InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Amorolfine tegen schimmelnagels: bijwerkingen en effect

Amorolfine tegen schimmelnagels: bijwerkingen en effect

Amorolfine tegen schimmelnagels: bijwerkingen en effect Amorolfine-nagellak is een geneesmiddel tegen schimmelnagels. Schimmelnagels, ook wel 'kalknagels' genoemd, zijn teen- of vingernagels die met schimmel of gist geïnfecteerd zijn, met als gevolg dat nagelranden witgeel, groen of bruin verkleuren. Ook kunnen schimmelnagels dik en brokkelig worden en op den duur zelfs loslaten. Antischimmelzalven helpen vrijwel niet bij het bestrijden van kalk- of schimmelnagels. Het geneesmiddel amorolfine kan helpen als alleen de nagelplaat is aangetast door de schimmel. Het is alleen op recept verkrijgbaar.

Amorolfine-nagellak tegen schimmelnagels

Schimmelnagel / Bron: Istock.com/BrantLeeMediaSchimmelnagel / Bron: Istock.com/BrantLeeMedia

Antischimmelzalven of -crèmes helpen onvoldoende

Antischimmelzalven of -crèmes helpen vrijwel niet bij het bestrijden van kalk- of schimmelnagels. Dit komt doordat de werkzame stof in de crème of zalf vaak onvoldoende doordringt in de nagelplaat. Er is echter speciale nagellak met amorolfine —een schimmeldodende stof— ontwikkeld voor de behandeling van schimmelnagels (onychomycosen), die beter doordringt tot de schimmels in de nagel en daardoor vaak een beter resultaat geeft. Het geneesmiddel amorolfine kan helpen als alleen de nagelplaat is aangetast door de schimmel; de nagelwortel moet niet aangetast zijn. Amorolfine is alleen op doktersrecept verkrijgbaar.

Wat is amorolfine?

Amorolfine is een schimmeldodende stof en is verwerkt in medicinale nagellak voor de behandeling van schimmelnagels waarbij de nagelwortel niet aangetast is. De concentratie van amorolfine is 5%. Er zijn geen belangrijke wisselwerkingen met andere geneesmiddelen bekend. Tijdens de behandeling van schimmelnagels met amorolfine nagellak, mag je geen andere geneesmiddelen op deze nagels gebruiken. Ook mag je tijdens de behandeling met dit geneesmiddel geen andere nagellak en/of
kunstnagels gebruiken op de nagels die behandeld worden.

Wanneer mag je dit geneesmiddel niet gebruiken?

Dit geneesmiddel mag niet gebruikt worden bij kinderen, omdat er geen ervaring is met het gebruik van deze medicinale nagellak bij kinderen. Amorolfine-nagellak wordt alleen voorgeschreven bij volwassenen. Tijdens zwangerschap of borstvoeding moet gebruik van het middel vermeden worden. Je mag het geneesmiddel niet gebruiken als je allergisch of overgevoelig bent voor de werkzame stof of voor een van de andere bestanddelen die in dit geneesmiddel zitten: methacrylzuur copolymeren, triacetine, ethylacetaat, butylacetaat en ethanol.

Schimmelnagels behandelen / Bron: Istock.com/JackFSchimmelnagels behandelen / Bron: Istock.com/JackF

Hoe gebruik je amorolfine nagellak?

Dit geneesmiddel moet je gebruiken zoals je arts of apotheker je dat heeft verteld. Het is volgens de gebruiksaanwijzing gebruikelijk om de nagellak 1 tot 2 keer per week aan te brengen op de aangetaste nagels. Voordat je dat doet, moet je eerst de aangetaste delen van de nagel zoveel mogelijk afvijlen met een wegwerpnagelvijl. Deze vijl moet je na gebruik weggooien en niet gebruiken voor een gezonde nagel. Het vijlen van de aangetaste nagels moet in ieder geval gebeuren vóórdat je de nagellak voor het eerst gaat gebruiken en daarna indien nodig. Je kunt ook de nagel voorbehandelden met een (ureum-houdende) zalf die de nagel enigszins opweekt, waardoor het geneesmiddel gemakkelijker tot de schimmel kan doordringen. Vraag je huisarts of apotheker om advies.

Vóór de behandeling

Voordat je de nagellak gaat opbrengen, moet je de nagel met een watje met alcohol reinigen en ontvetten. Aan de dop is een penseel bevestigd die je in de flacon moet dopen. Daarna breng je de nagellak aan op de gehele (aangetaste) nagel. Vervolgens moet je de behandelde nagels ongeveer 3 minuten laten drogen. Er is geen vastgestelde behandelduur bekend. De behandeling moet worden voortgezet totdat de schimmel geheel verdwenen is en er hele, gezonde nagels uitgegroeid zijn. Door de bank genomen duurt dit voor vingernagels ongeveer 6 maanden en voor teennagels 9 tot 12 maanden.

Wat zijn de mogelijke bijwerkingen?

Soms geeft dit geneesmiddel een van de volgende bijwerkingen:

Wat is het effect van de behandeling?

Het lukt niet altijd om de schimmel in de nagel uit te roeien met de amorolfine-lak. Het is eventueel mogelijk om de behandeling te combineren met orale antischimmelmedicijnen (pillen). Vanwege de bijwerkingen van deze geneesmiddelen, wordt hierin terughoudendheid betracht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kalknagels behandelen/ behandeling van kalknagelsWelke medicijnen hebben hun effectiviteit bewezen? Hoe kunnen kalknagels het beste worden behandeld? Wat zijn de symptom…
Schimmelnagels (kalknagels), een veelvoorkomend probleemSchimmelnagels (kalknagels), een veelvoorkomend probleemSchimmelnagels (ook wel kalknagels genoemd) zijn een veelvoorkomende aandoening in Nederland. Zo'n 5% van de bevolking l…
Zo voorkom je ontsierende kalknagels of schimmelnagelsZo voorkom je ontsierende kalknagels of schimmelnagelsHet meest voorkomende probleem met teennagels is de schimmelnagel, ook wel kalknagel genoemd. Deze met schimmel geïnfect…
Schimmel- en kalknagels genezenSchimmel- en kalknagels genezenHet probleem met kalknagels is dat de schimmel zich onderaan de nagel bevindt en dus moeilijk bereikbaar is als u ze uit…
Kalknagels: oorzaak, behandelingKalknagels: oorzaak, behandelingSchimmelinfecties van de nagels kunnen zorgen voor een kalknagel. Er komen witte of lichtbruine vlekken op de nagel en d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/Wavebreakmedia
  • Bijsluiter Amorolfine 5% nagellak
  • Bijsluiter Loceryl 5% Nagellak. Amorolfine (als hydrochloride)
  • www.thuisarts.nl/schimmelnagels/ik-heb-schimmelnagels
  • www.medicines.org.uk/emc/medicine/28606
  • www.huidinfo.nl/amorolfine.html
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/BrantLeeMedia
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/JackF

Reageer op het artikel "Amorolfine tegen schimmelnagels: bijwerkingen en effect"

Reactie

Van Loon Gerda, 04-11-2015 19:51 #1
Geld dit ook voor nagelpsoriasis.Amorolfine Reactie infoteur, 11-11-2015
Amorolfine-nagellak is een geneesmiddel tegen schimmelnagels. Psoriasis is een chronische auto-immuunziekte, en zeker geen schimmelinfectie. Het gebruik van een geneesmiddel tegen schimmelnagels bij psoriasis heeft dan ook geen enkele zin. Over de behandeling van psoriasisnagels heb ik een apart artikel geschreven: http://goo.gl/1S6bIa.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 18-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Schimmelnagels behandelen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!