InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Splinter onder nagel verwijderen: zelf verwijderen, huisarts

Splinter onder nagel verwijderen: zelf verwijderen, huisarts

Splinter onder nagel verwijderen: zelf verwijderen, huisarts Splinter onder nagel is een vervelende aangelegenheid. Een splinter onder nagel komt bij zowel kinderen als volwassen vrij vaak voor. Een ongeluk zit in een klein hoekje, vooral bij bepaalde werkzaamheden. Bij de bewerking van ruw hout, metaal of steen of snoeiwerkzaamheden in de tuin, is het risico aanwezig dat een splinter de huid binnendringt. Het dragen van (werk)handschoenen kan dit voorkomen. Om complicaties te voorkomen, dient een splinter onder de nagel altijd verwijderd te worden. Je moet een splinter onder je nagel nooit laten zitten. De splinter zal er uiteindelijk uitzweren, maar voordat dit gebeurt kan er een flinke ontsteking optreden. Je kunt een splinter onder de nagel zelf verwijderen of laten verwijderen door de huisarts.

Splinter onder nagel verwijderen

Splinter onder nagel

Een splinter onder de huid komt bij zowel kinderen als volwassenen vaak voor. Een splinter onder de nagel bevindt zich tussen nagelplaat (corpus unguis) en nagelbed (lectulus unguis) of in het nagelbed - het zachter weefsel onder de nagel. Een splinter kan uit van alles bestaan. Hout, glas en metaalsplinters behoren tot de meest voorkomende, maar een afgesprongen of afgescheurd stukje steen of kunststof is ook mogelijk. Het lichaam beschouwt de nagel als een 'vreemd lichaam' en probeert het af te stoten.

Goed zichtbaar
Vaak is de splinter goed zichtbaar onder de nagel en zal de patiënt last hebben van pijn of irritatie, aangezien het nagelbed erg gevoelig is. Vooral bij het bewegen van de splinter, door druk uit te oefenen op de nagel of bij het aanraken van de vingertop, kan pijn worden ervaren.

Zelf splinter verwijderen of naar de huisarts

Zelf verwijderen

De meeste oppervlakkige splinters kunnen worden verwijderd door de patiënt zelf. De huisarts kan diepere, grotere en moeilijk bereikbare splinters, of splinters die zijn afgebroken tijdens een poging om het zelf te verwijderen, behandelen. Indien een splinter niet (volledig) wordt verwijderd, kunnen ze complicaties veroorzaken, zoals ontstekingen, infecties, toxische reacties, en granulomavorming. Bij een splinter die langere tijd onder de nagel aanwezig blijft, vindt een afstotingsreactie plaats, met een ontsteking als gevolg.

Na verwijdering van de splinter

Na het verwijderen van de splinter kan er enig bloed onder de nagel vandaan lopen. Was daarom je hand met water of dep het droog met watjes of tissues. Gebruik betadine of een ander ontsmettingsmiddel voor het desinfecteren en verzorgen van het wondje. Daarna afdekken met een pleistertje.

Spontane verwijdering

Spontane verwijdering door middel van het bekende 'uitzweren', is doorgaans niet te verwachten vanwege de bijzondere ligging van de splinter onder de nagel. Normaal gesproken is er geen ruimte tussen nagelplaats en nagelbed, waardoor de kans groot is dat de splinter klem komt te zitten.

Splinter onder nagel verwijderen

Een splinter onder de nagel dient altijd verwijderd te worden, teneinde complicaties te voorkomen. Gebruik hiervoor een pincet van hoogwaardige kwaliteit. Maak geen gebruik van nagels, een postzegelpincet, een mes of een naald, om de splinter te verwijderen. Door de puntige vorm van een splinterpincet, kan de splinter eenvoudig verwijderd worden. Pak met behulp van de splinterpincet de splinter zo dicht mogelijk bij de huid en verwijder deze in de lengterichting. Ontsmet de huid daarna. Soms is het beter om eerst de nagel te knippen, teneinde beter greep te kunnen krijgen op de splinter. Eventueel kun je de nagel eerst een kwartiertje in een warm sodabad laten weken. Giet een flinke scheut soda in handwarm water en dompel je vinger hier in om de huid zachter te maken. Dit maakt het verwijderen van de splinter later makkelijker.

Wat kan de huisarts doen?

Als de patiënt of iemand uit zijn omgeving er niet in slaagt om de splinter te verwijderen, dan kan de huisarts deze verwijderen. De huisarts zal de nagel zo ver mogelijk afknippen om het 'werkterrein' te vergroten. Soms zal de huisarts een driehoekig stukje uit de nagel knippen voor goede tractie. Dit kan eventueel onder lokale verdoving. Na verwijdering zal de huisarts controleren of de splinter in zijn geheel is verwijderd. Daarna wordt de plek - afhankelijk van de grootte van de ingreep - verbonden of afgeplakt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Splinter verwijderen: wat kun je het beste doen?Splinter verwijderen: wat kun je het beste doen?Wanneer je met ruw hout bezig bent of in de tuin werkt, kan er ineens een splinter in je vinger komen. Deze schiet in de…
Splinter in vinger, hand of voetSplinter in vinger, hand of voetEen splinter komt het meest voor in de vinger of de hand, maar ook in de voet. Het is belangrijk dat de splinter verwijd…
Pijn onder de nagel: symptomen, oorzaak en behandelingPijn onder de nagel: symptomen, oorzaak en behandelingPijn onder de nagel is een hinderlijke klacht. Het kan hierbij gaan om pijn onder een vingernagel of teennagel, die gele…
De behandeling van kleine ongelukjes bij kinderenDe behandeling van kleine ongelukjes bij kinderenKinderen zijn meestal actief bezig, waardoor er wel eens een ongelukje kan gebeuren. Meestal zijn dit kleine ongelukjes…
EHBO bij snijwonden en steekwondenEHBO bij snijwonden en steekwondenSnij- en steekwonden zijn doorgaans eenvoudige wonden waarbij enkel de huid of slijmvliezen beschadigd zijn. Deze horen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Splarka, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • A.F.M. Haverkort: Splinter onder nagel, in: Kleine kwalen in de huisartspraktijk, vijfde geheel herziene druk, tweede oplage, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, 2010, p.673-675.
  • Christina Chan MD and Gohar A Salam MD: Splinter Removal, Am Fam Physician 2003;67:2557-62. June 15, 2003.

Reageer op het artikel "Splinter onder nagel verwijderen: zelf verwijderen, huisarts"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 17-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nagelaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!