InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Schimmelnagels: symptomen wit-gele, groene of bruine nagels

Schimmelnagels: symptomen wit-gele, groene of bruine nagels

Schimmelnagels: symptomen wit-gele, groene of bruine nagels Een schimmelnagelinfectie, medisch bekend als 'onychomycose', is een courante nagelaandoening, welke ontstaat als gevolg van een schimmel die de nagelstructuur (van vingernagels of teennagels) infecteert. De schimmel voedt zich met keratine, een proteïne in de nagel. De door een schimmelinfectie aangetaste nagels zien er vaak niet prettig uit: de aangedane nagels kunnen verkleuren (de nagelranden kunnen witgeel, groen of bruin worden), ze zijn verdikt en er kunnen vlekken, strepen of eilandjes op ontstaan. Ook kunnen de nagels schilferig, broos en pijnlijk worden en soms zelfs losraken van het nagelbed. Dit gebeurt wanneer de infectie niet wordt behandeld. Een onbehandelde infectie kan zich over de hele nagel uitbreiden, wat uiteindelijk resulteert in aantasting van de hele nagel waardoor deze kan loslaten.

Schimmelnagelinfectie

Wat is een schimmelnagelinfectie?

Een schimmelnagel wordt in de volksmond ook wel 'kalknagel' genoemd. De medische benaming is 'onychomycose'. Een schimmelnagelinfectie ontstaat wanneer een schimmel de nagelstructuur -van vingernagels of teennagels- infecteert. De boosdoener voedt zich met keratine, een proteïne in de nagel. Een schimmelnagelinfectie is een veel voorkomend probleem. Ongeveer de helft van alle nagelproblemen zijn te wijten aan een schimmelinfectie. Een schimmelnagelinfectie wordt ongeveer vier keer vaker vaker gezien bij teennagels dan bij vingernagels en kan de gehele nagel of een deel van de nagel treffen, waaronder de nagelplaat, het nagelbed en de wortel van de nagel. Het treft meestal volwassenen, vooral mannen. Het blijkt dat 2% tot 14% van alle volwassenen een keer te maken krijgt met een schimmelnagelinfectie.

Wat zijn de symptomen?

Het meest voorkomende symptoom van een schimmelnagelinfectie is dat de nagel steeds dikker wordt en verkleurt. De nagels kunnen witgeel, groen of bruin verkleuren en ze worden dik en brokkelig. In ernstige gevallen kunnen ze (deels) loslaten, hetgeen uitermate hinderlijk en pijnlijk kan zijn. Er kunnen ook pijnklachten ontstaan als gevolg van de druk van schoeisel. Verder kan aan de zijkanten van je vingers en in je handpalmen enige vervelling met blaasjes optreden, wat een overgevoeligheidsreactie is op de schimmelnagels. Soms kun je last krijgen van splinterbloedingen onder de nagel vanwege schade aan het nagelbed.

Handeczeem / Bron: Fedorov Ivan Sergeevich/Shutterstock.comHandeczeem / Bron: Fedorov Ivan Sergeevich/Shutterstock.com
Een schimmelnagelinfectie moet niet verward worden met een dystrofische nagel als gevolg van een trauma, lichen planus, psoriasis en eczeem. Psoriasis aan de nagels wordt 'psoriasis unguium' genoemd. Kenmerkende symptomen zijn dwarse groeven of lijnen in de nagels, kleine putjes in de nagels en een geel-bruine verkleuring van de nagelplaat, lijkend op een olievlek en daarom ook wel 'olievlekfenomeen' geheten. Bij een chronisch handeczeem kunnen de nagels na verloop van tijd meedoen. Lichen planus is een aandoening die vooral de huid treft en waarbij de nagels ook vaak zijn aangedaan.

Hoe ontstaat een schimmelnagelinfectie?

Verschillende soorten schimmels die bij iedereen op de huid en onder de nagelranden aanwezig zijn, kunnen een nagelinfectie veroorzaken als de boosdoener de huid of nagels binnendringt en zich vervolgens uitbreidt. Er zijn verschillende factoren die het risico van een schimmelnagelinfectie verhogen, zoals:
  • Vochtige en warme omstandigheden, welke de schimmels de kans geven zich in de huid en nagels te nestelen;
  • Het dragen van schoenen die zweetvoeten veroorzaken;
  • Regelmatig beschadiging aan de nagel of huid, wat de porte d'entree vormt voor de schimmel;
  • Het hebben van een slechte gezondheid, of bepaalde gezondheidsproblemen, zoals suikerziekte (diabetes) of psoriasis.

Schimmelnagels behandelen / Bron: Istock.com/JackFSchimmelnagels behandelen / Bron: Istock.com/JackF

Hoe een schimmelnagelinfectie behandelen?

