InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Paronychia (omloopje)

Paronychia (omloopje)

Paronychia (omloopje) Paronychia is een vervelende aandoening aan het nagelbed. Een ontsteking aan het nagelbed kan van een acute of een chronische vorm van paronychia zijn. Lees hieronder meer over de aandoening paronychia.

Omloopje

Paronychia

Bij de aandoening paronychia heeft men een ontsteking aan het nagelbed. Het komt het vaakst voor bij mensen die voor hun werk of zomaar veel hun handen moeten wassen. Als het een hardnekkige infectie is, kan er een blaar met etter erin op komen. Als je hier op drukt kan je er soms etter uit drukken. Als het nagelbed beschadigd is door een bacterie, zal de nagelriem niet langer beschermt zijn waardoor de nagel misvormt en verkleurd kan raken. Soms is het zelfs zo dat de nagel wit en poederig wordt door de schimmel/bacterie.

Acute paronychia en chronische paronychia

Acute paronychia: Deze vorm van paronychia komt meestal door een ongelukje met een nagelschaartje of bijten/pulken van nagels of velletjes rondom de nagel

Chronische paronychia: Deze vorm van paronychia ontstaat meestal bij mensen die al een lange tijd last hebben van kapotte of beschadigde nagelriemen. Dit komt doordat deze mensen veel de handen wassen of schoonmaakmiddelen gebruiken met de blote handen.

Symptomen

  • Rode en dikke nagelriem
  • Etterblaar
  • Niet aan velletjes trekken
  • Geen nagels bijten om dat je hierbij je huid mee kunnen trekken

Hoe te voorkomen?

Je kan paronychia voorkomen als je met water werken zoals bijvoorbeeld in het huishouden door handschoentjes te dragen met poeder erin. Dit zijn de speciale huishoudhandschoentjes.

Behandeling

Bij de huisarts zou je een antibiotica kunnen krijgen om de infectie te laten genezen. Als er al een blaar met etter is ontstaan, kan de huisarts deze doorprikken zodat de etter weg kan vloeien. De druk op het nagelbed wordt hierdoor minder waardoor de pijn ook minder wordt. Als je een chronische infectie hebt, dan kan je huisarts een crème voorschrijven die je op moet doen als je je handen hebt gewassen. Als je de crème lang en goed gebruikt, dan kan je nagel in een paar maanden weer hersteld zijn.

Let op

  • Ga zorgvuldig te werk met een nagelknipper
  • Peuter niet aan de velletjes naast je nagel
  • Maak gebruik van huishoudhandschoentjes als je schoonmaakmiddelen gebruikt
  • Als kinderen duimen, geeft dit ook een groot risico op paronychia
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Epicioci, Pixabay
  • http://www.huidarts.com/cgi-bin/patinfo.pl?cgifunction=form&fid=1102259097
  • http://www.huidinfo.nl/paronychia.html

Reageer op het artikel "Paronychia (omloopje)"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 06-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!