van de huid rond de vingernagels of teennagels, specifiek de nagelwal - de rand die rondom de nagelplaat loopt. De ontsteking kan worden veroorzaakt door bacteriën (veelal is Staphylococcus aureus de boosdoener) of schimmels (veelal Candida albicans). Bij een gezonde nagel sluit de huid rondom de nagel goed aan op de nagelplaat. Door een kloofje of een wondje van de nagelriem (eponychium) of perionychium (nagelwal) ontstaat echter een toegangsweg (porte d'entrée) naar het lichaam, waardoor micro-organismen zoals bacteriën en schimmels door kunnen dringen in het weefsel rond de nagel. Een ingroeiende teennagel (unguis incarnatus) kan hier bijvoorbeeld aan ten grondslag liggen.

Ontstoken nagelriem vinger

Nagelriemontsteking (paronychia) / Bron: Chris Craig (Ciotog), Wikimedia Commons (Publiek domein)Nagelriemontsteking (paronychia) / Bron: Chris Craig (Ciotog), Wikimedia Commons (Publiek domein)

Wat is een ontstoken nagelriem?

Paronychia is een infectie van de nagelriem, welke wordt veroorzaakt door bacteriën of schimmels en kan zich uitbreiden tot een klein infiltraat of abces. Bij een acute infectie is een bacterie vaak de boosdoener en bij een chronische vorm is er vaak een schimmel in het spel.

Wat zijn de symptomen van een ontstoken nagelriem?

Paronychia begint vaak met pijn (een kloppend plekje), zwelling en roodheid rond de basis of de zijkanten van de nagel. Acute paronychia kan leiden tot een klein infiltraat of abces aan de zijkant of de onderkant van de vingernagel of teennagel. Je kunt bij een nagelriemontsteking de aangedane vinger vaak niet goed gebruiken. Bij chronische paronychia staat pijn niet op de voorgrond, maar is de nagelriem over een groter gedeelte rood en enigszins gezwollen. Paronychia welke wordt veroorzaakt door bacteriën kan snel verergeren. Een door schimmel veroorzaakte paronychia ontstaat meestal veel geleidelijker. Wanneer de aandoening niet adequaat wordt behandeld, kan de nagel na verloop van tijd loslaten van het nagelbed en uiteindelijk zelfs afvallen.

Wat veroorzaakt een nagelriemontsteking?

Je kunt een nagelriemontsteking oplopen door een wondje of beschadiging van de huid, wat een toegangsweg vormt voor bacteriën. Kleine wondjes kunnen veroorzaakt worden door slechte nagelhygiëne, duimzuigen, nagelbijten, het afbijten van loszittende velletjes, het te kort afknippen van de nagels en peuteren. Een ingegroeide teennagel kan ook paronychia veroorzaken.

Schimmel

Een nagelriemontsteking die is veroorzaakt door een schimmel komt vaak voor bij mensen die frequent natte handen hebben (bijvoorbeeld door hun werk als barman, schoonmaker of bordenwasser) of hun handen vaak wassen, wat ervoor zorgt dat de huid rond de nagels opgeweekt wordt en aldus toegankelijk is voor microrganismen, in dit geval vooral schimmels.

Vrouwen en diabetici

Paronychia komt vaker voor bij volwassen vrouwen en bij mensen die diabetes (suikerziekte) hebben. Mensen met een verzwakt immuunsysteem —zoals mensen die medicijnen moeten nemen na een orgaantransplantatie of mensen die besmet zijn met hiv— hebben ook een hoger risico op het krijgen van paronychia.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Je huisarts kan paronychia vrij gemakkelijk onderscheiden met andere vingerinfecties. De diagnose wordt meestal à vue gesteld en aanvullende tests zijn meestal niet nodig.

Hoe wordt paronychia behandeld?

Bij een acute nagelriemontsteking zal de huisarts een incisie maken, zodat de pus kan wegvloeien. Wanneer de infectie zich onder de nagel heeft uitgebreid, zal de huisarts een gedeelte van de nagelbasis verwijderen teneinde een goede drainage te realiseren. Eventueel kan een antibioticum (of corticosteroiden) voorgeschreven worden. Algemeen kan een warm badje met soda worden geadviseerd bij een nagelriemontsteking. Dit meerdere malen per dag.

Chronische nagelriemontsteking

Bij een chronische nagelriemontsteking bestaat de behandeling ten eerste uit het herstellen van de nagelriem door het voorkomen van overmatig water- en zeepgebruik. Vaak is er sprake van een schimmelinfectie, welke bestreden kan worden met een lokaal antimyoticum (anti-schimmel) in de vorm van een crème of een tinctuur.

Hoe kun je paronychia voorkomen?

Je kunt nagelriemontsteking voorkomen door een goede verzorging van de nagels, zodat de nagelriemen intact blijven. Wat je vooral moet vermijden is:
  • nagelbijten;
  • duimzuigen; en
  • (overmatige) blootstelling aan water, zeep en bijtende vloeistoffen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe wordt omloop aan de nagel behandeld?Hoe wordt omloop aan de nagel behandeld?Bij iedere nagel groeit het in een nagelriem. Bij een nagelriemontsteking kan de nagelriem en ook de vingertop pijnlijk…
Paronychia (omloopje)Paronychia (omloopje)Paronychia is een vervelende aandoening aan het nagelbed. Een ontsteking aan het nagelbed kan van een acute of een chron…
Omloop of paronychium, symptomen en behandelingOmloop of paronychium, symptomen en behandelingRuim 2 miljoen Nederlanders hebben last van dwangmatig nagelbijten. Dit is iets dat al vaak in de jeugd ontstaat. Niet a…
Scheur midden in nagel: Mediane canaliforme nageldystrofieScheur midden in nagel: Mediane canaliforme nageldystrofieMijn (duim)nagel scheurt in de lengte. Wat is er aan de hand? Bij het ziektebeeld mediane canaliforme nageldystrofie zij…
Ingegroeide nagel behandelenIngegroeide nagel behandelenWanneer de nagel in de huid ingroeit, spreken we van een ingegroeide nagel. Dit komt het vaakst voor bij de teennagels,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • W.H.J.M. van den Bosch en Th.B. Voorn: Omloop/paronychia, in: Kleine kwalen in de huisartspraktijk, vijfde geheel herziene druk, tweede oplage, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, 2010, p.679-682.
  • www.huidhuis.nl
  • www.huidziekten.nl
  • Afbeelding bron 1: Chris Craig (Ciotog), Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/monkeybusinessimages

Reageer op het artikel "Ontstoken nagelriem vinger: symptomen - nagel laat los"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 22-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nagelaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!