Schimmelnagels zijn onschuldig. Als het een milde infectie betreft, is behandeling niet altijd nodig. Bij (ernstige) cosmetische bezwaren of wanneer je klachten klachten ondervindt als gevolg van de afwijkende vorm van de nagel, is behandeling aangewezen. Er worden verschillende behandelmethoden onderscheiden. Bij een oppervlakkige infectie van de nagel, kan gedacht worden aan het antischimmelmiddel Miconazol zalf FNA. Er is speciale nagellak met amorolfine (een schimmeldodende stof) ontwikkeld die beter doordringt tot de schimmels in de nagel dan de gangbare middelen. Het geneesmiddel amorolfine kan helpen als alleen de nagelplaat is aangetast door de schimmel; de nagelwortel moet niet aangetast zijn. De aangedane nagel moet wel vooraf worden voorbehandeld met bijvoorbeeld een vijltje voor een optimaal resultaat. Bij ernstige infecties heeft lokale behandeling weinig zin, omdat lokale antimyotica niet diep genoeg doordringen om de schimmel te bestrijden. Er kan in dat geval gekozen worden voor orale behandeling met antimyotica (anti-schimmel). Bij 25-30% van de schimmelnagels werken antischimmelpillen echter niet en bij genezing is de kans op een recidief aanzienlijk. Een andere mogelijke behandeling is het laseren van schimmelnagels.

Schimmelnagel behandelen met tea tree olie
Tea tree olie kan gebruikt worden tegen schimmelnagels. Het is veel goedkoper dan de meeste andere producten tegen schimmelnagels en bovendien zijn de ervaringen van gebruikers overwegend positief. Iedere dag een paar druppels aanbrengen op de aangedane nagels, inwrijven en na enkele weken zie je het resultaat. Vooraf kun je een vervormde of hinderlijke nagel met een puimsteen of vijl bijwerken zodat de tea tree olie beter inwerkt.

Hoe kan je een schimmelnagelinfectie voorkomen?

Wat kun je doen om de groei van schimmels tegen te gaan en nieuwe schimmelnagelinfecties te voorkomen? Het is van belang om je voeten bij voorkeur zonder zeep te wassen. Als je wel een keer zeep gebruikt, spoel dan je voeten na het wassen goed af zodat er geen zeepresten achterblijven. Droog na het wassen je voeten goed af, vooral ook de plekken tussen je tenen. Houd je voeten droog en draag goed ventilerende, niet te nauwe schoenen. Draag niet iedere dag dezelfde schoenen, maar wissel af. Denk eraan dat schoenen 24 uur nodig hebben om het vocht van transpirerende voeten kwijt te raken. Draag elke dag schone, katoenen of wollen sokken. Verder is het aan te raden om slippers te dragen in ruimtes waar veel mensen op blote voeten lopen, zoals in openbare doucheruimtes en zwembaden.

Groene nagel
Een groene nagel kan worden veroorzaakt door twee soorten micro-organismen, te weten de bacterie Pseudomonas aeruginosa en de gist Candida parapsilosis. Een infectie met één van deze lastpakken kan leiden tot een groenachtige verkleuring van de aangedane nagel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Misvormde en verkleurde nagelsMisvormde en verkleurde nagelsNagels wil je het liefst zo mooi mogelijk houden, maar soms kan dit niet. Je krijgt een ziekte of een aandoening waarbij…
Thuismanicure: zelf je nagels verzorgenHeb je last van brokkelende nagels, ruwe nagelranden of een doffe schijn maar vind je dat een professionele manicure tev…
Afgebrokkelde gespleten vingernagels; slechte nagelsAfgebrokkelde gespleten vingernagels; slechte nagelsJe nagels brokkelen af en zijn bros. Wat kunnen de oorzaken zijn van afgebrokkelde nagels of lelijke gespleten nagels? B…
Misvormde of broze nagelverzorgingMisvormde of broze nagelverzorgingWanneer men last heeft van broze nagels betekent dit dat de nagels te uitgedroogd zijn door teveel in het water te hebbe…
Beauty: alles op een rij over gezonde nagelsGezonde en goedverzorgde nagels staan vooraan in het beeld als je in contact komt met iemand. Nagels goed maar ook niet…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/BrantLeeMedia
  • L.H. van Berkel: Schimmelinfectie van de nagel/onychomycose, in: Kleine kwalen in de huisartsenpraktijk, vijfde geheel herziene druk, tweede oplage, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, 2010, p.806-810.
  • Afbeelding bron 1: Fedorov Ivan Sergeevich/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/JackF

Reageer op het artikel "Schimmelnagels: symptomen wit-gele, groene of bruine nagels"

Reactie

Chris, 04-06-2015 16:32 #1
Vraag :
Ik heb pas 2 x in het ziekenhuis gelegen omdat ik een bacterie in mijn lever had ( abces )
Ben alle twee de keren uitermate kundig geholpen en een antibiotica kuur van 6 weken gehad daarna. Waarschijnlijk word ik doorverwezen naar het Erasmus ZH omdat er een vernauwing in mijn galwegen zit en darm.
Ik wacht op een bericht nu v/d specialist van het Ikazia ZH. wat het Erasmus daarvan van vindt. Nu zie ik ineens dat mijn nagel van mijn vinger (1) groen begint te kleuren.
Moet ik nu direct dat na laten kijken of kan ik wachten op de specialist zolang.

Vriendelijke groetjes, vlinder Reactie infoteur, 06-06-2015
Een groene nagel kan worden veroorzaakt door twee soorten micro-organismen, te weten de bacterie Pseudomonas aeruginosa en de gist Candida parapsilosis. Ik heb hier een apart artikel over geschreven: http://goo.gl/PHrqpT
Bij iemand met een goed functionerend afweersysteem, is een infectie met pseudomonas weinig gevaarlijk, maar bij een verminderde weerstand door bepaalde ziekten of medicijngebruik kan een infectie zich verder door de weefsels verspreiden met vervelende gevolgen. Het is daarom verstandig uw huisarts te raadplegen en hier niet mee te wachten.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 28-12-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nagelaandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!